Musorujsag
Élő Eredmények

Amiért a Mercedes elnézi Hamiltonnak a kemény kritikákat

Amiért a Mercedes elnézi Hamiltonnak a kemény kritikákat

F1
A Mercedes csapatfőnöke elmagyarázta, miért engedhet meg Lewis Hamilton vagy bármely csapattag könyörtelennek tűnő kritikát a csapat irányába, és miért nem helytállóak az ezek negatív hatásáról szóló találgatások.

A Bahrein és Szaúd-Arábia között eltelt közel két hétben Lewis Hamilton egy BBC-nek adott nyilatkozata szolgáltatott beszédtémát a Mercedes háza táján. A hétszeres világbajnok kijelentette, hogy ő már tavaly figyelmeztette a csapata mérnökeit bizonyos problémákra, ám ők nem hallgattak rá, és ennek köszönhető, hogy az idei autó is hasonlóan problémás lett.

A versenyző maga is kapott kritikákat e kijelentése miatt. Akárcsak főnöke, Toto Wolff, aki meg azt mondta, hogy a W14-es koncepciója a kukába való, sosem fog működni. Többen is felhívták rá a figyelmet, az efféle nyilvános megjegyzések az autó megalkotóit hozzák szégyenbe és teszi felelőssé, ami nem építő jellegű. A megnyilvánulásokat ráadásul ellentmondásossá tette, hogy a Mercedes folyton azt hangoztatja, náluk nincs egymásra mutogatás, és bűnbakkeresés, és a csapat Bahrein és a találgatások után még egy nyílt levelet is közzétett a szurkolóinak címezve, mely az egységesség fontosságát hangsúlyozta.

Van-e feszültség a Mercedes csapatán belül, vagy van alapja az erről szóló szóbeszédnek?

Lewis Hamilton (Fotó: Mercedes)

Hamilton utólag elismerte, talán „nem volt helyes a szóhasználata” a kérdéses interjúban. Toto Wolff Dzsiddában azonban leszögezte, bármit is mondott, nincs okuk megsértődni bajnokukra, mert nincs és nem is lehet bomlasztó hatásuk a Mercedesnél az efféle kritikáknak.

„Itt nem egyetlen szó a lényeg, mert a csapatnál annyira jól ismerjük már egymást. Tudjuk, hogy az indultok is szerepet játszanak – nála, nálam, sok más csapattagnál. És ami a szívünkön, az a szánkon. A média gyakran vitatható és megosztó módon közvetíti ezeket, de a csapaton belül még csak hullámokat sem kavar az ilyen, mert tudjuk, hogy az érzelmek felfokozódhatnak.”

„Amikor az időkülönbségeket látom vagy nem megy jól egy versenyen, én is azt akarom mondani, hogy nem örülök, hogy a csapat ilyen irányba fejlesztette az autót.”

„De ez rendben van. A csapaton belül akarjuk az érzelmeket. Ez egy szigorú szerelem. Egyből kimondjuk, ha valami nincs meg, és a csapatnál senki sem szívja ezt mellre” – magyarázta az osztrák.

Toto Wolff (Fotó: XPB)

A csapat által közzétett levél kapcsán Wolff a Mercedes kultúrájáról és elveiről is beszélt, ami megmagyarázza, miért viszonyulnak másképp az efféle kritikákhoz.

„A tíz év során a Mercedesnél kialakítottunk egy kultúrát, ami a szigorú szerelem köré épül. Olyan párbeszédeket folytatunk le, amik más cégeknél, csoportoknál vagy csapatoknál talán nem számítana normálisnak, de a mi csapatunknál képesek vagyunk szembenézni a valósággal. És a valóság mindig a saját elvárásainkra épül, a saját teljesítményünkre.”

„Tudjuk, hogy tavaly elszúrtuk, igazán próbáltuk jobb helyzetbe hozni az autónkat. A szezon végén versenyt nyertünk, és az évkezdéshez képest egészen jól álltunk. 2023 előtt azt vártuk, hogy tovább csökkentjük a lemaradást, hogy több versenyt nyerünk, hogy a bajnoki címért küzdünk. Ez nem történt meg, és ezért Bahrein után ez a status quo. Mi egyszerűen őszinték vagyunk ennek kapcsán, vállaljuk a felelősséget, megvan az elszámoltathatóság. Utálom az eredményeket, mert nem ezt vártam a csapattól, ahogyan senki sem a csapatnál.”

Niki Lauda és Toto Wolff (Fotó: XPB)

A nyers őszinteség a Mercedes korábbi másik vezető személyiségének, Niki Lauda tanácsadónak a jellemvonása volt. E kultúra részben az ő öröksége is. Wolff szerint jó barátja nagy segítségükre lenne a mostani időszakban. „Niki a korábbi években is hiányzott. Niki mindig leegyszerűsítette a dolgokat arra, ami igazán számított. Én mindig azon agyalok, mit mondana ő, hogyan foglalna állást. Ketten jól működtünk együtt, mert van, hogy ez a leegyszerűsítés vezet eredményre, de közben sok apróság van, hiszen egy technikai sportról beszélünk. Az én szerepem az volt, hogy átalakítsam mindezt olyan formába, hogy megvalósíthassuk az autó tervezésénél.”

„Nagyon egyszerű ez: a stopper sosem hazudik. Megvannak az adataink, tudjuk, mi hiányzik, és ezt ki kell javítanunk” – fogalmazott Wolff.

Borítókép: Lewis Hamilton (Fotó: Mercedes/LAT)

További tartalmak