Ha Barcelona, akkor F1-es teszt! Idén ugyan Bahreinben teljesítette az előszezont a Forma–1 mezőnye, ám a múlt hétvégi Spanyol Nagydíj után így is sor kerül egy tesztre a katalán pályán. Két csapat, a Ferrari és a Mercedes hosszabbította meg az ott tartózkodását, mégpedig a Pirelli kedvéért, hiszen kedden és szerdán két napon át a sorozat gumibeszállítója gyakorol – már a 2024-es szezonra.
A csapatok által közzétett rövid videókból kiderül, már megkezdődött a keddi munka. A Ferrarinál Charles Leclerc vitte pályára az SF-23-ast, míg a Mercedesnél George Russell ül a W14-esben.
Érdekesség, hogy az a két csapat teljesít most extra köröket, amely amolyan koncepcióváltáson esett át az elmúlt két hétben. Bár a tesztprogramot a Pirelli diktálja, és a résztvevőknek semmiféle fejlesztőmunkát nem lehet végezniük, plusz adatokat azért így is nyernek ebben a két napban, ami minden bizonnyal ártani nem fog a fejlesztésekkel még csak ismerkedő Ferrarinak és Mercedesnek.
Rolling out 😎
Our #F1Testing has started with @pirellisport! Busy day in the car ahead for @Charles_Leclerc 👊 pic.twitter.com/EoAK4iwJ8J— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) June 6, 2023
Sunshine, W14 and @GeorgeRussell63. ☀️
Setting off for #F1Testing. 😍 pic.twitter.com/eq7k4O5yZS
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) June 6, 2023
Ami a teszt érdemi részét illeti, a Pirelli számára meghatározó a mostani gyakorlás, hiszen azzal a jövő évre szánt kerékmelegítők nélküli gumikat teszik próbára.
Az FIA és az F1 a csapatokkal július 31-éig fogja eldönteni, megszavazzák-e a gyökeres szabályváltozást, és betiltják-e a kerékmelegítők használatát a következő szezontól. Többeknek erős fenntartásaik vannak e lépés kapcsán. A versenyzők szerint egyszerűen túl veszélyes lenne melegítés nélkül, teljesen hideg gumikon pályára küldeni őket. A Pirelli elsősorban környezetvédelmi szempontokra hivatkozva erőltetné a melegítőtilalmat: kevesebb energiát fogyasztanának, ha nem lenne a gumik órákon át tartó melegítése. Több versenyző szerint ez azonban abszurd érv, hiszen ha egy időmérő edzésen a kerékmelegítők nélkül sokkal több előkészítő kört kéne futniuk, amivel csak az üzemanyagot égetnék és a levegőt szennyeznék…
A Pirelli már februárban tesztelt egyes csapatokkal, ám Lewis Hamiltont kicsit sem győzték meg a melegítő nélküli gumijukkal. Bahreinben aztán már komoly előrelépésről számolt be a gyártó, és a mostani teszttel a cél az újabb ugrás a meghatározó szavazás előtt.
„Egy olyan konstrukcióra van szükségünk, ami kellően erős, de közben jól működik alacsony nyomás mellett a menetek elején, és fel tud melegedni, a működési tartományba tud kerülni. Új felépítésű gumikat próbálunk ki, aztán elkezdünk a különböző keverékekre fókuszálni, már a kerékmelegítő használata nélkül”
– magyarázta Simone Berra főmérnök a Motorsportnak, kiemelve, Barcelona ideális pálya egy ilyen tesztre.

A Pirelli a kék jelölésű esőgumiját már átalakította. Monacóban debütált az új verziója, amit már kerékpaplan nélkül használnak. A Versenyen Sergio Pérez és a Haas két versenyzője használta ezt a típust, igaz, nem sokáig, hiszen az eső hamar csillapodott.
A mostani teszten a fő célt a gumi gyorsabb melegedése jelenti – ehhez keresik a Pirellinél a megfelelő felépítést. Berra szerint a résztvevők fenntartásai ellenére jó esély van rá, hogy az FIA megszavazza a kerékmelegítők 2024-es tilalmát.
A kétnapos barcelonai teszten a Ferrari Carlos Sainzot is volán mögé fogja ültetni, míg a Mercedesnél szerdán Mick Schumacher kap lehetőséget arra, hogy először vezesse az idei autót.