Musorujsag
Élő Eredmények

Csoda-DRS, csodafutómű? Nyomon vannak a Red Bull titkán agyaló ellenfelek?

Csoda-DRS, csodafutómű? Nyomon vannak a Red Bull titkán agyaló ellenfelek?

Motorsport

Ötből öt futamgyőzelem, négy kettős sikerrel – a története legsikeresebb éve után a Red Bull jelenleg ott tart, hogy 2023-ban még egy szinttel feljebb emelheti a dominancia fogalmát. Nemigen van olyan ellenfelük, aki jelenleg őszintén tud hinni abban, hogy megállíthatja őket a bajnoki címvédésben, sőt, a Mercedes és a Ferrari már a visszazárkózás témájában is feltűnően óvatos.

Az idei RB19-es autón már a téli tesztektől érezhető volt, hogy nagyon összeállt, és az eredmények eddig ezt igazolják. De mi jelenti a titkot?

Brawn GP-féle dupladiffúzort alighanem hiába keresünk. Év elején ugyan voltak találgatások és elméletek arról, hogy a Red Bull valamilyen határokat feszegetőt ötlött ki, és ennek köszönhető a jellemzően nagy DRS-fölénye, ám időközben a szakma arra a következtetésre jutott, hogy a hátsó szárny felnyitásával nyert hirtelen sebességnövekedés mögött is valami összetettebb dolog áll, ami kéz a kézben jár az autó többi erényével.

Max Verstappen (Fotó: XPB)

Középpontban a felfüggesztés

Adrian Newey technológiai igazgató tavaly egy interjúban elárulta, ő a múlt évi autónak elsősorban a felfüggesztésén, a futóművén dolgozott. A The Race című szaklap ennek kapcsán egy elemzésben megállapította, talán éppen itt érdemes keresni a titok nyitját. Több szakembernek is feltűnt, hogy az elöl vonórudas, hátul nyomórudas felfüggesztésnél úgy kötötték be a lengőkarokat, hogy azok tulajdonképpen ellensúlyozni képesek az autó fékezésnél és gyorsításnál jellemző előre- és hátradőlését, stabilan tartva ezzel a teljesítmény szempontjából meghatározó padlólemezt, valamint az egész aerodinamikát.

Egyre több csapat mérnöke véli úgy, hogy ez alapozza meg a Red Bull dominanciáját, és aligha véletlen, hogy az autóját Imolára alapjaiban újragondoló Mercedes fejlesztési csomagjának is egy új első felfüggesztés képezi a részét.

„Sokat beszélnek a DRS-ről, de ha elmélyedünk az adatokban, én nem vagyok meggyőződve erről” – nyilatkozta a Motorsportnak Matt Harman, az Alpine technikai igazgatója a Red Bull titka kapcsán. „Véleményem szerint általában véve nagyon gyorsak egyenes vonalon. Szóval ez nem olyasmi, amit nagy részleteiben próbálunk megérteni.”

Fotó: XPB

A mérnök szerint sokkal lényegesebb ennél, hogy a Red Bull minden körülmények között képes stabilan tartani az autó aerodinamikáját, így az folyamatosan jól működik. Az autó libikókázását gátló felfüggesztésük működését még nem teljesen értik a riválisok.

„Van pár elképzelésünk” – mondta Harman. „Valószínűleg vannak dolgok, amikről fogalmunk sincs, mert a mi megoldásainkból bizonyos dolgokat ők egyáltalán nem fognak alkalmazni. Mindenesetre egészen lenyűgöző, ahogyan az autójukat használják. Ez mindannyiunk számára inspirációt jelent. Ebbe az irányba kell tehát haladnunk.”

A lap a Haas aerodinamikai vezetőjét, Juan Molinát is megszólaltatta, aki szerint a Red Bull képes az aktív felfüggesztést idéző módon stabilizálni az autójának hasát. „Ha az aktív felfüggesztést vesszük, és nem állítom, hogy bárkinek ilyenje van, de ha valakinek aktív felfüggesztése lenne, az valószínűleg megnyerné a bajnokságot, mivel úgy fejlesztheti az autót, hogy az egy meghatározott pozícióban van.”

„Ezért gondoljuk úgy, hogy ha megértjük, mit csinál az autónk, vagy hogy milyen helyzetbe kell hozni, és képesek is vagyunk abba hozni, akkor teljesítményt nyerünk vele. Látható, hogy a csapatok ebbe az irányba haladnak: próbálják megérteni, hogyan képesek olyan mélyre ereszteni az autójukat, hogyan oldják meg a pattogást, hogyan tökéletesíthetik a lassú és gyors tempónál nyújtott teljesítményt, ami fontos a versenyző számára.”

Mick Schumacher és Toto Wolff (Fotó: XPB)

A Mercedes is itt keres megoldást

A Mercedes már év elején vakarta a fejét, hogyan képes a Red Bull olyan alacsonyra engedni az autója hasát. Azt is elismerték, hogy a koncepciójuk egyik fő hibája, hogy a W14-es aerodinamikáját túl nagy hasmagassághoz tervezték. Azok után, hogy az előző autóét még túlságosan alacsonyra… Az pedig, hogy az ő hátsó felfüggesztésüket használó Aston Martin is hasonló erényekkel büszkélkedhet, egy lökés volt számukra, hogy alakítsák át az első felfüggesztésüket.

„Nem hiszek a csodákban, de az autó stabilitása és a versenyzők által érzett kiszámíthatósága átlag alatti. Ha képesek leszünk kiiktatni ezt, és megtámogatni az első felfüggesztés újratervezésével, az határozottan egy helyes út”

– mondta Toto Wolff csapatfőnök, rámutatva, hogy ezzel egyszerre javíthatnak az aerodinamikai teljesítményen és a vezethetőségen.

Molina kiemelte, minden, ami a szemmel látható legnagyobb különbségeket jelenti az autókon (pl. oldaldobozok), csak egy nagy rendszer részét képezi, és a hangsúly ezen összetettség működésén van. „Itt nem a kocsitest a lényeg, hanem az, hogy az miként működik a padlólemezeddel, a hátsó szárnyaddal, az autó különböző részeivel. A szabályok fejlődésével közelíteni fog az alapteljesítményünk, és ezzel egyre inkább az lesz a kérdés, hol találhatsz még teljesítményt.”

„És itt jön a képbe az aerodinamika és az, hogy az autód hogyan helyezkedik el a talajon. Ha megnézzük a Red Bullt, látható, hogy ők pontosan tudják, hogy fekszik az autójuk, hová akarják vinni folyamatosan. És ez lesz egyre lényegesebb”

– utalt a hasmagasságra, a döntöttségre és annak stabilan tartására.

A Haas szakembere elismerte, ezt a fajta mechanikus stabilitást nagyon nehéz elérni. „Látható, hogy itt nem pusztán az aerodinamikáról van szó, hanem arról, hogyan kapcsolod össze az egyes részlegeket: mit fejlesztesz a szélcsatornában, hogyan alakítod ezt azzá, amit a pályán látsz, hogyan állítod be az autót. És igen, ez nem könnyű, máskülönben mindenki ott tartana, ahol a Red Bull…”

Max Verstappen (Fotó: Red Bull)

Nem kizárt, hogy a felkapott DRS-trükk is éppen ezen alapul, ez is csak része a nagy egésznek.

A kérdés most az, ki hogyan halad a titok nyitjának feltárásával, és ha válaszokat talál, tud-e akkorát előrelépni, hogy belátható időn belül felzárkózzon a Red Bullra, vagy a bikásoknak van-e akkora az egérútja, hogy abból akár évekig is gazdálkodhatnak, mint azt nemrég Lewis Hamilton (vész)jósolta.

Borítókép: Max Verstappen (Fotó: MTI/EPA/ALI HAIDER

További tartalmak