Két Forma–1-es versenyt láttunk eddig idén, mindkét alkalommal megbüntették az egyik résztvevőt amiatt, hogy kicsúszott az autójával a rajtkockájából a futam kezdete előtt. Bahreinben Esteban Ocon túlságosan jobbra állt, így a kerekei kívül estek a hosszanti fehér vonalon. Szaúd-Arábiában Fernando Alonso követte el ugyanezt a hibát, csak balra. Mindketten 5 másodperces büntetést kaptak.
Ironikus, hogy ezek után mindkettejüknek kiosztottak egy további 10 másodperces időbüntetést, mert a csapatuk túl korán ért hozzá az autójukhoz az első büntetés letöltése során. Ocon futamát ez tönkre is tette két héttel korábban, Alonsónak pedig majdnem a dobogója bánta, ám az FIA nála utólag visszavonta a büntetést.
George Russell még a két döntés között, vélt harmadik helyezettként vett részt a verseny utáni hivatalos sajtótájékoztatón, melyen kritikusan jegyezte meg, hogy az FIA kissé túlzásba viszi már a büntetgetést.
„Szerintem nagyon szigorú volt, ami Fernandóval történt, és úgy érzem, ezen büntetések némelyike ezen a hétvégén már kissé túl extrém volt pár versenyzőnél. Az időmérőn is láttuk ezt, és most Fernando eseténél is”
– mondta a brit.

Az időmérő edzésen többek között Logan Sargeant és Nico Hülkenberg veszítette el egy-egy időeredményét, amiért kerekével belelógott a célegyenes elején a boxutca kijáratát és a pályát elválasztó tiltott sávba. Sargeant rámutatott, ezt nem is lehet kanyarlevágásnak nevezni, az előnyszerzés lehetősége így fel sem merülhet, mégis bűnhődnie kellett.
Beállás a láthatatlan keretbe – szerencse kérdése is
Ami Ocon és Alonso rajtkockás esetét illeti, az FIA idén szigorított a szabályokon, ennek köszönhető, hogy már nemcsak a keresztirányú vonalon való túlcsúszást figyeli árgus szemmel, hanem azt is, hogy a hosszirányú vonalakon belül vannak-e a kerekek.
A versenyzők rámutattak, az autóban ülve nem is látják a kérdéses vonalakat, ennek köszönhető, hogy máris ennyi hibát láttunk. Ez a 2022-ben debütált, kerékszárnyakkal és nagyobb átmérőjű gumikkal felszerelt autóknál lett komoly probléma.
„Rendkívül nehéz. Alacsonyan ülünk, csak a keréknek a felső tíz-tizenöt centijét látjuk, magát a talajt nem. Ott vannak ezek a nagyon hosszú sárga vonalak, amik jelzik, de én ezt se látom, nemhogy a fehér vonalat, ami meghatározza a helyzetedet. Nagyon-nagyon nehéz, ezért is gondolom úgy, hogy több megértésre lenne szükség ezeknél az eseteknél”
– mondta Russell.

A sárga segédvonalakat az FIA tavaly az új autók miatt jócskán meghosszabbította. Ezek azok a csíkok, amiket kihúznak az autók mellé, hogy a vezetőjük tájékozódni tudjon, mennyit mehet még előre. A hosszanti vonalaknál viszont nincsenek efféle segédjelzések sem, így a versenyzők szinte csak találgatnak. Alonso eseténél külön érdekesség, hogy számára a többiek beállása sem nyújtott támpontot, hiszen a saját oszlopában ő volt az első autó.
„Nehéz látni, hogy hol állsz meg” – erősítette meg Sergio Pérez. „Én például túl korán álltam meg, de fogalmad sincs erről az autóban ülve. Nem tudod, hogy túlmentél-e vagy túl hátul állsz. Jobb kilátás kéne, hogy jobban lássuk, hol vagyunk. Jó, hogy van egy szabály, de az igazat megvallva néha csak a szerencsén múlik, hogyan helyezkedsz.”
Kell-e ilyen komolyan venni?
Ocon csapatának, az Alpine-nak a sportigazgatója már csak ezért is érzi túlzónak az FIA szigorát. Alan Permane ráadásul megjegyezte, nincs is konkrét szabály jelenleg a rajtkockák szélességére vonatkozóan, igaz, Niels Wittich versenyigazgató szerint idén elő fognak írni egy standard méretet.
„Az új szabály drákóinak tűnik, hiszen senki sem tesz szert előnyre azzal, hogy tíz centiméterrel kilóg az egyik vagy a másik irányban. Ráadásul szabadon döntenek a festés szélességéről, a jelek szerint nincs szabály erre.”
„Nem tudom, hogy ezt felülvizsgálják-e, de büntetéseket adni olyasmikért, hogy túllóg a vonalon egy autó, amiből nem is lehet látni ezeket a vonalakat – csak távolról látják őket, ahogy közelednek, eltűnnek – egy kissé szigorú és felesleges”
– kritizált Permane, hozzátéve, fognak erről beszélni a sportigazgatók következő ülésén.

Max Verstappen szerint egyfelől bosszantóak ezek az esetek, másfelől muszáj (képletesen is) meghúzni valahol a vonalat. „Fájó, amikor megtörténik, de olyan ez, mint a pálya határai és a fehér vonalak. Néha kétséges, hogy nyertél-e vele bármit, hogy szélesre mentél. De szükség van szabályra egy ponton, mert eléggé bután fest, ha az emberek elkezdenek előnyt kovácsolni abból, hogy nagyon balra vagy jobbra mennek.”
„Nem tudom, mit lehetne jobban csinálni. A kilátás egyszerűen rossz az autóból, és szerintem ez jelenti a fő problémát, és ennek eredménye, hogy nem mindig vagy pontosan a rácsodban.”
„Túl extrémek a büntetések”
Russell eközben általánosabbnak látja a szabályproblémát, és úgy véli, a rajtrácsos, a körtörlős esetek és az Alonso büntetésletöltése miatt kiosztott büntetés is elgondolkodtató, és a szemléletmódon változtatni kéne. „Megértem, mire vannak ezek a szabályok. Végső soron tartanunk kell magunkat hozzájuk. De szerintem szükség van némi józan észre ezeknél. Kicsivel túlságosan jobbra vagy balra volt? Semmit sem nyert vele. Talán túlzás volt érte az öt másodperces büntetés. Aztán a kiállásánál ismét. Nem tudom, mi történt, de tíz másodperc túl extrém egy ilyen esetben.”
„Ezen a hétvégén sokat beszéltünk arról, melyik vonalakat lehet megérinteni és melyeket nem, főleg a buxutca kijáratánál és bejáratánál, erre az időmérőn láttuk, hogy többeknek törölték a körét, mert érintették a piros felfestést. Szerintem ez kissé értelmetlen volt. Most össze kell ülnünk, és találnunk kell egy közös nevezőt” – mondta a versenyzők érdekvédelmi szövetségének igazgatójaként.