Musorujsag
Élő Eredmények

Hivatalos: A Honda lesz az Aston Martin új F1-es motorpartnere 2026-tól

Hivatalos: A Honda lesz az Aston Martin új F1-es motorpartnere 2026-tól

Aston Martin, Honda
Az Aston Martin és a Honda bejelentette, a 2026-os új F1-es motorszabályok kezdetével partnerként működnek együtt. A zöld csapat egyúttal szakít a neki jelenleg támogatást nyújtó Mercedesszel.

Az olasz sajtó már kedden megszellőztette, szerdán pedig jött is a bejelentés: az Aston Martin és a Honda egyesíti erőit a Forma–1-ben. A két fél a japán időzónához igazítva kora reggel tartott sajtótájékoztatót arról, hogy a királykategória új motorszabályának kezdőévétől, 2026-tól a Honda látja el motorral és gyári támogatással az élre törő Aston Martint.

A japán motorgyártó már tavaly év végén leadta a hivatalos nevezését az FIA-nál 2026-ra, ám akkor még úgy tette, hogy nem volt partnere. Jelenlegi csapatukkal, a Red Bull-lal tárgyaltak ugyan az együttműködés folytatásának lehetőségéről, ám mivel a bikások időközben saját motorgyárat építettek, melyhez partnerként a Fordot sikerült megnyerniük, a Hondának új csapat(ok) után kellett néznie.

A McLaren és a Williams mellett az Aston Martin jött szóba, és mivel a zöldek szeretnének igazi élcsapattá válni, amihez szükségét érzik a gyári támogatásnak, Lawrence Stroll tulajdonos végül megegyezett az autógyártóval, mely új távlatokat nyithat alakulata előtt. Egyezségük egyúttal a jelenlegi Mercedesszel való együttműködésük végét is jelenti: a csillagosokkal (akik motort, váltót és hátsó felfüggesztést is biztosítanak számukra) 2025 végén amúgy is lejár a szerződésük.

„Üdvözlöm a Hondát és a Honda Racing Corporationt (HRC) az Aston Martin Aramco Cognizant Forma–1-es csapatnál” – nyilatkozta Lawrence Stroll tulajdonos. „Egyezik a célunk, elhivatottak vagyunk, és könyörtelenül akarjuk a sikert a pályán. A Honda egy globális titán, a motorsportban régóta sikeresek és hihetetlenül lenyűgözőek az eredményeik. Szeretnék köszönetet mondani Mibe és Vatanabe úrnak, valamint az egész HRC-csapatnak, hogy együtt egy izgalmas időszakot kezdünk 2026-tól.”

Vatanabe Kodzsi, Mibe Tosihiro, Lawrence Stroll és Martin Whitmarsh a Honda szerdai sajtótájékoztatóján (Fotó: Honda)

Mibe Tosihiro, a Honda ügyvezető igazgatója kiemelte, az F1-es „visszatérésük” fő okát az F1-es motorszabályok változása jelenti. „Az F1 célja a motorsport csúcskategóriájaként, hogy fenntarthatóvá váljon, ami összhangban áll a Honda karbonsemlegesség kapcsán kitűzött céljával, valamint azzal, hogy szeretne az elektromos technológiák fejlesztésére berendezkedni.”

„A Honda a múltban mindig annak segítségével fejlődött, hogy vállalta a kihívásokat és győzött a világszínvonalú versenyeken. A 2026-os új szabályokkal a győzelem kulcsát egy kompakt, könnyű, nagy teljesítményű elektromotor fogja jelenteni csúcsteljesítményű akkumulátorral, mely képes kezelni a nagy és gyors erőleadást, miközben jól gazdálkodik az energiával”

– fogalmazott a japán, kiemelve, az F1-ben fejlesztett technológiákat közvetlenül átvinnék az utcai autógyártásba.

A céljaik kapcsán egyértelművé tette: „A Honda és új partnerünk, az Aston Martin F1-es csapat ugyanolyan szemléletmóddal és győzelem iránti elköteleződéssel rendelkezik, így 2026-tól a közös munka megkezdésétől azért fogunk fáradozni, hogy világbajnokságot nyerjünk Aston Martin Aramco-Hondaként.”

Mibe Tosihiro és Lawrence Stroll, (Fotó: Honda)

Az együttműködés megkötésében kulcsszerepe volt az Aston Martint a háttérből irányító ügyvezető igazgatónak, Martin Whitmarsh-nak, aki korábban a McLarennél betöltött hasonló pozíciójában szintén meghatározó személy volt abban, hogy a wokingiak visszahozták az F1-be a Hondát a 2015-ös szezontól.

„Voltam olyan szerencsés, hogy a pályafutásom során már dolgozhattam a Hondával, és izgalmasnak tartom a lehetőséget, hogy a HRC partnerei lehetünk 2026-tól. Az új motorszabályok hatalmas és jelentős változást hoznak, amiről hisszük, hogy együtt sikerrel vehetjük. A stratégiai partnerünkkel, az Aramcóval közösen várjuk, hogy együttműködhessünk a közös cél érdekében.”

„A Hondával kötött gyári együttműködéssel a kirakós utolsó darabjai is a helyükre kerülnek az Aston Martin nagyratörő F1-es terveinek részeként.”

Whitmarsh a Mercedesnek is köszönetet mondott. „Szeretnék tisztelegni a jelenlegi motorbeszállítónk előtt, akikkel továbbra is együttműködünk a következő szezonokban” – mondta.

A Honda hivatalos visszatérését és az Aston Martinnal való együttműködését a Forma–1 elnöke, Stefano Domenicali is üdvözölte. „Nagyszerű hír a Forma–1 számára, hogy a Honda az Aston Martin motorpartnere lesz 2026-tól. Ez újabb bizonyíték arra, hogy a globális platformunk és a növekedésünk nagy lehetőséget kínál a márkák számára, és azt is bizonyítja, hogy a 2026-os fenntartható üzemanyagra történő átállásunkkal helyes szemléletmódot követünk, amivel alternatív megoldást kínálunk az autóipar számára a bolygónk karbonsemlegesítésére.”

„Az Aston Martin bizonyítja, mennyire hihetetlenül elkötelezett a sportunk iránt, és már alig várjuk, hogy lássuk működésben ez az izgalmas együttműködést. Mindkét félnek gratulálok ehhez az izgalmas bejelentéshez” – közölte az olasz.

Borítókép: Fotó: XPB

További tartalmak