Még közel három év van az Aston Martin és a Honda első közös F1-es versenyéig, a szerdán bejelentett együttműködésüket mégis a jelennel hozzák összefüggésbe. Az ok Fernando Alonso, aki a McLarennél töltött időszaka miatt aligha számít a Honda kedvenc versenyzőjének, de aki jelenleg a leendő partnerük húzóemberének számít.
A japán gyártó már a tokiói sajtótájékoztatón szembesült is a kérdéssel, hajlandóak lennének-e újra együtt dolgozni az őket a múltban sokat kritizáló spanyollal, és a Honda vezetői megerősítették, túlléptek már a McLarennél történteken, nem lenne ellenvetésük a veteránnal szemben.
Kapcsolódó tartalom
Az erről szóló találgatás talán még túlságosan korainak tűnik, ám az Aston Martin csapatfőnöke, Mike Krack szerint annyira mégsem az. Mint azt Monacóban elmondta, ő teljességgel reális forgatókönyvnek tartja, hogy Alonso 44-45 évesen is az Aston Martinnal versenyezzen a Forma–1-ben – Honda-motorral.
„Nincs ok azt feltételezni, hogy nem ül az autónkban 2026-ban. Mármint nem látok semmilyen okot rá, hogy miért ne üljön”
– jelentette ki a luxemburgi a csütörtöki sajtóbeszélgetésén.
Krack arról is beszélt, hogy Alonso véleményét is meghallgatták a Hondával való megállapodásuk kapcsán, még ha magába a döntéshozási folyamatba nem is volt beleszólása. „Fernando nem vett részt az egyeztetésekben, de mindig képben tartottuk. Szerettük volna hallani a véleményét, ahogy minden témában, mivel ő egy kulcsfigurája a csapatunknak, ahogyan Lance is.”
„Nagyon jó a kapcsolatunk a versenyzőinkkel. Látható ez a rádiózásokból is. Mindketten részt vesznek ebben, és vagyunk olyan szerencsések, hogy ott van nekünk Pedro is (de la Rosa, nagykövet és tanácsadó), akinek ugyancsak vannak kapcsolatai. Szóval összességében nagyon erős csapat ez. Nem mondjuk azt, hogy ott vannak a versenyzők, ott vannak mérnökök – ez egy nagy egész csoport, melyben mindenki véleménye számít” – mondta a csapatfőnök.

Az Aston Martinnak meggyőződése, hogy csakis gyári háttérrel válhat igazi nyerő csapattá hosszú távon és veheti fel a versenyt a többi gyári riválissal. Ebből a szempontból kulcsfontosságúnak érzik a Honda-megállapodást.
Krack megerősítette, a szerződésük 2026-tól 2030-ig szól, és arról már februárban elkezdtek tárgyalni a japánokkal.
Kiemelte, fontos szempont, hogy a jövőben – eltérően a mostani gyakorlattól – teljes összhangban fejleszthetik az autójukat az erőforrásokkal, ami teljesítményelőnyt jelenthet. „Amikor kötsz egy ilyen megállapodást, minden nyitottabb. Sokkal több előzetes információt kaphatsz az energiamenedzsmentről, az aerodinamikai beállításokról, pontos célokat jelölhetsz meg, és ez komoly előnyt jelent ezeknél az új szabályoknál” – magyarázta Krack.
Hozzátette, egyelőre nincs tervben, hogy a Honda bármelyik másik csapatot is motorral látja el 2026-tól, vagyis az együttműködésük kizárólagosnak ígérkezik.
Annak kapcsán, hogyan fognak együttműködni egy európaitól távolabb álló kultúrát képviselő partnerrel, Kracknak nincsenek aggályai. „A világ kisebb lett. Már jobban ismerjük a japán kultúrát, a japánok jobban ismerik az európai vagy nyugati kultúrát. Az eddigi megbeszéléseinken lenyűgözött a nyitottságuk. Húsz-huszonöt éve nem ezt vártad volna. És Dan (Fallows) és Martin (Whitmarsh) tapasztalata is segíteni fog, mert ők ismernek pár arcot, ismerik az embereket. Eddig nagyon nyitottak voltunk egymással, őszinték, és remélem, a folytatás is ilyen lesz” – fogalmazott az Aston Martin csapatfőnöke.