Musorujsag
Élő Eredmények

Szétszednék a Red Bullt a riválisok – miért olyan nehéz egyben tartani a csapatot?

Szétszednék a Red Bullt a riválisok – miért olyan nehéz egyben tartani a csapatot?

Sky Sport, Motorsport-Total
Tavaly Dan Fallows állt munkába az Aston Martinnál, idén Rob Marshallt veszítik el a McLaren miatt, és a Ferrari is élénken érdeklődik az embereik iránt. Szétszedik a Red Bull sikercsapatát? Helmut Marko a fő problémáról beszélt.

Kedden jelentette be a Red Bull, hogy 17 év után távozik tőlük egy szakember, aki kulcsszerepet vállalt a fennállásuk legnagyobb sikereiben. Rob Marshall korábban tervezőként, aztán a mérnökigazgatóként erősítette a csapatukat, ám a következő évtől már a McLarennél áll munkába, a tervezésért és fejlesztésért felelős technikai igazgatóként.

Marshall kaliberéről sokat elmond, hogy ő az a személy, akinek a nevéhez fűződik a Renault Fernando Alonsót 2005-ben és 2006-ban bajnoki címhez segítő híres ellensúlyos lengéscsillapítója. De Sebastian Vettel bajnoki Red Bulljainak tervezésében is kiemelt szerepe volt.

A Red Bull bő egy évvel azután veszíti el brit kulcsfiguráját, hogy az aerodinamikai részlegük korábbi vezetője, Dan Fallows munkába állt egy másik riválisnál, az Aston Martinnál. És ők csak két kirakatnév azok közül, akik távoztak vagy távozóban vannak.

A mostani a nagy mozgolódások időszaka a Forma–1-ben. A télen a mezőny nagy része csapatfőnököt váltott, most pedig számos gárda próbálja agresszív toborzással megerősíteni a technikai csapatát. Miközben az Aston Martin már nagyjából a végére ért a vérfrissítés folyamatának, a McLaren mellett a Ferrari és az Alpine is jelezte már, hogy aktívan keresi az új embereket. És nem meglepő módon jelenleg a Red Bull szakemberei tűnnek a legkelendőbbnek.

Dan Fallows (Fotó: Red Bull)

 

Nem nagy nevek, de több távozó is van/lehet

Helmut Marko tanácsadó nemrég azt állította, hogy a Mercedes magánál Adrian Neweynál érdeklődött, hogy kiderítse, mik a tervei. A brit tervezőzseni azóta hosszú távú szerződéshosszabbítást írt alá a Red Bull-lal. Sajtóhírek szerint a Ferrari a közelmúltban Pierre Waché technikai igazgatót és Enrico Balbo aerodinamikai igazgatót is próbálta átcsábítani – sikertelenül. Noha a Red Bull állítja, hogy vörös riválisuk lyukra futott az embereiknél, ebben a formában ez nem tűnik igaznak.

Az olasz Motorsport úgy tudja, éppen a napokban állt munkába Maranellóban egy kényszerszabadságát már letöltő amerikai mérnökprofesszor, David George, aki korábban a Honda megerősödésében játszott szerepet. Mellette pedig egy további ex-Red Bull-os aerodinamikai szakembert is most kezd a Scuderiánál, ahol mostanság átszervezések zajlanak, miközben külsős emberekkel próbálnak új lendületet nyerni és ötleteket hozni a csapathoz.

A Red Bull vezetői eközben sűrűn hangoztatják: a sikereik titkát az jelenti, hogy az évek során sikerült egyben tartaniuk az összeszokott és már bizonyított csapatukat. Ilyen kijelentéseket idén is többször hallottunk tőlük. Fallows és Marshall távozása ugyanakkor kicsit árnyalja a képet. És ha még ide vesszük, hogy év elején a Mercedesnél állt munkába a csapatépítés szempontjából kulcsembernek számító korábbi HR-főnökük…

 

A változás, ami miatt nehezebb megtartani az embereket

De miért ilyen nehéz meggátolni egy jól működő gépezet darabjainak szétszedését? A csapatoknál érzékelhető nagy mozgolódás fő okát alighanem a 2021-ben bevezetett költségvetési plafon jelenti. A közelmúltban több csapatvezető is beszélt arról, milyen negatív hatásai vannak e korlátozásnak az emberek megtartására.

A három legjobban kereső szakember kivételével egy csapat minden dolgozójának bére a költségplafon alá tartozik. Ez egyfelől oda vezet, hogy az F1-es gárdák már nem képesek túllicitálni az F1-en vagy akár a motorsporton kívül működő cégeket, akik mérnökszakembereket keresnek. Többen emiatt fordítanak hátat a sorozatnak.

Rob Marshall (Fotó: Red Bull)

A probléma az élcsapatokat erőteljesebben érinti, hiszen ők működnek a legnagyobb létszámban, ők tudták eddig magas bérekkel összeszedni a legtöbb jó szakembert, ám a limit mostanra elvette ezt a szabadságukat. És részeben ez is célja volt ezen szabályozásnak: míg eddig a legtöbb pénzzel rendelkezők kisajátíthatták a szakma krémjét, erre a korlátolt keret miatt már nem feltétlenül van módjuk. Az F1-ben a költségplafon ilyen formában is a kiegyenlítettség irányába vezet.

„Ez valójában egy nagyobb probléma. Főleg olyan fizetésekkel, amilyeneket más csapatok kínálnak. Van, hogy a dupláját ajánlják annak, amit mi fizetünk”

– jelentette ki a Red Bull-tanácsadó Helmut Marko még Marshall távozásának bejelentése előtt a német Sky Sportnak.

Az osztrák szerint ez komolyan nehezíti a gárdájuk egyben tartását. „A tényező, ami még félig-meddig összetartja a csapatot, az érzelem és a szenvedély. És természetesen az is nagyon sokat jelent, hogy van egy olyan versenyződ, mint Max. Ez kisugárzódik, és mindenki része akar lenni ennek a sikeres csomagnak” – mondta a kohéziós erő emberibb oldaláról.

Fallows vagy Marshall esetében azonban ezek a tényezők kevésbé voltak fontosak. Mindketten többszörös világbajnoknak vallhatják magukat, sok-sok évet töltöttek el a Red Bullnál, és új/leendő csapatuk az eddig betöltöttnél magasabb pozíciót vagy nagyobb felelősséget kínált nekik. Valamint egy új kihívást: megmutathatják, hogy a Red Bull-közegen kívül, a korábbi felettesek nélkül, azokkal egy magasságba lépve is képesek felépíteni valami sikereset.

 

Az igazi hatás csak évekkel később jöhet elő?

Miamiban Max Verstappen maga is beszélt arról, mennyire fontosnak tartja a jövő szempontjából, hogy a jelenlegi Red Bull egyben maradjon. Kiemelte, miközben örül, hogy az egész technikai részleget irányító Adrian Newey elkötelezte magát, csapatuk nem csak tőle függ. A Marhsall-kaliberű távozóknak aligha örül a holland.

Marko mindazonáltal úgy véli, a csapatuk nincs rossz helyzetben, és nem fenyegeti a megroppanás veszélye.

„Reméljük, hogy az ilyesmi egyedi eset marad. Amúgy nincsenek meghatározó távozóink. Hál’ Istennek együttműködünk az egyetemekkel is. Magunk iskoláztatjuk az embereinket, és a nagy részük nálunk kezdhet”

– utalt arra, hogy gondoskodnak az utánpótlásról.

Rob Marshall és Christian Horner (Fotó: Red Bull)

Hogy ezt mennyire teszik sikeresen, az nem közvetlenül Fallows vagy Marshall távozása után fog kiderülni. A Red Bull a 2022-es szabályváltozásokkal komoly lendületet vett, ami a szabályciklus végéig is kitarthat. Az igazi vizsgájukat majd a 2026-os megújulás fogja jelenteni, melynél számukra extra nehezítő tényező lesz, hogy onnantól már motorgyártók is lesznek, mégpedig a nulláról indulva.

Azt pedig már láttuk a rivális Mercedesnél, hogy az évek során végbemenő csendesebb személycserék hatása hogyan „robbanhat be” egy nagy szabályváltozás idején. A csillagosok a domináns évek alatt nem aggódtak egy-egy kulcsfigura távozása miatt, ám a tavalyi visszaesésük és James Allison idei visszahívása bizonyítja, míg egy-egy szakember kiválása a sikerek hullámain lovagolva nemigen érezhető, később összeadódva meglepetésekkel szembesíthet egy csapatot.

A Red Bull számára az effélék elkerülése szempontjából igazán fontos Newey elköteleződése és motivációja, hiszen a csapatukat az általa felépített és terelgetett technikai részleg tette sikeressé, és ezen képességeire a jövőben is számíthatnak.

Borítókép: Fotó: Red Bull

További tartalmak