Fernando Alonso több mint 20 éve érkezett a Forma–1-be, első világbajnoki címének megszerzésekor jelenlegi legerősebb ellenfelei épp az írás, olvasás és számolás tudományát szívták magukba. Persze már álmodoztak arról, hogy egyszer ott lehetnek az F1-es mezőnyben és olyan gyorsak lesznek, mint a két versenyzőóriás: Michael Schumacher és Fernando Alonso.
Normál esetben – gondolnánk –, az ekkora korkülönbség ahhoz vezet, hogy mire az ifjak a Forma–1-be érkeznek, a 4. x-et is betöltő egykori bálvány már csak a pálya széléről figyeli az eseményeket. De ahogy Matics Zsolt, a Fit4Race alapítója és vezetője mondja, a modern sportban lassan már a lehetetlen is lehetséges. Vagyis a közel húsz éve a csúcsra érő Fernando Alonso a mai napig ugyanolyan, ha nem még jobb teljesítményre képes lehet…
„Azt látni kell, hogy a modernkori sport egyre inkább tolódik el a fenntarthatóság és a teljesítményoptimalizálás irányába”
– állítja Matics Zsolt, aki Michael Schumacher csatáin nőtt fel, és a hétszeres világbajnok mellett teljesítmény trénerként dolgozó Balbir Singh inspirálta arra, hogy ő maga is a versenyzők felkészítésével és fejlesztésével foglalkozzon.

„A modernkori sportolók számára már sokkal több lehetőség áll rendelkezésre a teljesítmény fenntartásához, kezdve a kütyüktől, az egyre fejlettebb étrendeken át, a regenerációs technológiákig és technikákig.”
„Ez mind olyan eszköz, ami lehetővé teszi azt, hogy úgymond a lehetetlen egyre közelebb kerüljön, és egyre nagyobbakat lehessen álmodni. Elég csak Fernando Alonso csapattársának a hihetetlen gyors felépülésére gondolni” – utalt a Fit4Race alapítója arra, hogy Lance Stroll rekordidő alatt regenerálódott egy biciklibalesetből olyan szintre, hogy rajthoz tudjon állni a szezonnyitón.
Fizikális és mentális teljesítmény 40 felett
Amikor egy élsportoló átlépi a 40-et, már biztosak lehetünk benne, hogy nem számolnak vele hosszú távon. Ez vezethetett az Alpine-nal való kapcsolat szakadásához is, ám Lawrence Stroll valahogy mégis meglátta Alonsóban a lehetőséget. Nem rá építik a jövőjüket pilóta szempontból, de az is egyértelmű, hogy nem csak amolyan tapasztalatátadó pozícióba szerződtették a kétszeres világbajnokot.
De mi kell ahhoz, hogy egy élsportoló 40 év felett felvehesse a versenyt a huszonévesekkel, sőt, azok közül is a legjobbakkal?
„Két szempontot érdemes górcső alá venni, az egyik a fizikális rész, a másik pedig a mentális, illetve kognitív teljesítmény.
„Fernando Alonso fizikálisan nagyon jó formában van. A téli felkészülése láthatóan nagyon jól sikerült. Elvégezték a kellő állóképességi munkát: felkészítették a keringési rendszerét a két órán át tartó terhelésre, a hétvégék okozta stresszre.”
Persze ahhoz, hogy valaki önmagához képest a legjobb teljesítményt nyújtsa, előbb fel kell mérni a képességeit, a fejleszthetőségét, és meg kell tervezni mind a fizikális, mind a mentális tréninget. Ma már ez egy konkrét tudományos folyamat, ami a felméréssel kezdődik, melyből kiderül, hogy milyen gyenge pontok vannak, milyen irányba kell elmenni az edzésekkel, milyen ételeket kell fogyasztania a versenyzőnek. A felkészülés, sőt a versenyhétvégék alatt még azt is megszabják, mikor menjenek aludni.
„Egy spiroergometriai terheléses vizsgálattal, és sok egyéb más méréssel már pontosan meghatározható, és egy megbízható “kütyüvel” jól is kontrollálható – például egy nyugalmi HRV vizsgálattal, ami a regenerációt méri –, hogy milyen terhelés szükséges ahhoz, hogy a kívánt fejlődés végbemenjen.”
„Ugyanez vonatkozik az izomzat felkészítésére is. Fontos a nehézségi gyorsulás ellen való statikus tartó izommunka, a dinamikus, illetve az erőállóképesség fejlesztése. Ha szükség van rá, akár izomkeresztmetszet növelésével.”

„Egy 6-10 hetes periódussal mindezt elég jól fel lehet építeni. Ilyen téren nagyon kevés hátrányt jelent Fernando Alonso kora, mert mozgásszervi szempontból nagyon sokáig fejleszthető egy sportoló.”
Kognitív fejlesztés és felkészítés
Míg Matics Zsolt szerint fizikális szempontból nem igazán lehet hátránya Fernando Alonsónak a korából adódóan, a kognitív képességeknél már adódhatnak azért különbségek. De, mint szinte minden, ez a terület is fejleszthető, vagy legalábbis megakadályozható, hogy a teljesítmény visszaessen.
@fabrifisio @Scuola2000 pic.twitter.com/5zJEabp49h
— Fernando Alonso (@alo_oficial) January 21, 2023
„Itt van néhány dolog, ami nem segít, és ez pedig az egyszerű és a választásos reakcióidő. 40 éves kor felett ez bizony elkezd stagnálni. Jó hír, hogy természetesen ma már rendelkezésre állnak olyan eszközök, amelyek segítségével ezt a stagnálást a lehető legnagyobb mértékben el lehet laposítani.”
„A télen Fernando Alonso Instagram-oldalán meg is mutatta, hogy mit használ ezen képességének karbantartására. Ez egy speciális eszköz, mi is pontosan ezt használjuk a versenyzőink felkészítésére, mert nagyon jól fejleszti a kognitív képességeket, mint például: információfeldolgozás, szem- kézkoordináció, vagy a reaktív stressztolerancia”.
Follow the green 🟢 #trainingcamp pic.twitter.com/m7DcrWLxJN
— Fernando Alonso (@alo_oficial) January 19, 2023
Azt tehát már tudjuk, hogy fizikálisan teljesen topon lehet lenni 40 felett is, és azt is, hogy egy kiváló kognitív képességekkel rendelkező versenyző nem fog látványosan veszíteni ezen a téren az évek múltával. De akkor hol kerülhet homok a gépezetbe?
Regeneráció – versenyfutás az idővel
Matics Zsolt itt egy érdekes területre mutat rá: a regenerációra. Vagyis inkább arra a tudományra, amely szinte lehetetlen módon volt képes felgyorsítani Lance Stroll balesetéből való felgyógyulását olyan szintre, hogy még ha fájdalmak mellett is, de végigcsinálhassa a szezonnyitó hétvégét.
„Nagyon hasonló Stroll és Alonso helyzete, csak időben térnek el egymástól. Nyilván Lance Stroll esetében sokkal koncentráltabb volt a helyzet, rövid idő alatt nagyon sok dolgot végeztek el, de itt is valójában az idővel való versengés volt a lényeg.”

„Középhosszú távon Alonso esetében is ugyanerről beszélünk. Ő az évek előrehaladtával egyáltalán nem lett lassabb versenyző, nem lett gyengébb a teljesítménye. Ami számára egyedüliként komolyabb nehézséget okozhat, az a regeneráció.”
„A Forma–1-ben szélsőséges terhelésnek van kitéve a szervezet, és minél idősebb valaki, annál lassabbá tud válni a regenerációja. Ezért minden eszközt be kell vetni, hogy ezt a regenerációt gyorsítani lehessen, és akkor a teljesítménygörbe, illetve annak laposodása, stagnálása eltolható.”

Előnyök és hátrányok – balansz
„A már említett technológiák és technikák segítségével a különbséget egy fiatal és egy már-már középkorban lévő versenyző között nagyon szépen el lehet laposítani. Majdhogynem olyan szinten, hogy a korkülönbség nem fog hátrányt okozni.”
„Mára eljutottunk oda, hogy Alonso akár 42 évesen is tudja hozni élete legjobb formáját. Főleg úgy, hogy ha a mentális részt is mellé csatoljuk. Hosszú idő után végre jó döntést hozott csapatváltást illetően. Nagyon sok évet végigküzdött, végigszenvedett, és ha az autója versenyképes is marad, az jelentős extra motivációt jelent a teljesítményét illetően.”
„Rövid távon mindenképpen. A kérdés inkább a középhosszú táv lesz. Hogyan fog tudni működni ez a rendszer mondjuk a 15. verseny után, vagy a 18-23. verseny között? Mert akkor már igenis számíthat a kor. Itt már döntő fontosságúvá válik a sokat emlegetett regeneráció, a gyorsasága és a milyensége.”

„A szezon elején nem hiszem, hogy különbséget tudnánk felfedezni egy fiatal versenyző és egy nagyon jól »összerakott«, nagyon feltüzelt Fernando Alonso között. Sőt, mivel több nehézséggel, több kudarccal találkozott már a karrierje során, ez még előnyt is hozhat számára”– fejtette ki Matics Zsolt, aki hozzátette, Alonso esete nem egyedi.
„Nagyon sok Alonsóéhoz hasonló példát láttunk már a sporttörténelemben. Roger Federer, Rafael Nadal, Tom Brady, LeBron James… A profi sport már nem arról szól, hogy 25 éves vagy, és 30 évesen már vége is a karrierednek. A határok egyre inkább kitolódnak.”
„Én azt gondolom, hogy Fernando Alonsóban most egy nagyon erős balansz van. Amennyi hátránya van a korából adódóan, annyi előnye van a tapasztalatából, a személyiségfejlődéséből”
– összegzett Matics Zsolt.
Fernando Alonso tehát fizikális és mentális szempontból ma is bizonyosan a legjobbak között van. Vagyis, amikor 2014-ben az Abu-dzabi Nagydíj után a Ferrari ajtaját becsukva azt mondta, hogy „a java még hátravan”, akkor talán nem is tévedett akkorát, mint később gondoltuk. Csak közel 10 évet kellett várni rá, hogy egy versenyképesebb autót rakjon alá valaki.
Rajta nem fog múlni!
