Musorujsag
Élő Eredmények

Miért vonult ki, majd gondolta meg magát, és mennyit vesztett ezzel a Honda?

Miért vonult ki, majd gondolta meg magát, és mennyit vesztett ezzel a Honda?

Racefans, Motorsport
Kivonultak, maradtak, kéretőztek és vissza is térnek – kacskaringós út áll a Honda mögött. Elmagyarázták, miért „térnek vissza” a sosem elhagyott F1-be, és arról is beszéltek, milyen hátrányuk származott a sosem teljes leállásukból.

Szakítás, elgondolkodás, visszatérés és visszavágyódás, tétovázás a régi és új partner között – igazi szappanopera kerekedett a Honda és az F1 kapcsolatából az elmúlt években. A gyártó még 2020 őszén jelentette be váratlanul, hogy a következő szezon végén búcsút int a Forma–1-nek, mivel a sorozatban való szerepvállalása már nem összeegyeztethető az autóiparban rá háruló nyomással. Miközben az F1-ben a benzint és a pénzt égették, „odakint” a nagyvilágban elvárás lett velük szemben, hogy a sorba beállva „elektromossá” váljanak és mindent megtegyenek a környezetért.

2021-ben aztán már egyik szemük sírt, a másik nevetett, amikor Max Verstappennel világbajnokok lettek, beteljesítve Ron Dennis 2015-ös visszatérésükkor tett jóslatát, miszerint Honda-motor fogja hajtani azt az autót, amely elsőként legyőzi a domináló Mercedest. Felértek a csúcsra, de nem konstruktőrként, ünnepeltek, de közben búcsúztak is.

2022-ben a siker és a vele járó marketingérték bírt olyan meggyőző erővel, hogy tovább folytassák együttműködésüket a Red Bull-lal, és ahogy a konstruktőri cím felé száguldottak kezdték kissé kínos helyzetnek érezni, hogy miközben kulcsszerepük van a Red Bull trónra jutásában, az évkönyvekben a győztes motort Red Bull Powertrains névvel illetik a Honda helyett. Marketingszempontból hatalmas kihagyott ziccernek tűnt, hiszen ezekért a babérokért éveken át szenvedtek és a poklot is megjárták.

Kapcsolódó tartalom

Az újabb arcon csapást az F1 szabályainak alakítása jelentette, hiszen ezzel a kivonulásuk fő érve is oda lett. 2026-ra sikerült megállapodni a sok szempontból, de főleg a költségek miatt problémásnak ítélt MGU-H-tól való megszabadulástól, a szintetikus üzemanyagra való átállásról és az elektromotorok szerepének drasztikus növeléséről, így az addig kellemetlennek érzett F1-es közeg ismét kezdett a Honda céljainak megfelelővé válni. Csakhogy mire a korábban képletesen faképnél hagyott Red Bull újra vonzó partnerré vált számukra, a bikásoknak addigra lett egy saját motorgyára és egy új partnere a Ford képében…

Fotó: Red Bull

A Honda nyilvánvalóan felismerte, hogy 2020-ban bakot lőtt, ám ki nem akart maradni az F1-es bummból, így végül az Aston Martin leendő partnere lett.

„A legmeghatározóbb tényezőt a döntésünkben ezúttal a 2026-os szabályváltozások iránya jelentette, ami a karbonsemlegesség felé visz minket” – magyarázta „visszatérésük” okát Vatanabe Kodzsi, a versenyrészleg HRC (Honda Racing Corporation) ügyvezető igazgatója. „Ez az irány egyezett a cégünk jövővel kapcsolatos célkitűzéseivel. Ez volt tehát a döntő tényező.”

„Az elektromos motor jelenleg úgy húsz százalékát vagy annál kevesebbet biztosítja az erőforrás teljesítményének a belső égésű motorral szemben. Az új szabályokkal viszont nagyjából ötven százalék lesz az aránya az elektromos oldalnak, ami tehát az elektronizálás felé vezet.”

A Honda ügyvezető igazgatója, Mibe Tosihiro úgy véli, az F1 új szabályrendszerében éppen az erőforrás elektromos oldala, az energiahatékonyság, az akkumulátortechnológia és a kezelhetőség, a vezérlés jelenti majd a győzelem kulcsát, és a Honda meg akarja mutatni, hogy élen jár ebben. Az F1-es programjuk pedig azt nyújthatja, amit a 2020-as döntésükkor még nem: közvetlen átjárhatóságot az utcai autógyártás és az F1-es fejlesztés között.

Vatanabe Kodzsi, Mibe Tosihiro, Lawrence Stroll, Martin Whitmarsh (Fotó: Honda)

Emellett az F1 2026-ban átáll a teljesen megújuló energián alapuló szintetikus üzemanyagra, ami ugyancsak illik a képbe a Hondánál. „A 2026-os szabályok köteleznek minket a száz százalékig karbonsemleges üzemanyag használatára, így komolyan el kell gondolkodnunk azon, hogyan párosítsuk az új üzemanyagot a belső égésű motorral. El kell gondolkodnunk azon, hogyan tökéletesítsük a hatékonyságot. Ez az irány egybevág a Honda irányával” – magyarázta Vatanabe.

 

Mekkora hátrányt jelent a felesleges kivonulás?

A Hondánál úgy érzik, a mostani visszatérésük abban különbözik a korábbiaktól, hogy ezúttal nem kell annyira mélyről indítaniuk. Bár hivatalosan 2021 végén kiszálltak, a gyakorlatban sosem távoztak az F1-ből, a mai napig gyártják az F1-es erőforrásokat, így a projektjük csak részben veszített a lendületéből.

„A Red Bull kérésére motorokat biztosítunk a jelenlegi Forma–1 számára is. Ennélfogva még mindig működünk az F1-es versenyeken. Az új szabályok 2026-os bevezetésével folyamatosan vizsgáltuk az egyes tényezőket, az erőforrások fontos aspektusait, tanulmányokat készítettünk, így a kutatás-fejlesztés terén nem igazán álltunk le teljesen”

– hangsúlyozta Vatanabe.

Helmut Marko, Max Verstappen a 2021-es bajnoki címet ünnepli (Fotó: XPB)

Emellett rámutatott, hogy az F1-ben tavaly befagyasztották a motorfejlesztést, így ha vissza is vettek az aktivitásuk korábbi intenzitásából, annak hatása nem olyan jelentős, mint lett volna, ha továbbra is zajlana a fejlesztési verseny. „2020 októberében bejelentettük az F1-ből való kivonulásunkat. Leállítottuk az F1-es aktivitásunkat a 2021-es szezon végén. De 2022 márciusáig még teljes erővel fejlesztettük az erőforrásunkat 2022-re. Akkor még teljes létszámmal működtünk.”

Kapcsolódó tartalom

Létszámleépítésre, illetve a szakembereik átcsoportosítására csak ezt követően, 2022 áprilisától került sor, ám Vatanabe szerint ennek hatása nem volt annyira jelentős. „2022 áprilisában létrehoztunk egy új céget, a Honda Racing Corporationt a cég motorsportos aktivitására. Szóval a cég továbbra is végzett tanulmányokat és fejlesztőmunkát a négykerekű technológiák terén. Az új szabályok kapcsán is készültek tanulmányaink. Ennélfogva nem gondoljuk, hogy túlságosan sokat veszítettünk volna az F1-es kivonulásunkkal akkoriban” – összegzett a szakember.

A Honda kacskaringós úton, de végül csak megtalálta a módját a maradásnak. 2026-tól pedig továbbra is meghatározó erő lehetnek, immár az Aston Martin partnereként, mely a mezőny hatodik gyári gárdája lesz nekik köszönhetően.

Borítókép: Fotó: Red Bull

További tartalmak