Musorujsag
Élő Eredmények

„Mickey egér” likvidálva! A versenyzők nem siratják a barcelonai sikánt

„Mickey egér” likvidálva! A versenyzők nem siratják a barcelonai sikánt

Motorsport-Total, Autosport
Nem bánják az F1-es versenyzők a „pályát tönkretevő” sikán elvesztését Barcelonában. Az új vonalvezetés a gumikat és a nyakat sem fogja kímélni – de jobb lesz-e ettől a versenyzés?

A 2007-es szezonban futotta a Forma–1 az első olyan versenyét Barcelonában, melyen a 13-as kanyart egy sikánnal megtört szakasz követte. A pálya átalakítását akkoriban a (biztonsági szempontok mellett) az a cél vezérelte, hogy közelebb tartsák az autókat egymáshoz, mielőtt a célegyenesbe fordulnak, így növelve az előzés esélyét.

Az idei hétvégén a mezőny letér az eddig megszokott útról, és újra az utoljára 2006-ban használt régi nyomvonalon fog száguldani, melynél két tempós jobbos zárja a kört. A cél ugyanaz, mint annak idején a sikánnal volt: javítani az előzési esélyeken a célegyenesben. A biztonság kérdését időközben a bukótér növelésével igyekeztek rendezni.

A versenyzők változtatással kapcsolatos álláspontját talán Lewis Hamilton foglalta össze a legszemléletesebben.

„Remélem, hogy az utolsó két kanyarban jobban tudjuk majd követni egymást valamivel, mint a Mickey egér sikánban”

– degradálta le a kivett kanyarkombinációt.

Volt csapattársa, Valtteri Bottas megjegyezte: „Nekem ez jobban tetszik. Sosem szerettem a sikánt.” Alexander Albon pedig rákontrázott: „Senkit sem ismerek, aki siratná ezt a sikánt.”

Hogy az előzés szempontjából mennyit változik a helyzet, az csak menet közben derül ki. Bottas szerint nem veszíthetnek. „Nem gondolnám, hogy az előzés szempontjából nagy különbséget fog jelenteni. Nem lesz könnyű követni a másikat, de a sikánnál sem volt az. Arra számítunk, hogy a gumikkal ez keményebb lesz, főleg a bal elsővel. De nem látok nagy különbséget” – mondta a finn.

Albon ennél bizakodóbb. „A sikán kivétele segíteni fog egy kicsit. Abban a három kanyarban mindig nehéz dolgunk volt. Mindig elég sok időt veszítettünk ott, és nagyszerű, hogy most megszabadulunk tőlük. Nem mondom, hogy csúnya munka volt a sikán, de nehéz volt. Az egész pályát elrontották vele, mert megtört a ritmus a korábbiakhoz képest.”

„Emellett remélem, hogy javít az előzésen. Tavaly mindig elég közel tudtunk maradni egymáshoz a tizes és tizenkettes kanyarban. Ha szűken fordultál a tízesben, vagy szélesen a tizenegyesnél, mindig találtál ez kis tiszta levegőt, ki tudtál térni az elöl haladó autó mögül. De amint a tizenhármas-tizennégyes-tizenötös kanyarhoz értél, mindig csak egy ív volt. Most szerintem könnyebb lesz előzni ezen a pályán”

– jósolta.

 

Még leeső fejjel is a sikán ellen…

Hamilton versenyen nem, de teszten már ment a régi vonalvezetésen. „Nagyon izgatott vagyok, hogy ezen a pályán mehetek. 2006-ban teszteltem itt, az volt az első F1-es tesztem a McLarennel. Azután a két, három vagy négy nap után, amit a gyors kanyarokkal teljesítettem, alig bírtam tartani a fejem! Annyira fájt, hogy aludni is alig tudtam éjszaka” – idézte fel az akkori tapasztalatait, egyúttal rávilágítva, mennyivel lesz nehezebb dolguk, mint eddig.

Abban a mezőny tagjai még kételkednek, hogy könnyen padlógázas kanyar lesz-e az utolsó kettő. Főleg az utolsó kapcsán oszlanak meg a vélemények. „Nem teljesen” – jósolta Oscar Piastri. „Csodálkoznék, ha bárki megcsinálná. De meglátjuk. Ha hideg lesz, akkor talán. Az első jobbos a kör végén könnyedén padlógázzal vehető, de a gumik elérik a határt, és a másodiknál szerintem már nem fog menni.”

Oscar Piastri (Fötó: XPB)

Az újonc egyetértett Hamiltonnal abban, hogy a nyaknak legalább olyan megterhelő lesz az új vonalvezetés, mint a bal első gumiknak. „De szerencsére elég nagy fejtámaszunk van, így pihenhetünk. Szaúd-Arábia az év második versenye volt, és igazán fájt a nyakamnak.”

Fizikálisan kihívás lesz, de jobb a sikán nélkül, még akkor is, ha leesik a fejünk”

– állapította meg a mclarenes.

 

Egy régi, elvetett javaslat lenne a legjobb megoldás?

Ami a vonalvezetést illeti, a korábbi F1-es versenyző, Marc Surer elárulta, már 2006 táján voltak más ötletek is arra, hogyan tegyék a versenyzés szempontjából előnyössé a pálya ezen utolsó szakaszát. A svájci Hermann Tilke pályatervezővel állt elő egy alternatív javaslattal. „Tilkével együtt egy olyan verziót dolgoztunk ki, ahol a célegyenes előtti kanyart egy kicsit szűkebbé tettük, hogy ne forduljanak olyan nagy tempóval a célegyenesre. Ehhez viszont el kellett volna mozdítaniuk a tribünöket, ami komoly átépítés lett volna, így nemet mondtak rá. Ekkor építették meg a sikánt. Pedig jobb megoldás volt a miénk, és még mindig hülyeségnek tartom, hogy nem csinálták meg” – mondta a Formel1.de-nek Surer.

A sikán eltűnését mindazonáltal üdvözli. „Végre megszabadultunk ettől a hülye sikántól” – mondta, hozzátéve, a régi-új kialakítás kapcsán azért vannak kétségei. „Most visszatértünk a régi verzióhoz, aminél ha túl nagy tempóval kanyarodsz a célegyenesre, a kerékvetőre mész és átrepülsz a boxfal fölött. Meglátjuk, hogy alakul. Veszélyes kanyar ez, amit éppen emiatt hatástalanítottak akkoriban. És most hirtelen újra itt van” – csodálkozott kicsit Surer.

Borítókép: Fotó: XPB

További tartalmak