Musorujsag
Élő Eredmények

Átalakult a Ferrari: ők is a Red Bull-irányba kanyarodtak oldaldobozukkal

Átalakult a Ferrari: ők is a Red Bull-irányba kanyarodtak oldaldobozukkal

Form1a.uno, Autosport
A Mercedes után a Ferrari is változtatott az eddigi egyedi dizájnján és új, a Red Bull útját követő oldaldobozokkal szerelte fel autóját Barcelonára.

Amennyire sokfélék voltak az autódizájnok az új szabályciklus első évében, annyira kezdenek hasonlóvá válni a másodikban. 2023-nak úgy vágtunk neki, hogy már csak a három legnagyobb csapat járt eltérő utakon. A Red Bull a múlt évi sikereivel irányadóvá vált, hiszen a többi csapat az ő koncepciójukat kezdte követni valamilyen formában: a bikások oldaldobozai erőteljesen alávágottak, felül pedig rámpaszerűen vezetik lefelé az áramlatokat a padlólemez hátuljához és a diffúzorhoz.

A Mercedes év elején a tavaly bemutatott „zéródobozos” koncepcióját erőltette tovább, ám hamar belátta, hogy ez nem vezet sehová. Ők Monacóban váltottak egy, a Red Bull elveit követő oldaldobverzióra, melynél a váz változatlanul hagyása miatt bizonyos kompromisszumokra kényszerültek.

Kapcsolódó tartalom

A Ferrari eközben a tavalyi kádas kialakítású, szélesebb, felül behorpadó oldaldobozát hozta át az új szezonra. Az leginkább abban tért el a Red Bullétól, hogy befelé irányította az áramlatokat. Barcelonára ugyanakkor elkészült az új, áttervezett oldalszekrényük, mely a Mercedeshez hasonlóan a Red Bull-irányba vitte az autó aerodinamikáját.

Az új dizájnt próbálta rejtegetni a csapat, hiszen a kerékcseréket és a gépátvételt is a régi verzióval teljesítette csütörtökön. Az átalakított verziót azért így is ki lehetett szúrni a barcelonai garázsban: Carlos Sainz autójára már a „nulladik napon” felszerelték azt.

A csapat az új oldaldoboznál feladta az eddigi kádas kialakítását, és új formával rukkolt elő. A doboz a trendeknek megfelelően már rámpaszerűen vezeti lefelé az áramlatokat. A Red Bullra jellemző erőteljes alávágás náluk azonban nem figyelhető meg.

Ennek egyszerű oka van: a Ferrarinál az oldalsó alsó ütköző (ami lényegében egy cső) magasabban helyezkedik el, mint a szekrényét alávágó Mercedesnél, így a borítást nem lehet akármeddig befelé hajlítani.

Érdekesség, hogy a Mercedesnél eközben a felső ütköző kényszerítette kompromisszumra a tervezőket az oldaldoboz formálása terén. Náluk az továbbra is a borításon kívül helyezkedik el, a légbeömlő felett, de már szinte egybeolvad az oldaldobozzal.

Az új oldaldobozok:

A régi és az új oldaldoboz összevetése:

A Ferrari emellett további változtatásokat hajtott végre a visszapillantójánál, a motorborításán és a padlólemezén, ahol visszatértek a kerék előtti rések, amiket már tavaly is láthattunk náluk (ld. alsó kép). A sajtó által korábban megszellőztetett új hátsó felfüggesztés eközben nem létezik. Frédéric Vasseur csapatfőnök cáfolta, hogy terveztek komoly átalakítást az első és/vagy a hátsó futóművükön.

A változtatás egyúttal azt is megerősíti, hogy a csapat az aerodinamikai működésben látja az idei autójával kapcsolatos problémák gyökerét. Az SF-23-as nagyon kiszámíthatatlan és következetlen autó, mely bizonyos feltételek mellett képes nagyon jó teljesítményre, ám amint változik valami, kicsúszik a működési tartományából. Erre vezethető vissza az időmérős és a versenyteljesítmény közötti nagy szakadék, valamint a vasárnaponként megmutatkozó erőteljes gumikopás is.

Képgaléria:

A problémának a találgatások szerint a hasmagassághoz és annak változásához lehet köze. Amint megtöltik 100 kilogramm üzemanyaggal, az autó már nincs abban a tartományban, amiben jól működik az aerodinamikája. A mostani módosításokkal ezt az érzékenységet próbálják eltüntetni. Ahogy Vasseur fogalmazott:

„A célunk nem a leszorítóerő növelése, hanem az, hogy következetesebb legyen az autónk és szélesebb működési tartománya legyen.”

Carlos Sainz szerint jár a dicséret a csapatnak, mivel ezeket a fejlesztéseket eredetileg jóval később tervezték csak bevetni. „Nem panaszkodhatok, hogy itt vetjük be az új csomagot. El sem tudják képzelni, Maranellóban mekkora munka folyt a csomag elkészítéséért. Sokkal később terveztük bevetni, és az egész gyár gőzerővel dolgozott az elmúlt hónapokban, mert a helyzet miatt próbálta korábban elkészíteni” – fogalmazott a hazai hétvégéjét teljesítő spanyol.

Array
(
    [replacement] => 
		
		

    [shortcode] => 
		
		

    [title] => Fotó: XPB
    [image] => //cdn.cms.mtv.hu/wp-content/uploads/sites/10/2023/06/XPB_1210193_1200px.jpg
    [alignment] => aligncenter
)
Borítókép: Fotó: XPB

További tartalmak