A 2021-es szezon végén hivatalosan kivonult a Forma–1-ből a Honda, ám előbb a lábát hagyta az ajtóban, aztán újra vissza is kukucskált rajta. A Red Bullt 2025 végéig garantáltan motorral fogják ellátni, idén pedig a logójuk is visszakerült a bikás autókra, melyeket hivatalosan a Red Bull Powertrains-Honda motor hajt. Aztán új korszak kezdődik.
Év elején az FIA közzétette azon gyártók listáját, akik leadták a nevezésüket a motorfronton megújulást hozó 2026-os szezonra. Köztük volt a Hondáé is. A japánok a hírek szerint előbb a McLarennel és a Williamsszel egyeztettek, aztán az Aston Martin felé kanyarodtak, és pár hete már arról szóltak a hírek, hogy meg is állapodnak Lawrence Stroll csapatával.
Az olasz Gazzetta dello Sport a HRC-hez (Honda Racing Corporation) közeli forrásokra hivatkozva most arról számolt be, hogy az egyezség már megszületett, és akár már e hét szerdáján jöhet a hivatalos bejelentés arról, hogy az Aston Martin szakítani fog a Mercedesszel, és 2026-tól a Honda biztosít számára erőforrást és gyári támogatást.
A rózsaszín sportlap szerint az Aston Martinnal kötött megállapodás legalább 2030-ig fog szólni, vagyis az új motorszabályok első ciklusának végéig.

A Hondát e szabályok húzták vissza a sosem elhagyott F1-be: a sorozat olyan motorokra vált, melyeknek a teljesítményét 50-50%-ban biztosítja a belső égésű motor és a hibrid oldal, valamint átáll a teljesen környezetsemleges szintetikus üzemanyagok használatára is. Ezen irány egybevág a 2030-as karbonsemlegességre törekvő gyártó céljaival.
A japánok azt követően kényszerültek új partnert keresni, hogy tavaly ősszel a Red Bull a Forddal kezdett egyeztetni, miközben világossá vált, hogy a bikások saját motorgyára csupán a hibrid oldalon tudna szerepet kínálni a Hondának, holott ők teljes értékű motorgyártók akarnak lenni. A McLarennel és a Williamsszel is hírbe hozták őket, de tavasszal már az Aston Martinnal kötendő megállapodásról szóltak a hírek.
A zöldeket irányító tulajdonos, Lawrence Stroll úgy véli, ha bajnokok akarnak lenni és a legnagyobb gárdákat is le akarják győzni, a megújított infrastruktúra mellett gyári háttérre is szükség van. Ezt pedig jelenlegi partnerüktől, a Mercedestől nem kapják meg.
A Honda-szerződés egyfelől nagyobb szabadságot biztosíthat számukra az autótervezésben, hiszen teljes harmóniában fejleszthetik az autójukat a motorral, másfelől viszont a váltással az Aston Martin rákényszerül, hogy maga gyártsa a váltót és a hátsó felfüggesztést, amit jelenleg készen vásárol a Mercedestől. Az új gyárukkal és befektetéseikkel ez azonban talán nem fog akkora problémát okozni számukra.

Emellett érdekes kérdést vet fel, hogyan egyeztetik össze az F1-es együttműködésüket azzal a ténnyel, hogy a szintén Lawrence Stroll által irányított, de a csapatuktól a nevet leszámítva teljesen független utcai autógyárukban a Mercedesnek kisebbségi résztulajdona van, és a motorokat is ők biztosítják a modelljeikhez.
A Gazzetta megjegyzi, a Honda érkezése az Aston Martin versenyzőhelyzetére is hatással lehet. Túl azon, hogy a gyári háttér vonzóbb célállomássá teszi őket akár az élversenyzők számára is, Fernando Alonso is sajátos helyzetbe kerülhet.
Bár annak kicsi a valószínűsége, hogy Alonso 2026-ban 45 évesen még mindig a volán mögött fog ülni, a spanyol már többször jelezte, hogy a visszavonulása után is szívesen vállalna szerepet az Aston F1-es csapatának életében.
Tekintve, hogy a Honda a mclarenes időszakban tett megjegyzései miatt („GP2-es motor”, stb.) olyannyira megorrolt rá, hogy még az Indycarban sem volt hajlandó újra együttműködni vele, érdekes lenne, ha bármilyen formában újra együttműködnének az Aston Martinon keresztül.
A Honda-egyezség létrejötte mindenesetre újabb fontos mérföldkő lehet az Aston Martin célul tűzött élcsapattá válása felé vezető úton. Egyfajta megerősítése annak, Stroll mennyire komolyan gondolja a gárdája felfuttatását. Emellett a technikai mellett kereskedelmi és marketing előnyöket is hozna, ami csak tovább erősítheti a hosszú távú jövőjüket.