Musorujsag
Élő Eredmények

„A naptárban a helye. Mindig!” – Monaco még mindig tud valamit, amit más nem?

„A naptárban a helye. Mindig!” – Monaco még mindig tud valamit, amit más nem?

F1
A versenyzés szempontjából lehetetlen, az időmérő edzés terén az eddigi legjobb – Monaco mindkét arcát megmutatta a múlt hétvégén, az F1 szereplői pedig felhozták az érveket, miért van még mindig helye a naptárban a versenynek.

Amióta a Forma–1 a jelenlegi tulajdonosok érkezése után elkezdte keresni az Egyesült Államok kegyeit, egyre kevesebbszer hangzik el, hogy Monaco a korona ékköve a versenynaptárban. A hercegség helyzete lényegesen megváltozott az elmúlt években a sorozaton belül, hiszen a vezetők olyasmiket tettek és tesznek velük, amik korábban szinte még szentségtörésnek számítottak volna.

A közelmúltban nagyon sokáig kérdéses volt még az is, marad-e egyáltalán a programban a Monacói Nagydíj, aztán mikor bejelentették, hogy igen, csak egy óvatos, 2025 végéig szóló hároméves szerződést kapott. Szemben a közel-keleti vagy amerikai helyszínek akár egy évtizedes megállapodásaival.

Az idei volt az első olyan nagydíj a hercegségben, melynek közvetítését már nem a helyi tévé, hanem az F1 központi közvetítőcsapata, a FOM rendezte. Ez egy újabb elvesztett kiváltság volt azután, hogy tavaly a hagyományos csütörtöki edzésnapról is le kellett mondaniuk.

Fotó: XPB

Hogy Monacóval ennyire ridegen bánik az F1 vezetése, annak több oka van. Az egyik, hogy a Liberty Media számára a különleges és kiemelt helyszínnek nem ők számítanak, hanem Miami, Las Vegas és más olyan utcai pályák, ahol minden adott a monacói feltételekből (város, csillogás, reklám, celebek), de azon felül is még valami: az új pályákon lehet előzni és kiszámíthatatlan versenyeket rendezni.

Tekintve, hogy az idei versenyen még a hajrában érkező eső sem okozott igazán komoly kavarodást és helycseréket, érthető, hogy a szűk utcai pálya miért böki az F1-vezetők csőrét. Nekik a műsor a legfontosabb, és nem kevés olyan helyszín van, ami ilyen szempontból képes túllicitálni Monacót.

 

Több egy alkalmatlan pályánál

Az arról szóló vita ugyanakkor nem új keltetű, hogy van-e helye a miniállamnak az F1-es naptárban. Tulajdonképpen már évtizedek óta zajlik, szinte az F1 születése óta. A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner a mostani hétvégén megállapította:

„Ha valaki most tenné elénk ennek a pályának a tervét, esély sem lenne rá, hogy itt versenyezzünk. Csak azért versenyzünk itt, mert ez Monaco, mert ott a történelme, az öröksége, a háttere, a csillogása.”

„Fontos és nagyon értékes része ez a versenynaptárnak. Mindig nagyszerű ide érkezni. Ez mindegyik versenyre igaz persze, de egyeseknek valahogy extra értékük van. És Monaco ilyen.”

Fotó: XPB

És e véleményével nincs egyedül. A Williams csapatfőnöke, James Vowles rámutatott: Monaco még mindig más, mint a többi helyszín. „Gondolnunk kell arra, hogy ez egy nyolcvanéves nagydíj, és oka van ennek: az, hogy egy rendkívüli esemény. Ha csak kimész és körülnézel, látod a sok embert, akik kiöltöztek a versenyre, és látod a mögötte rejlő okot. Ez a szezon koronaékköve, egyszerűen teljesen más” – vélekedett.

Szerinte ez sportszempontból is igaz – éppen amiatt, hogy Monacóban „nem lehet előzni”, és ezáltal nagyobb a hangsúly az időmérőn, mint bárhol máshol. „Ez teljesen más élmény, mint mondjuk Miami. És ez jó. Nem vagyok benne biztos, hogy azt akarjuk, hogy minden ugyanolyan legyen. El kell gondolkodnunk rajta, mi lesz tíz év múlva, és hogyan alkalmazkodhatnánk, hogy még akkor is minden passzoljon.”

 

Amiben Monaco még mindig utolérhetetlen

Monaco mellett szóló érvet ezen a hétvégén maga Monaco hozott fel. Ha a versenye még az esővel fűszerezve sem volt körömrágóan izgalmas (itt adódhat persze a kérdés: a Liberty Media kedvencei mindig azok?), a szombati időmérő edzés nemcsak a 2023-as év, de az elmúlt évek egyik legjobb és legizgalmasabb időmérő edzésével szolgált.

Éppen azért, mert fontosabb volt, mint bármely más pályán.

Nem véletlen, hogy Max Verstappen, Fernando Alonso, Esteban Ocon és még páran olyan bátran csiszolgatták a falakat. A pálya, a sajátos helyzet rákényszerítette őket, hogy a végsőkig és még azon is kicsit túl merészkedjenek a jó rajthelyezés érdekében. És aki elég bátor volt, az nyert. Az eredmény pedig egy olyan kvalifikáció lett, melynek a Q3-as fináléjában hatszor változott az első helyen álló személye.

„A kör tele van adrenalinnal. És ha megnézzük, hogyan mutat a tévében, amikor az autóban ülök, és látom egész Monacót egy napsütéses napon, elmondható, hogy ez egy különleges hely” – mondta Alonso.

„Tavaly is sokat beszéltek arról, hogy Monaco talán nem marad a versenynaptárban a jövőben. Ez nem hangzik helyesnek. Benne kell lennie! Mindig!”

– érvelt a rutinos bajnok a helyszín megtartása mellett.

Fernando Alonso (Fotó: XPB)

Bármit is lásson a show-biznisz szemüveget viselő F1, a versenyzők szavaiból kiderül, hogy Monaco még mindig képes különlegeset nyújtani a sorozatnak. A kihívás, az élmény szempontjából is. „Valahányszor beülök az autóba, a szívem talán jobban ver, mint bármelyik másik pályán, amikor az időmérőkörre készülök” – mondta Verstappen.

„Tudod, hogy amikor csak egy kicsit is rosszul méred fel a helyzetet, a falban kötsz ki. Az összes utcai pálya közül, amiken versenyzünk, egyértelműen az ezen futott időmérőt a legnehezebb összerakni, és ezt érzed az autóba ülve. Tele vagy adrenalinnal, a szívverésed még mindig gyorsabb, mint bármelyik másik időmérőn.”

Ha ez nem lenne, a szombati időmérő sem lett volna. A hazai versenyző, Charles Leclerc levonta a következtetést. „Igen, a verseny talán nem a legizgalmasabb az előzés szempontjából, de a szombat egyszerűen hihetetlen. Az érzés, amit az időmérőkör alatt átélsz, annyira jó, mint sehol máshol a naptárban” – hozta fel az érvet, amivel egyelőre se Miami, se más felkapottabb helyszínel nem tudnak vetekedni.

 

Az örök kérdés: a vonalvezetés

Hogy mindez elég legyen a 2025-ön túli jövőhöz? Aligha lesz. És a résztvevők már csak ezért is figyelmeztetik újra és újra Monacót. „Az idők változtak. Akkoriban ez egy kirívó nagydíj volt a többihez viszonyítva” – utalt arra Günther Steiner, hogy időközben egyre több az utcai pálya és a csillogó helyszín. „Közép- és hosszútávon Monacónak muszáj kigondolnia valamit, ha azt akarja, hogy visszatérjünk ide. Egy csomó választási lehetőségünk van. Las Vegas érkezik, Szingapúrban esti futam van. Sok érdekes dolog van, amik talán tizenöt vagy húsz évvel ezelőtt még nem voltak jelen. Mindenkinek haladnia kell a korral, ha azt akarja, hogy visszatérjünk.”

A ferraris Laurent Mekies szerint Monaco halad is – a maga módján. „Az infrastruktúra szempontjából az elmúlt években nagy előrelépéseket tapasztaltunk. Nyilván emlékeznek még rá, hogy milyen volt pár éve. Ma nagyon jó itt dolgozni. Elvárjuk a pályáktól, hogy javuljanak, ahogyan Monaco meg is teszi. Lenyűgöző látni, mennyi munkát fektettek ebbe itt” – hívta fel a figyelmet.

Lewis Hamilton (Fotó: Mercedes/LAT Images)

Horner szerint a legfontosabb feladattal azonban még szembe kell nézniük a szervezőknek.

„Egy dolog van, ami nem változott: a pálya. Az autók közben akkorák lettek, hogy az előzés normál körülmények között nem lehetséges. Hosszú távon meg kéne nézni, milyen lehetőségek vannak a pálya módosítására.”

Ez a folyamat már jó ideje zajlik, sőt, ötlet is több van. Pár éve felmerült, hogy az alagút előtti szakaszt kellene megtoldani, hogy létrejöhessen egy igazi előzési pont. De más tervek is születtek, például a nyomvonal új városrészekbe viteléről az első kanyarnál és a Portier felé, és a rakpart bővítése is felmerült.

Azt, hogy az F1 próbálja noszogatni Monacót, másképp is lehet értelmezni. Talán azzal érvel, hogy már nem is annyira különleges, már nem képes annyit kínálni, de annyit talán mégis képes még, hogy noszogassák a megtartás reményében. Mert ha már nem látnák benne a különlegest, rég ejthették volna csak úgy.

Borítókép: Fotó: XPB

További tartalmak