Amennyire sokfélék voltak az autódizájnok az új szabályciklus első évében, annyira kezdenek hasonlóvá válni a másodikban. 2023-nak úgy vágtunk neki, hogy már csak a három legnagyobb csapat járt eltérő utakon. A Red Bull a múlt évi sikereivel irányadóvá vált, hiszen a többi csapat az ő koncepciójukat kezdte követni valamilyen formában: a bikások oldaldobozai erőteljesen alávágottak, felül pedig rámpaszerűen vezetik lefelé az áramlatokat a padlólemez hátuljához és a diffúzorhoz.
A Mercedes év elején a tavaly bemutatott „zéródobozos” koncepcióját erőltette tovább, ám hamar belátta, hogy ez nem vezet sehová. Ők Monacóban váltottak egy, a Red Bull elveit követő oldaldobverzióra, melynél a váz változatlanul hagyása miatt bizonyos kompromisszumokra kényszerültek.
Kapcsolódó tartalom
A Ferrari eközben a tavalyi kádas kialakítású, szélesebb, felül behorpadó oldaldobozát hozta át az új szezonra. Az leginkább abban tért el a Red Bullétól, hogy befelé irányította az áramlatokat. Barcelonára ugyanakkor elkészült az új, áttervezett oldalszekrényük, mely a Mercedeshez hasonlóan a Red Bull-irányba vitte az autó aerodinamikáját.
Nuevos pontones y tapa motor para el Ferrari. Más túnel y mejor empaque zona radiadores. Da la sensación que tiene más pendiente hacia abajo
New sidepods and engine cover for Ferrari. More under tunel and better packaging on cooling area. Seems more downwash than previous#f1 pic.twitter.com/0oiGdG6UoY
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) June 1, 2023
Az új dizájnt próbálta rejtegetni a csapat, hiszen a kerékcseréket és a gépátvételt is a régi verzióval teljesítette csütörtökön. Az átalakított verziót azért így is ki lehetett szúrni a barcelonai garázsban: Carlos Sainz autójára már a „nulladik napon” felszerelték azt.
A csapat az új oldaldoboznál feladta az eddigi kádas kialakítását, és új formával rukkolt elő. A doboz a trendeknek megfelelően már rámpaszerűen vezeti lefelé az áramlatokat. A Red Bullra jellemző erőteljes alávágás náluk azonban nem figyelhető meg.
Ennek egyszerű oka van: a Ferrarinál az oldalsó alsó ütköző (ami lényegében egy cső) magasabban helyezkedik el, mint a szekrényét alávágó Mercedesnél, így a borítást nem lehet akármeddig befelé hajlítani.
Érdekesség, hogy a Mercedesnél eközben a felső ütköző kényszerítette kompromisszumra a tervezőket az oldaldoboz formálása terén. Náluk az továbbra is a borításon kívül helyezkedik el, a légbeömlő felett, de már szinte egybeolvad az oldaldobozzal.
Az új oldaldobozok:
Goed, nu met bijbehorende foto’s – ging technisch iets niet helemaal goed bij overzetten naar laptop (met oude GP uppen). Maar daar gaan we: de aangepaste Ferrari-sidepods voor de #SpanishGP. Met zoals gezegd geen 1-op-1 kopie, maar wel RBR filosofie qua downwash en undercut #F1 pic.twitter.com/7Ou4u3xkg0
— Ronald Vording (@RonaldVording) June 1, 2023
A régi és az új oldaldoboz összevetése:
After Mercedes, #Ferrari is next to make a big shift in sidepod design, moving closer to a Red Bull-style concept
Barcelona image via Giorgio Piola#F1 #Formula1 #SpanishGP pic.twitter.com/KwpsfhtkH5
— InsideRacing.com (@INSIDERACINGcom) June 2, 2023
A Ferrari emellett további változtatásokat hajtott végre a visszapillantójánál, a motorborításán és a padlólemezén, ahol visszatértek a kerék előtti rések, amiket már tavaly is láthattunk náluk (ld. alsó kép). A sajtó által korábban megszellőztetett új hátsó felfüggesztés eközben nem létezik. Frédéric Vasseur csapatfőnök cáfolta, hogy terveztek komoly átalakítást az első és/vagy a hátsó futóművükön.
Diferentes versiones de espejos en Ferrari en Barcelona.
Different mirrors on Ferrari for Barcelona#f1 #SpanishGP pic.twitter.com/ERKdvss5pf
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) June 1, 2023
Suelo nuevo también en el Ferrari para Barcelona. Es una gran evolución.
Also new floor for Ferrari. Is a big upgrade. #f1 #SpanishGP pic.twitter.com/mRIxgbidHv
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) June 1, 2023
A változtatás egyúttal azt is megerősíti, hogy a csapat az aerodinamikai működésben látja az idei autójával kapcsolatos problémák gyökerét. Az SF-23-as nagyon kiszámíthatatlan és következetlen autó, mely bizonyos feltételek mellett képes nagyon jó teljesítményre, ám amint változik valami, kicsúszik a működési tartományából. Erre vezethető vissza az időmérős és a versenyteljesítmény közötti nagy szakadék, valamint a vasárnaponként megmutatkozó erőteljes gumikopás is.
Képgaléria:
A problémának a találgatások szerint a hasmagassághoz és annak változásához lehet köze. Amint megtöltik 100 kilogramm üzemanyaggal, az autó már nincs abban a tartományban, amiben jól működik az aerodinamikája. A mostani módosításokkal ezt az érzékenységet próbálják eltüntetni. Ahogy Vasseur fogalmazott:
„A célunk nem a leszorítóerő növelése, hanem az, hogy következetesebb legyen az autónk és szélesebb működési tartománya legyen.”
Carlos Sainz szerint jár a dicséret a csapatnak, mivel ezeket a fejlesztéseket eredetileg jóval később tervezték csak bevetni. „Nem panaszkodhatok, hogy itt vetjük be az új csomagot. El sem tudják képzelni, Maranellóban mekkora munka folyt a csomag elkészítéséért. Sokkal később terveztük bevetni, és az egész gyár gőzerővel dolgozott az elmúlt hónapokban, mert a helyzet miatt próbálta korábban elkészíteni” – fogalmazott a hazai hétvégéjét teljesítő spanyol.