Alulmúlta eddig a saját várakozásait az Alpine F1-es csapata. A konstruktőri negyedik hely megvédését és az élmezőnyhöz való közelebb lépést célul tűző gárdát Miamiban a saját ügyvezető igazgatója, Laurent Rossi a nyilvánosság előtt teremtette le, időnként „amatőrnek” nevezve őket, kritizálva a hozzáállásukat. A francia „elfogadhatatlannak” ítélte az eddig nyújtott teljesítményüket, kihangsúlyozta, hogy a források és a háttér adott lenne az ennél jobb eredményekhez, és külön aláhúzta – a tavaly még az eddigi legjobb döntéseként emlegetett – Otmar Szafnauer csapatfőnök felelősségét.
Meg is indult a találgatás arról, hogy még az idén komoly személycserék várhatóak Enstone-ban. Szafnauer állása is veszélybe kerülhet, egyes források már azt is tudni vélik, hogy a csapat az Enstone-t korábban már irányító Éric Boullier-t szemelte ki az amerikai helyére, de még a Ferraritól múlt év végén elköszönt Mattia Binotto nevét is emlegették.
Kapcsolódó tartalom
Egy új tulajdonosjelöltről szól a „hiszti”?
Mindeközben furcsa „véletlen” egybeesés, hogy Rossi az anyacég Renault elnökével, Luca de Meóval jelen volt a Miami Nagydíjon, ahol az ügyvezető a kritikus nyilatkozatait tette. Sajtóhírek szerint a vezetők azért is utaztak az Egyesült Államokba, hogy egy új potenciális partnerrel tárgyaljanak.
Több forrás is úgy tudja, hogy az USA-ban autóértékesítéssel foglalkozó AutoNation a jövőben szerepet kíván vállalni az Alpine életében. Miközben ők egyelőre csak azt jelezték, hogy szponzorként érkeznének, úgy hírlik, hosszabb távon résztulajdonosaivá válhatnak a gárdának. Az olasz Motorsport 25%-os részesedést emleget, mely 210 millió dollárral duzzasztaná fel az Alpine tőkéjét.
Ez a modell nem lenne rendhagyó, hiszen a Mercedes csapata már évekkel ezelőtt erre az útra lépett: a Daimler csak az istálló harmadának tulajdonosa, a másik két harmadrész Toto Wolff ügyvezető igazgatóé és a főtámogató INEOS-é. Ez a felállás az autógyártó anyacég terheit és felelősségét enyhíti, miközben gazdasági szempontból önállóbbá teszi a csapatot.

Mark Hughes, a Motor Sport magazin szakírója felvetette, talán Rossi említett éles kritikájának is lehet köze az amerikaiakkal való tárgyaláshoz. Szerinte ugyanis
a befektető szempontjából jobb képet festene, ha a jelenleg gyengébb eredményeket a csapatfőnökre kenik, miközben azt sugallják, hogy ezt leszámítva minden feltétel adott a sikerhez. Ebben az esetben egy főnökváltás máris meggyőző érv lehetne az AutoNation számára, hogy egy olyan csapathoz vásárolja be magát, ahol minden sínen van…
Otmar Szafnauer a befektetőkkel kapcsolatos híreket nem erősítette meg, ám elismerte, a csapatuknak nem jönne rosszul a plusz tőke. „Nem vagyok közvetlenül érintett a részvényszerzés kérdésében, de ha és amennyiben erre sor kerül, be fogják jelenteni. Jó, hogy van érdeklődés. Biztosra veszem, hogy ha lesz ilyenfajta bevételünk, lesz tőkénk az infrastruktúrára” – fogalmazott.
Szafnauer ellentmond: komoly hiányosságok vannak
Ebből a szempontból érdekes, hogy Szafnauer a közelmúltban éppen arról kezdett beszélni, mennyi hiányossága van a csapatuknak infrastrukturális és a humánerőforrás terén… A bakui fiaskójuk kapcsán (újításokat vetettek be, de gyakorlási lehetőség híján teljesen mellé mentek a beállításokkal) hangsúlyozta például, hogy elavulttá vált a szimulátoruk, és most egy újba ruháznak be.

„Minden csapat igyekszik már a gyárban meghatározni a helyes beállításokat. Másoknak jobbak a szimulációs eszközeik, mint nekünk. Van, hogy közel vagyunk hozzá, máskor eléggé távol. Általában azonban több időt visz el a pályán, mire megtaláljuk a beállításokat” – magyarázta.
„A jelenlegi szimulátorunk tizenöt-húsz éves technológia. Még egy régi McLaren-modellt használunk. Egy hónappal ezelőtt rendeltünk egy új, szupermodern szimulátort, de annak üzembe helyezéséhez másfél-két évre van szükség. Egyszerűen ilyen sokáig tart felépíteni a dolgokat”
– emelte ki a csapatfőnök, azt is hangsúlyozva, hogy ez az idősáv ugyanakkor még összhangban áll a Rossi által meghirdetett 100 futamos tervvel, melyből még 75 verseny van hátra, vagyis nagyjából három szezon.
Ha ezt vetjük össze azzal, hogy Rossi szerint a hozzáálláson kívül minden feltétel adott, és ő még az idei szezonban gyökeres fordulatot vár, különben tisztogatni kezd…
Szafnauer emellett a személyi változásokról is beszélt. Elismerte, komoly erősítéseket terveznek, főleg aerodinamikai fronton. „Ahhoz, hogy fel tudjunk gyorsulni, célzott erősítésekre van szükség. A Red Bull aerodinamikai csapata ötven személyből áll. A miénk jelenleg harmincnyolcból. És szeretnénk negyvenöt főre növelni a létszámot. Jelenleg ezt a hiányt igyekszünk pótolni” – árulta el.
Az Aston Martin-érv színe és fonákja
Rossi a rivális Aston Martinnal is példálózott, bizonyítékként említve őket arra, hogy rövid idő alatt is lehet nagy fejlődést elérni. Az éppen a zöldektől érkező Szafnauer azonban ennek kapcsán is figyelmeztetett: „Az Aston sok embert szerződtetett a Red Bulltól és a Mercedestől, nem csak Dan Fallowst és Éric Blandint, akikről most mindenki beszél. És tippelhetnek, ki válogatta ki őket annak idején…” – célzott magára, majd kiemelte, a toborzás is időigényes feladat, hiszen sok szakembernek hosszabb távú szerződése van az aktuális csapatával, és azokból kilépni csak egy hosszabb, általában egy évig tartó kényszerszabadság után lehet.
Hangsúlyozta azt is, hogy ha szakemberek más csapatoktól hoznak is magukkal ötleteket és tudást, azt csak rövid távon lehet kamatoztatni, ennyire gyorsan fejlődik az egész F1.

Szafnauer Rossi elégedetlenségét egyfelől megérti, másfelől igyekezett rávilágítani, hogy a csapat teljesítménye összetett kérdés. „A csapaton belül mindenki jó eredményeket akar, és mi elég nagy nyomást gyakorlunk önmagunkra. Egyszerűen meg kell oldanunk a jelenlegi problémáinkat. Bakuban nem a normál szintünkön teljesítettünk, Ausztráliában ütközött a két versenyzőnk, Bahreinben sok büntetést kaptunk Esteban rossz rajtbeállása után. Nem volt zökkenőmentes az évkezdés. Miamiban két-három tized hiányzott csak. Imolában érkezik egy fejlesztés, ami másfél tizedet hozhat. Utána még több jön. De közben mások is fejlesztenek, így az számít, ki tud többet javítani a riválisokhoz képest” – összegezte a helyzetet, ezzel szinte azt sugallva, pont a pánikra és az elnagyolt ítélkezésre van most a legkevésbé szükségük.