Szerdán jelentette be az Aston Martin és a Honda, hogy 2026-ban egy csapatot alkotva vágnak neki a Forma–1 új szabályciklusának. Motorpartneri megállapodásuk pikantériája, hogy a Honda ezzel tulajdonképpen követi régi jó ismerősét, Fernando Alonsót, aki korábban főleg miattuk menekült a McLarentől és az F1-ből, és aki idén csatlakozott az Astonhoz és vált velük újra sikeressé.
Tekintve, hogy Alonso már 44 éves lesz az Aston Martin-Honda első évének kezdetén, kissé elhamarkodottnak tűnhet az újbóli Hondával való együttműködéséről találgatni, ám mivel a kétszeres világbajnok már utalgatott rá, hogy még nem érzi közelinek a visszavonulását, és azt is, hogy a visszavonulása után is kész a brit csapatnak dolgozni valamilyen formában, a kérdés mégis előjött a Japánban tartott szerdai sajtótájékoztatón.
Kapcsolódó tartalom
Alonso a 2015 és 2017 közötti mclarenes időszakában sokszor igen keményen és nyíltan kritizálta a megbízhatatlan és gyenge motort gyártó Hondát. A 2015-ös Japán Nagydíjon, a Honda pályáján „GP2-es motornak” titulálta az erőforrásukat a verseny alatt. A márka később ódzkodott is a további együttműködéstől, amikor Alonso csapatot keresett magának az újabb Indy 500-as próbálkozásához, és a McLarent végül Chevrolet-motor hajtotta a spanyol utolsó indianapolisi szereplésekor.
A Honda Racing Corporation (HRC) ügyvezető igazgatója Vatanabe Kodzsi most ugyanakkor leszögezte, nem lenne ellenvetésük az Alonsóval való újbóli közös munka kapcsán.
„Felgyorsult a fejlődésünk a Forma–1-ben az Alonsóval töltött utolsó években, és ez tette lehetővé számunkra, hogy bajnoki címeket nyertünk. A versenyzőválasztás a csapat döntése, szóval ha a csapat úgy dönt, hogy Alonso újra a versenyzőnk lesz, akkor nem lesz kifogásunk ellene”
– mondta a japán Alonso esetleges megtartása kapcsán.

Azt is egyértelművé tette, hogy 11 évvel a „GP2-es motoros” megjegyzés után már nem fogja érdekelni őket a múlt. „A múlt már a múlt. Alonso egy rendkívül tehetséges versenyző, és rendkívüli mértékben tiszteljük őt versenyzőként. Ami 2026-ot illeti, a versenyzőkről még nem tudunk mit mondani, de mi a motor tervezésével foglalkozunk és azzal, hogy tökéletesen passzoljon a karosszériához.”
A mclarenes évek kapcsán hozzátette:
„Az nagyon nehéz időszak volt. Minden tőlünk telhetőt megtettünk motorgyártóként, és ennek köszönhetően lettünk győztesek. Alonso versenyzőként egy zseni, és nagyon tiszteljük őt.”
„Tiszteletben fogjuk tartani a versenyzőválasztást, de nem mondom azt, hogy nem fogunk szerepet játszani benne a csapat vezetőségével. A versenyzőkről viszont a csapat fog dönteni, miközben mi természetesen teszünk javaslatokat vagy véleményezünk.”

Az Aston Martin ügyvezető igazgatója, Martin Whitmarsh eközben megerősítette, Alonso nem vett részt a Hondával való tárgyalásaikban, de tájékoztatták őt a tervekről. „Fernando nagyszerű munkát végez, és örülök, hogy a csapatunk tagja, hiszen sokat hozzátesz a munkához a pályán és azon kívül is.”
„Beszéltem Fernandóval arról, milyen irányt szeretnénk venni. Ő egy nagyon intelligens személy. Most mindenki egy olyan megjegyzésre utalgat, ami a csata hevében hangzott el, és nyilván emlékezetes volt. Ugyanakkor látja és tiszteletben tartja mindazt, amit a Honda csinál. A Honda világbajnokságot nyert 2021-ben és 2022-ben, és hacsak nem tudjuk legyőzni őket idén, akkor újra nyerni fognak.”
„Szóval nagyszerű partnerek lesznek számunkra, és szerintem ezt Fernando is látja. 2026 pedig jelenleg talán a horizonton túl van a terveiben.”
„Olyan autót kell biztosítanunk számára, amivel folyamatosan képes versenyeket nyerni. Komoly előrelépést tettünk idén, de még nem tartunk ott, ahol kell. Folytatjuk tovább a csapat létesítményének fejlesztését, és egyre erősebbek leszünk.”
„2026 előtt fogunk beszélni Fernando jövőjéről. Remélem, hogy még pár évig itt lesz, és nagyszerű lenne, ha olyan fitt és versenyképes lenne, mint most. Akkor fantasztikus lenne, ha 2026-ban is az autónkba tudhatnánk” – mondta Whitmarsh a távolabbi jövő bizonytalanságáról.