Musorujsag
Élő Eredmények

„Írásos biztosítékot kaptunk” – a Red Bull reagált az Aston-Honda megállapodásra

„Írásos biztosítékot kaptunk” – a Red Bull reagált az Aston-Honda megállapodásra

Motorsport-Magazin
A törekvés megvolt, a megoldás viszont nem létezett a Red Bull és a Honda kapcsolatának folytatására. Helmut Marko reagált a japánok Aston Martinnal kötött megállapodására és az ezzel előállt ellentmondásos helyzetre.

Az Aston Martin és a Honda számára is új fejezet veszi kezdetét 2026-ban. A silverstone-i csapat egy 2009 óta tartó kapcsolatot fog megszakítani a Mercedesszel, a Honda pedig a 2018 óta támogatott Red Bullt és Alpha Taurit hagyja ott a britekért. A felek szerdán tették hivatalossá, hogy partnerként vágnak neki az F1 2026-os új szabályciklusának, amivel az is eldőlt, hogy a 2021-es kivonulása ellenére a Honda újra, vagy inkább továbbra is aktív szereplője lesz a királykategóriának.

A japánok 2015-ben, a hibridéra második évében szálltak be újra a Forma–1-be, és a McLarennel teljesített kínkeserves évek után a Red Bullnál találták meg a számításaikat: 2021-ben egyéni, 2022-ben pedig egyéni és csapatbajnoki címet nyertek a motorjukkal, még ha az a második szezonban hivatalosan már nem is Honda néven futott.

Kapcsolódó tartalom

Az Aston Martinnal kötött megállapodás most meglehetősen sajátos helyzetet teremtett a Honda és a Red Bull számára. Míg a gyártónak a következő években az új partnerrel való együttműködésre kell készülnie, a bikások pedig saját motorgyárukon keresztül megkezdik a munkát a Forddal, a következő két szezont még egy csapatként kell teljesíteniük, és együtt kell küzdeniük a további bajnoki címekért.

Helmut Marko Red Bull-tanácsadó szerint mindez nem jelent akadályt. Az osztrák a Motorsport-Magazinnak kommentálta a Honda és az Aston Martin bejelentését, melynek kapcsán mindenekelőtt kiemelte, próbálkoztak ők a kapcsolatuk továbbvitelével, de nem volt rá mód.

„A Honda búcsúja nem kényszerből jött, nekünk kellett reagálnunk. Miután a Honda tavaly úgy döntött, hogy mégis folytatja, már nem volt olyan megoldás, ami mindkét oldal számára kielégítő lett volna. Voltak egyeztetések egy lehetséges együttműködésről, de nem sikerült megegyeznünk a Hondával arról, ki mit csináljon”

– hangsúlyozta a szakember.

Ezzel arra célzott, hogy a Red Bull a Honda 2020-as bejelentése után súlyos pénzeket költött egy saját motorgyár létrehozására, és miután erre az útra léptek, már nem fordulhattak vissza. „Azt a bátor döntést hoztuk, hogy saját motort építünk, miután a Honda közölte, hogy teljesen kiszáll” – mondta Marko.

Christian Horner és Helmut Marko (Fotó: XPB)

A Hondának a Porschéval tervezett együttműködés dugába dőlése után keletkezett űrt tudták ajánlani, vagyis azt, hogy nyújtsanak nekik háttértámogatást a hibridtechnológia oldalán, miközben a belső égésű motort maguk építik a Red Bull Powertrainsszel. A Honda viszont teljes értékű motorgyártó akart maradni.

„Ezek után állt elő ez a helyzet a Forddal, akik a partnereink lesznek. F1-es tapasztalatuk ugyan nincs, de az akkumulátor szektorban hozzátehetnek a munkánkhoz” – utalt az év elején bejelentett Ford-partnerségükre.

Azt már az amerikaiakkal való megállapodásukkor hangsúlyozták, hogy a 2026-os saját motorprogramjukat teljesen elkülönítik a Honda jelenlegi beszállítói programjától, így nem kell attól tartani, hogy az egyik gyártótól a másikhoz szivárognak titkok. „A Red Bull Powertrains pillanatnyilag igazán jól működik. Sínen vagyunk. Az egész motor, amit már megépítettünk, nagyjából azon a szinten áll, mint vártuk” – jelentette Marko.

Fotó: Red Bull

A Hondával való viszonyuk változása kapcsán pedig hangsúlyozta, nem tartanak attól, hogy az Aston-szerződés miatt a Honda mostantól félvállról veszi a kiszolgálásukat, és ez a teljesítmény rovására megy.

„Írásos biztosítékot kaptunk rá, hogy a prioritások 2025 végéig nem változnak, és ők – ahogyan mi is – teljes erőbedobással fognak dolgozni, hogy bajnoki címeket nyerjünk”

– fogalmazott Marko.

Kapcsolódó tartalom

Szerinte emellett attól sem kell tartani, hogy tudás cserél gazdát ebben a furcsa kuszaságban. „A Honda nagyon szigorúan korlátozza, mennyit árul el a motorjáról. A szellemi tulajdon és hasonlók kizárólag a Honda tulajdonát képezik, és semmilyen részletes információt nem kapunk” – nyomatékosította, hogy a saját motorjuk nem egy koppintott Honda-motor lesz.

Borítókép: Helmut Marko, Max Verstappen a 2021-es bajnoki címet ünnepli (Fotó: XPB)

További tartalmak