Musorujsag
Élő Eredmények

Kétli a Red Bull, hogy a fotóikból bevásárló riválisok rájönnek minden titkukra

Kétli a Red Bull, hogy a fotóikból bevásárló riválisok rájönnek minden titkukra

Motorsport-Total, Corriere dello Sport, Sky Sports
Még ha be is vásárolt a Ferrari a padlólemezükről készült monacói fotókból, a Red Bull nem gondolja, hogy ennyiből rájöhetnek az idei autójuk fölényének titkára.

A 2022-ben visszatért szívóhatású autók legfontosabb fegyverét a padlólemez jelenti. A benne kialakított alsó csatornák termelik a leszorítóerőt, mely a talajhoz szívja az autókat. A padlólemez hatékonysága nemcsak arról dönt, ki mekkora leszorítóerőt képes előállítani, hanem arról is, az autó mennyire pattog a szívó hatás mértékének ingadozása közben, mennyire képes rugalmasan kezelni a különböző helyzeteket, körülményeket.

Hogy a Red Bull mindenkinél jobb ebben, az már tavaly, Max Verstappen címvédésekor kiderült, fölényük pedig 2023-ban csak még nagyobb lett.

A Red Bull titkát még nem igazán sikerült megfejtenie az ellenfeleknek, a nyomozást pedig nem könnyíti meg, hogy a mostani gépek kulcsterülete nehezen látható helyen van. Már csak ezért is kapott nagy figyelmet a múlt hétvégi Monacói Nagydíjon, hogy a balesetek után a sportbírók a magasba emelgették az autókat. Carlos Sainz Ferrarijának hasát pénteken csodálhatta meg mindenki, Lewis Hamilton Mercedesét szombat délelőtt, Sergio Pérez Red Bullját pedig az időmérőn röptették meg, miközben csattogtak a fényképezőgépek.

Az erősorrend tükrében többen is megállapították, a Red Bullnak lehet a legkellemetlenebb, hogy feltárták az RB19-es ritkán látott hasát. „Gyanítom, hogy őket jobban bosszantotta, hogy az autójukat az égbe emelték” – jegyezte meg a mercedeses Andrew Shovlin.

A brit Sky Sports riportere, Ted Kravitz szerint lenne is mit takargatnia a bikás csapatnak.

„Nézzék csak meg: ez a dolog maga a csoda és a szépség” – mondta a Red Bull padlólemezéről. „Főleg ha a Mercedeséhez és a Ferrariéhoz hasonlítjuk, amik szintén darura kerültek. Az övék ehhez képest kőkorinak tűnik.”

„A Red Bullnál még a terelő éleknek is saját terelő éleik vannak. Három dimenzióban annyira összetett. Dolgok jönnek le, tekerednek, kanyarodnak, ahol az örvény indul, illetve előállítják a padlólemezen keresztül, és ugyanez van az ütközőzónánál és a váltónál.”

„Elnézve ezeket a fotókat, és összevetve a Mercedesével és a Ferrariéval, nem is csodálkozom, hogy az RB19-es ennyire jó” – mondta az F1 technikai oldalával is sokat foglalkozó riporter.

 

Ez önmagában nem elég?

Sajtóhírek szerint az ellenfelek – élükön a Ferrarival – már be is vásároltak a Red Bull hasáról készített fotókból, hogy alaposan tanulmányozhassák az RB19-es filozófiáját, felépítését. A Red Bull ehhez képest nem mutatkozott túl idegesnek. Miközben Christian Horner csapatfőnök arról beszélt, hogy riválisaik bizonyára nem először látták a padlólemezüket, hiszen mindenki alkalmaz kémfotósokat, akik a garázsoknál legyeskednek szerelés közben, Helmut Marko tanácsadó arra hívta fel a figyelmet, hogy a padlólemezük tanulmányozásával önmagában még nem mennek sokra.

„Természetesen nem tetszett. A padlólemez nagyon fontos, de ha a többi részletet és az alapkoncepciót nem ismered, akkor nem is olyan egyszerű” – mondta az osztrák. „A Mercedes egyébként tovább volt a levegőben. De nem gondolnám, hogy bárkit is érdekelne annyira a Mercedes padlólemeze, mint a miénk…”

Hozzátette, egy autót a maga egészében megérteni nem könnyű feladat pár részlet alapján, kívülállóként. „Nem csak a padlólemez számít. Az első szárnynak és a hátuljának is össze kell dolgoznia. Ezek a dolgok mind összefüggenek, és ez sokkal bonyolultabb egy padlólemeznél.”

A rivális Ferrari csapatfőnöke, Frédéric Vasseur eközben tagadta, hogy a Red Bullról készült fotóknak kulcsfontosságú szerepük lehet az egyenesbe kerülésükben. „Igen, megvannak a fotók” – mondta nevetve. „De nem, komolyan: nincs szükségünk a Red Bullról készült fotók tanulmányozására” – mondta nagyvonalúan.

El tudjuk képzelni, mérnökeiket mennyire hidegen hagyják a monacói felvételek…

Borítókép: Max Verstappen (Fotó: XPB)

További tartalmak