Dobogója már van, győzelme még mindig nincs a Ferrarinak 2023-ban. Ami azt illeti, a múlt nyári Osztrák Nagydíj óta nem nyertek futamot, és ez mindent el is mond arról, mennyire nem úgy alakult a mostani évkezdésük, ahogyan várták.
Charles Leclerc a bakui harmadik helyét is csak fenntartásokkal tudta ünnepelni. Megállapította, előreléptek ugyan, de a Red Bull utoléréséhez még hosszú utat kell bejárniuk.
„Hogy meddig fog tartani, azt nem tudom megmondani, de az elmúlt hetekben sok dolgot tanultunk az autónkról, amit már jobban értünk. Ezekre az alapokra most lépésről lépésre építkezhetünk, hogy valamikor egyszer a győzelmekért harcolhassunk. Bizakodó vagyok” – jelentette ki egy több lapnak adott interjúban a Ferrari sztárja.
A helyzetüket ismerve adja magát a kérdés, mire fel bizakodó. Leclerc az új csapatfőnök, Frédéric Vasseur személyét látja garanciának a sikerre.
„Frednek közép- és hosszútávú elképzelései vannak a csapattal. Kétségem sincs afelől, hogy ő az, aki vissza tudja vezetni a Ferrarit az élre. Fred a korábbi szerepköreiben már bizonyította, hogy tudja, mely területeken kell javítani, hogy sikeresek legyünk.”
„Nehéz ezt elmagyarázni anélkül, hogy titkokat fedjek fel. Természetesen vannak dolgok, amik kívülről is láthatók, például ha az autó nem elég gyors. Neki jó szeme van annak kiszúrásához, hogy az egyes részlegek hogyan működhetnének jobban. Folyamatosan elemzi a dolgokat” – mondta annak kapcsán, miért ennyire biztos Vasseur sikerében.

Ha Schumacherék megcsinálták…
A francia szakember a januári munkába állása óta többször említette, érzékelhető, hogy a Ferrari más csapat, mint az összes többi, és bár ez extra nyomást is jelent, nekik ezt előnyként kell felfogniuk. A nehéz időkben ugyanakkor nem könnyű előnynek érezni, amikor mindenki őket kritizálja, és különböző pletykákat terjesztenek róluk, ami adott esetben belső feszültségeket is eredményezhet.
Leclerc elismeri, a Ferrari helyzete sajátos, talán nem könnyű, de szerinte ez nem lehet mentség számukra. „A Forma–1-ben mindig van nyomás. Különösen a Ferrarinál. Ez egyszerűen egy különleges csapat, nagyon különleges szurkolókkal. A csapat iránt érzett szenvedélyük végtelen. A győzelem után semmihez sem fogható érzés, amit a rajongóktól kapunk. A nehéz pillanatokban pedig természetesen még nehezebb boldogulni a helyzettel.”
„De ez nem lehet kifogás, boldogulnunk kell vele. Michael (Schumacher) és Jean (Todt) is elképesztő nyomás alatt álltak, ennek ellenére egymás után több bajnokságot is nyertek. Szóval mi sem panaszkodhatunk”
– állapította meg Leclerc, utalva a Ferrari történetének legsikeresebb korszakára, melyben Michael Schumacher és Jean Todt 5 egyéni és 6 konstruktőri címet ünnepelt.

Elmondta, rá amúgy sem jellemző, hogy menekülni próbál a nyomás és a nehéz helyzetek elől. „Annyira nem is érzem a nyomást. A motorsportban folyamatos teljesítménykényszer alatt állok, hozzászoktam. Szükségem van egy kis feszültségre, mielőtt autóba ülök. De amikor felveszem a sisakot, ez eltűnik. Olyankor egyszerűen csak vezetek. De ne értsenek félre: nem vagyok túl nyugodt. Mindig a leggyorsabb akarok lenni. Ezért sem vagyok annyira jó az előszezoni teszteken: nekem szükségem van a párharcra, a nyomásra ahhoz, hogy kipréseljem magamból az utolsó százalékot is.”
Bajnoki cím csakis vörösben
Michael Schumachert és Jean Todtot nem véletlenül említette. Ők egy 21 éves ínséges időszaknak vetettek véget a 2000-es bajnoki címükkel. Leclerc most egy jelenleg 16 évnél járó nyeretlen időszaknak szeretne véget vetni. Ennek kapcsán hangsúlyozta: „Nem akarom Fredet Jean Todthoz, vagy magamat Michael Schumacherhez hasonlítani, mert nem lenne helyes. De ezt akarjuk elérni Freddel.”
És hiszi, hogy világbajnok is lehet a Ferrarival.
„Igen. Amikor arról álmodok, hogy egy nap világbajnok leszek, vörösben vagyok, a képzeletemben a vörös autóból szállok ki.”
„Nem minden versenyző mondhatja ki nyíltan, de szerintem minden F1-es versenyző szívesen versenyezne a Ferrarival. Emiatt szerencsének tartom magam, hogy a Ferrari tagja lehetek.”

Ezzel egyben azt is jelezte, hogy hiába a róla és a Mercedesről szóló találgatások, továbbra is Maranellóban képzeli el a folytatást. „Száz százalékig hiszek a csapatban, a szerelőktől a csapatfőnökig mindenkiben megbízok. De ez amúgy sem egy egyirányú út: a csapatnak is hinnie kell bennem. Most viszont még túl korai az új szerződésről beszélni” – mondta a találgatásokról.
Ennek kapcsán megkérdezték, mennyire fontos a szerződéshosszabbítás szempontjából, hogy a Ferrari bizonyítsa, képes megbízható és versenyképes autót biztosítani számára. „Természetesen nyerni akarok, de vannak mélypontok és csúcspontok. 2020 és 2021 egy folyamat volt, amikor muszáj volt közelebb küzdenünk magunkat a Red Bullhoz és a Mercedeshez. Ennek velejárói a csapások is. 2022 és az idei év nem hozta a remélt előrelépést, és most vissza kell zárkóznunk” – helyezte tágabb összefüggésbe a helyzetüket.