Monacóban a pole már szinte felér a győzelemmel. Jól tudják ezt az F1-es versenyzők is, ezért az előzési lehetőséget szinte nem is kínáló pályán mindent el is követnek a jó időmérős szereplésért. Ez néha a húr túlfeszítéséhez és csattanáshoz vezet, vagy legalábbis hibákhoz.
Az elmúlt években ugyanakkor visszatérő téma volt a szándékos „hibák” problémája is. 2021-ben és 2022-ben is úgy ért véget a kvalifikáció, hogy egy autó blokkolta a szűk utat valahol. Míg Charles Leclerc két évvel ezelőtti Q3-as falnak csapódása kapcsán sem a kár, sem a későbbi következmény (el sem indulhatott a versenyen) miatt nem merült fel a szándékosság gyanúja, Sergio Pérez múlt évi alagút előtti keresztbe csúszása kapcsán már másképp volt. A pletykák szerint a mexikói szándékosnak vélt útblokádja volt a múlt évi monacói győztes és Max Verstappen későbbi interlagosi csapatutasításos konfliktusának a kiinduló pontja.

De hasonló gyanú már máskor is merült fel. Például Nico Rosberg 2014-es Mirabeau-ban történt kicsúszásakor, amikor csalódott csapattársa, Lewis Hamilton gyanúsította csalással a németet. A 2006-os Rasscasse-botrányt pedig aligha kell részletezni egy régi F1-es szurkolónak.
Carlos Sainz tavaly megjegyezte, a versenyzők számára viszonylag egyértelmű, mikor szándékos egy hiba, és azt is állította, hogy gyakoribbak a sárga vagy piros zászlós trükközések, mint azt a kívülállók gondolnák.

Tavaly éppen ő volt az, aki belehajtott Pérez keresztbe állt autójába a beláthatatlan Portier-ben, a mostani hétvége előtt pedig arról beszélt, hogy az FIA-val való egyeztetéseik után a szövetség jelezte, alaposabban meg fog vizsgálni minden gyanúsnak tűnő esetet az időmérőn.
„Van egy szabály, amit a versenyzők emlegettek. Amikor az első sorba kerülsz az első gyorsköröddel, utána mindig kevesebb a vesztenivalód a második alkalommal, mint másoknak. Az FIA már jelezte nekünk Bakuban, hogy nagyítóval fogják megvizsgálni, ha azt látják, hogy akár csak félig szándékos a dolog, és felül fogják vizsgálni. De honnan tudhatod, hogy szándékos volt-e vagy sem?”
– tette fel a költői kérdést.
Bakuban egyébként volt is egy ilyen helyzet. Charles Leclerc a sprintidőmérő hajrájában csúszott falba a Ferrarijával, mert túl sokat kockáztatott, miközben az első körével az első helyen állt. Ő ezzel ugyanakkor csak egy versenyzőt hátráltatott, a mögötte érkező Sainzot, a többiek mind előttük futották a mért körüket.
A versenyzők a probléma kapcsán egyébként már pedzegetik pár éve, hogy az FIA bevezethetné az Indycarból ismert szabályt: aki piros zászlót idéz elő, az veszítse el az addigi legjobb időeredményét! Ez szerintük megfelelő visszatartó erő lenne, és véget vethetne a gyanúsítgatásoknak is.