Innen szép nyerni! Max Verstappennek a múltban már sikerült. Szinte. A holland versenyző a 15. rajthelyről vág neki a vasárnap esti Szaúd-arábiai Nagydíjnak. A hétvégén mutatott tempójával a mezőny leggyorsabbjaként került ennyire hátra az időmérős műszaki hiba miatt, ezért ellenfelei arra számítanak, hogy még onnan is felér a dobogóra. Egyesek szerint a győzelemre is esélyes.
Ő maga nem ilyen optimista. Egyfelől a pálya karaktere, másfelől a versenyen rájuk váró gumikímélés miatt.
„Az ilyen helyekről rajtolva kicsit mindig kaotikus az első kör. Nem úgy van, mint más helyeken, hogy csak kimész a bukótérbe, hogy elkerülj dolgokat, hiszen itt falak vannak. Szóval egyértelműen nehezebb lesz az első kör, mint például Spában.”
„Biztosra veszem, hogy előrébb tudok kerülni. De a verseny megnyerése túlzó elvárás lenne, mert muszáj a gumikat is beosztani, és mindenki egy bizonyos tempóval megy. Próbálunk annyi helyet javítani, amennyit csak tudunk, de tudom, hogy hosszú a szezon, szóval sok minden megtörténhet.”

Verstappent a Red Bull erős versenytempója mellett segítheti a felzárkózásban az RB19-es végsebessége. Nyitott DRS-sel a kék autó a Ferrarinál 5, az Aston Martinnál 10 km/órával volt gyorsabb. Zárt szárnnyal ennek nagyjából a felével.
Verstappennek már többször sikerült
A címvédő nem véletlenül említette Spát. Ott aratott tavalyi győzelme a legemlékezetesebb felzárkózását jelentette az F1-ben. Egy motorcserés büntetés miatt akkor eggyel jobb helyről, a 14. rajtkockából indult, és kevesebb mint húsz kör elég volt neki ahhoz, hogy az élre álljon. Hasonlóan domináns autóval, tökéletes hétvégén aratott fölényes győzelmet, miközben még csapattársa, Sergio Pérez sem volt valós ellenfél számára.

Spa persze nem Dzsidda. 2022-ben ugyanakkor további két alkalommal produkált nagy felzárkózást. Monzában a 7.-ről jött fel pár kör alatt az élre, Magyarországon pedig a 10. helyről tudott nyerni egy nem éppen az előzési lehetőségeiről híres pályán. Menet közben még egy megpördülés is belefért. Akkor azonban a gumik sajátos viselkedése és a csepergő eső is a segítségére volt: ez teremtett akkora tempókülönbséget az egyes autók között.
Verstappen legnagyobb felzárkózással elért győzelmei:
2022, Belga Nagydíj: a 14. helyről
2022, Magyar Nagydíj: a 10. helyről
2022, Olasz Nagydíj: a 7. helyről
Amikor dobogóra állt
A Red Bull versenyzője alighanem már azzal is elégedett lenne Dzsiddában, ha a kockás zászló a legjobb háromban intené le. Nagy dobogós felzárkózásai is voltak már az F1-ben.
A legnagyobb a spái győzelménél is nagyobb volt. Két éve Szocsiban a 20. helyről rajtolva jött fel a 2. helyre, 18 helyet javítva. Igaz, ehhez is szüksége volt külső segítségre: a hajrában érkező esőre. Szaúd-Arábiában ilyesmire kisebb az esély, ám mivel az eddigi versenyeken nem egy biztonsági autó volt, a nem kiszámítható tényezők most is besegíthetnek.

Verstappennek emellett volt még két dobogós eredménye, amiket kevésbé versenyképes autóval, több mint 12 helyet javítva ért el.
Verstappen legnagyobb felzárkózással elért dobogói:
2021, Orosz Nagydíj: a 20. helyről a 2. helyre
2018, Amerikai Nagydíj: a 18. helyről a 2. helyre
2017, Kínai Nagydíj: a 16. helyről a 3. helyre
Az F1 legnagyobb felzárkózásai
A Forma–1 73 éves történetében több példa is van a most Verstappenre váróhoz hasonló feladatok sikeres teljesítésére. A rekordot John Watson tartja, aki 40 évvel ezelőtt Long Beach-ben a 22. helyről nyerte meg a nem éppen szokványos versenyt. Mclarenes csapattársával, a 23. helyről rajtoló Niki Laudával együtt zárkóztak fel az első két helyre, majd bő egyperces előnnyel előzték meg a harmadik helyezettet.

Az alábbi listán szereplő versenyekben közös vonás, hogy mindegyiknél voltak rendkívüli körülmények. Hol az eső, hol az autók rossz megbízhatósága és a balesetek nagy száma játszott szerepet, vagy éppen (Kimi Räikkönen 2005-ös esetében) egy időmérős vihar, ami feje tetejére állította a rajtrácsot.
A legrosszabb rajthelyekből szerzett győzelmek:
1983, Amerikai Nagydíj (nyugat): John Watson, a 22. helyről
2000, Német Nagydíj: Rubens Barrichello, a 18. helyről
1982, Amerikai Nagydíj (kelet): John Watson, a 17. helyről
2005, Japán Nagydíj: Kimi Räikkönen, a 17. helyről
1973, Dél-afrikai Nagydíj: Jackie Stewart, a 16. helyről
1995, Belga Nagydíj: Michael Schumacher, a 16. helyről
2008, Szingapúri Nagydíj: Fernando Alonso, a 15. helyről
1977, Osztrák Nagydíj: Alan Jones, a 14. helyről
1996, Monacói Nagydíj: Olivier Panis, a 14. helyről
1999, Európa Nagydíj: Johnny Herbert, a 14. helyről
2006, Magyar Nagydíj: Jenson Button, a 14. helyről
2018, Német Nagydíj: Lewis Hamilton, a 14. helyről
2022, Belga Nagydíj: Max Verstappen a 14. helyről

Vajon a 2023-as Szaúd-arábiai Nagydíj felkerül a fenti listára? A kiindulóhelyzet mindenesetre adott egy jó versenyhez.
És azért ne feledkezzünk meg még valakiről! Bár kevésbé versenyképes autóban ül, és még sosem nyert versenyt az F1-ben az első soron kívülről, ám Charles Leclerc a tehetségét tekintve szintén képes lehet nagyot alkotni a 12. rajthelyről a büntetése után.
Red Bull-fölény ide vagy oda, dörzsöljük csak a tenyerünket! A Szaúd-arábiai Nagydíj közvetítése 17:30-kor kezdődik az M4 Sporton, előtte versenyzőparádé 16 órától az M4 Sport+-on!

18.03.2023. Formula 1 World Championship, Rd 2, Saudi Arabian Grand Prix, Jeddah, Saudi Arabia, Qualifying Day.
– www.xpbimages.com, EMail: requests@xpbimages.com © Copyright: Batchelor / XPB Images