Eggyel több kiállással teljesítette a vasárnapi Monacói Nagydíjat a másodikként célba futó Fernando Alonso, mint a győztes Max Verstappen. Az emiatti, nagyjából 20 másodperces időveszteség utólag szemlélve feleslegesnek tűnik, hiszen amikor a spanyol először fordult ki a boxutcába, már esett az eső, és a mezőny végén többen is köztes esőgumikra váltottak, miközben ő friss közepes slicket kapott.
Alonso a futamot követően azt mondta, a kiállásának körében még „kilencvenkilenc százalékig” száraz volt a pálya, egyedül a 7-8-as kanyaroknál állt víz, a csapatuk pedig csak enyhébb esőre számított az előrejelzések alapján, így semmi sem indokolta, hogy akkor köztes gumira váltsanak. Az eső a kiállásuk idején vált intenzívebbé.
„Fernando csak két kanyart látott igazán vizesnek” – mondta Andy Stevenson csapatmenedzser az Auto Motor und Sportnak. „Az esőradar nem volt mérvadó a helyzet megítéléséhez. Egyszerűen ki kellett nézni az ablakon, hogy felmérd a helyzetet. A pálya utolsó szakasza csontszáraz volt.”
Kapcsolódó tartalom
És éppen ez volt az, ami megtévesztette őket. Mike Krack csapatfőnök rámutatott: pont az általuk látott pályaszakasz mutatta a legkedvezőbb képet. „Rosszul ítéltük meg, mert a pálya azon a felén, a boxutcánál még úgy tűnt, nagyon messze van még, mire igazán esni kezd. És pont azon a részen esett a legkevésbé. Szóval ezt talán rosszul ítéltük meg, mert azt gondoltuk, hogy a köztes gumik hamar elkopnának a pálya ezen szakaszán.”
„Végső soron tudatos volt a döntésünk a közepes gumiról, és a következő körben derült ki, hogy nem fog működni” – magyarázta.
A közepes gumi volt a legbiztonságosabb lépés
Az Aston Martin a kiállás időzítését azzal indokolta, hogy a vizessé vált pályán egyszerűen túlságosan veszélyes volt már elkopott gumikon menni, és ezért nem tartották helyesnek azt sem, hogy kivárjanak és továbbra is kint tartsák versenyzőjüket.
„Az akkor rendelkezésünkre álló információk alapján jó döntést hoztunk”
– vélekedett Stevenson. „Max ugyan kint maradt a régi gumikon, de ha mi akkor köztes esőgumira váltottunk volna, és nem esett volna, elbuktuk volna a második helyünket, és csak negyedikek-ötödikek lettünk volna” – hívta fel a figyelmet.

Krack szerint kint maradni és köztes gumira váltani is kockázatosabb lépés lett volna a helyzetükben, mint közepes gumit adni Alonsónak. „Az egész alakulását felül kell vizsgálnunk. Az ember nyilván próbál a lehető legtovább kint maradni ilyen körülmények között, amikor nem igazán tudja, mi fog történni. Nem számítottunk ennyi esőre, hogy őszinte legyek. Azt gondoltuk, rövid zápor lesz csak és hamar felszárad, mert a pálya nagyon meleg volt.”
„Az ember ilyenkor általában azt mondja, rendben, maradjunk kint még egy-két körre, akár háromra, de a gumik már eléggé elhasználódtak. És láttuk, hogy hűlnek le, szóval kockázatos volt.”
„Amikor az autó bejött, a rendelkezésünkre álló információk alapján azt mondtuk, a közepest tesszük föl, de amikor az autó távozott, nem sokra rá láttuk, hogy igazán sok eső esett, ezért újra jönnünk kellett.”
Nem a győzelem ment el rajta
A slickre váltás valóban kisebb kockázatot jelentett, hiszen Alonsónak hátrafelé 24 másodperces előnye volt, így még két egymást követő körben megejtett kerékcsere is belefért a második hely megtartásához.
Stevenson azt azért elismerte, ha Alonso egyből köztes esőgumit kapott volna, talán közel kerülhetett volna a boxba vezető körén nagyon szenvedő Verstappenhez. „De nem tudhattuk előre, hogy Max ötvenötödik köre ennyire kaotikus lesz” – hangsúlyozta ki, hozzátéve: „Fernando a megbeszélésen azt mondta, ő minden döntést ugyanígy hozna meg újra.”

Krack szerint a csapata egy dologban tévedett: az időjárás megítélésében. Szerinte azonban nem ezen múlt a futam alakulása, és nem érzi úgy, hogy elbuktak egy győzelmet a rossz időjóslás miatt.
„Nem, nem hinném, hogy elvesztettük, mivel ha feltettük volna a köztes gumikat, Max is feltette volna őket, és megvolt az előnye. Szóval nem hinném, hogy sok mindenen változtatott volna.”
„Összességében nem lehetünk túl mohók, és azt kell megnéznünk, mik voltak a céljaink. Úgy jöttünk ide, hogy jobbak akartunk lenni, mint eddig, és ez sikerült. A Red Bullok pedig kicsit túlságosan gyorsak voltak nekünk.”
Krack kiemelte, mindent felül fognak vizsgálni, megnézik, mit tanulhatnak a történtekből, ugyanakkor az Alonsóval való viszonyukon ez most mit sem változtatott. „Nagyon jól megértjük egymást a versenyzőkkel. Van, hogy a versenyzőt követjük, most mi döntöttünk a slickek mellett. Fernando elégedett volt vele. Aztán azzal is elégedett volt, hogy feltettük a köztes gumikat.”