A melbourne-i a 2023-as szezon első olyan hétvégéje, aminek edzésnapját úgy kezdhette a királykategória mezőnye, hogy nem kellett számolnia azzal, hogy az első gyakorlás körülmények tekintetében nem lesz mérvadó az időmérő, vagy a futam szempontjából.
Ezúttal ugyanis minden eseményt természetes fénynél rendeznek, abban az esetben tehát, ha az időjárás változatlan marad, nem lesznek annyira eltérőek a körülmények, mint a két arab helyszínen.
Egy dolog viszont „változatlan” maradt, mégpedig az, hogy a melbourne-i hétvégének is a Red Bull vágott neki esélyesként azt követően, hogy a csapat Bahreinben és Szaúd-Arábiában is kettős győzelmet szerzett.
A bikások az első edzést is jól kezdték: negyedóra elteltével – vagyis a korai gyors körök után – Max Verstappené volt a leggyorsabb kör, a második helyen pedig a csapattárs, Sergio Pérez állt.
Kettejük között két tized volt a különbség, a holland azonban a mezőnyből egyedüliként a lágy, a mexikói pedig a közepes keverékeken kezdett. A harmadik pozíció ekkor Lewis Hamiltoné volt, majd a csapattárs, George Russell jött, az ötödik helyen pedig Charles Leclerc tanyázott a Ferrarival.

A legjobb tízben Cunoda Juki, Carlos Sainz, Esteban Ocon és Logan Sargeant volt még benn, de természetesen ez a sorrend gyorsan változott, ahogy egyre többen kezdtek bele az újabb gyors körökbe.
A „második menet” után Stroll ugrott a harmadik, Alexander Albon pedig a negyedik helyre, miközben Verstappen és Pérez is javított saját legjobbján. A holland ismét a lágyakon, csapattársa – és a mezőny nagyja – pedig újra a közepeseken futott ki. Gyorsult az első két futamon két dobogós helyezést szerző Fernando Alonso, valamint Nyck de Vries és Pierre Gasly is.
Ők mind „megelőzték” Hamiltont, valamint a Ferrari kettősét, akik ekkor (röviddel az edzés félideje előtt) még benn voltak a legjobb tízben.
A második félóra elején egyre több versenyző teljesített mért kört a lágyakon, ezzel pedig ismét átrendeződött a tabella, mégpedig egy igencsak mozgalmas időszak során: láthattunk kicsúszásokat (Pérez, Cunoda és Kevin Magnussen is elhagyta a pályát), feltartásokat valamint a rajt utáni helyezkedést idéző képsorokat is. Egy ponton még a piros zászló is előkerült, a Sky Sports információi szerint „GPS-problémák” miatt.
A Mercedes közlése szerint ez – vagyis az autók helymeghatározó rendszerének meghibásodása – összefüggésben állt azzal, hogy a jelzés előtti körökben többen küszködtek a forgalommal.

Az edzést huszonhárom perccel a leintés előtt szakították meg, a lágy gumis etapok kellős közepén. A sorrend ekkor Verstappen, Pérez (ő nem javított a piros oldalfalú gumikon), Alonso, Leclerc, Sainz, Gasly és Russell volt, majd Stroll, Albon és a hazai közönség előtt versenyző Oscar Piastri jött a top10-ben.
Az FIA kilenc perc alatt orvosolta a GPS-problémát, vagyis a mezőnynek maradt még bő negyedórája a gyakorlásra és az adatgyűjtésre. Ez a szakasz szintén mozgalmasra sikerült: láthattuk megpördülni a címvédőt, Verstappent, Hamiltont a második helyre zárkózni, Norrist pedig a hetedikre ugrani. Négy perccel a leintés előtt aztán a második piros zászlós fázis is „eljött”: Logan Sargeant autója állt le a harmadik szektorban, ennek mentése miatt volt szükség a megszakításra.
A versenyirányítás hamar közölte, hogy a fennmaradó időre már nem indítják újra a gyakorlást, Sargeant műszaki problémájakor tehát végeredményünk is volt. Verstappen vitte az első edzést, Hamilton volt a második és Pérez a harmadik. Alonso egy negyedik pozícióval kezdett, a Ferrari egy ötödikkel és egy hatodikkal. A legjobb tízben Norris, Gasly, Russell és Stroll volt még benn az igencsak mozgalmas gyakorlás végén.
A program a Forma–3-asok időmérőjével folytatódik, amit az M4 Sport nézői élőben követhetnek – magyar idő szerint 4:55-től. 6:55-től pedig jön a második F1-es gyakorlás!
Az első szabadedzés végeredménye: