– Mennyi a leggyorsabb kör?
– Jelenleg nem foglalkoztat minket.
– Engem igen.
Max Verstappen és a Red Bull fenti rádiós párbeszéde a Szaúd-arábiai Nagydíj hajrájában játszódott le, annak témája pedig tulajdonképpen a bajnoki vezetés volt. Miután a 15. rajthelyről másodiknak feljövő címvédő látta, hogy nem fogja tudni utolérni Sergio Pérezt, gondoskodott róla, hogy a leggyorsabb körért járó egy pontot elvegye tőle. A legutolsó körben 1:31,906 másodpercnél állította meg a stoppert, és ezzel lényegében megmentette a bajnoki első helyét kollégájától.
Pérez a leintés utáni interjúknál kissé savanyú arcot vágott, amikor értesült a hírről, a díjátadó előtt pedig udvariasan puhatolózott Verstappennél, hogy mikor és hogyan is vette tőle el a pontot érő időt.
A Red Bull fölénye a mezőnnyel szemben hatalmas, a két versenyző között viszont egyelőre ilyen nüanszok jelentik a különbséget. És e kiélezettség érezhető feszültséggel is jár. „Pár körrel a vége előtt megkérdeztem, mennyi a leggyorsabb kör. Egyfelől szabadon versenyezhettünk, és a végén kaptunk előirányzott köridőket. De egy pont volt a tét. Bahreinben is megkérdeztem. És amikor a két autónk között dől el, természetes, hogy megkérdezed” – mondta az egy pontért folyó csatáról Verstappen a futam utáni sajtótájékoztatón
Pérez jelezte, ő nem egészen azokat az információkat kapta, amiket szerinte kollégája kapott.
„A végén rákérdeztem, amikor azt mondták, hogy bizonyos tempót tartsak. Azt mondták, enyém a leggyorsabb kör, és tartsam azt a bizonyos tempót. Azt gondoltam, Max felé is ugyanezt kommunikálták. Még felül kell ezt vizsgálni, mert nyilvánvalóan más információt kaptam, és egyszerűen nem tudtam nyomni a végén”
– fogalmazott a mexikói.
Helmut Marko tanácsadó az ORF csatornának rámutatott, mondhattak ők bármit a versenyzőiknek, nem ők irányították az autókat. Verstappent visszafogni pedig nehéz feladat…
„Nem tudtuk ezt irányítani. Ez Max. Mindketten folyamatosan kérdezősködtek, hogy kié a leggyorsabb kör. És Max természetesen az utolsó pillanatig kivárt, hogy Pérez már ne tudjon válaszolni”
–mondta a tanácsadó.
Pérez és az „ok nélkül” száguldás
A verseny hajrájában Péreznek az sem tetszett, hogy mérnöke óvatos köridőket diktált neki, jelezve, hogy ideje visszafognia magát. Visszakérdezett, Verstappen milyen időket megy, majd miután kiderült, hogy a jelzettnél lényegesen gyorsabbakat, feltette a kérdést, tőle ennek tükrében miért kérik ezt. Mérnöke ekkor közölte, szabadon nyomhatják.
Pérez ugyanakkor jelezte csapatának: „Ok nélkül nyomjuk.” „Nincs szükségünk erre.”
Marko szerint a tempó visszafogására is nehéz volt rávenni őket. „Mondtuk nekik, hogy öt kör van hátra, öt másodperc a különbség, és világos volt, hogy nem fogja ledolgozni. Vagy ha le is dolgozza, előzni már nem tud. Mindketten tudták ezt.”
Hozzátette: „Világos volt, hogy nem tilthatjuk meg Maxnak.”
Pérez a kijelentése kapcsán utólag a biztos kettős győzelmet és a szombati megbízhatósági problémákat hozta fel.
„Ők több információval rendelkeznek nálunk. Szerintem a csapat nagyszerűen csinálta, hogy hagyott minket versenyezni. Egyszerűen úgy éreztem, hogy a végén, az utolsó tíz körben nagyon hasonló volt a tempónk, egy tizeddel gyorsabb vagy lassabb. Úgy gondoltam, a különbség talán egy kicsit csökken vagy nő, de semmin sem változtatna.”
„Csak az autóra gondoltam. Furcsa vibrációt éreztem, és arra gondoltam, ami Maxszal történt, ahogy biztosra veszem, hogy a csapat is. Csak szerettem volna biztosítani, hogy mindkét autó célba érjen és a maximálisan elérhető pontot szerezzük meg” – fogalmazott a győztes.
Christian Horner csapatfőnök elárulta, előre megbeszélték, hogy szabad a küzdelem a két versenyző között. „A korábbi megbeszélésen mondtuk nekik: szabadon versenyezhetnek, de tisztán kell. Mindketten nagy versengők. Checo ma… szerintem ez volt a legjobb versenye. Főleg az újraindítás után a kemény gumikon, amikor egyből öt másodperces előnyt épített ki, amit aztán megtartott, beosztott” – dicsérte a dzsiddai első helyezettet a Red Bull főnöke.