Amikor a Spanyol Nagydíj péntekjén az FIA közzétette a csapatok hétvégi fejlesztéseiről készített listát, egy érdekes megjegyzés tűnt fel a Red Bull magyarázatában. Az autójuk diffúzorának tetején végrehajtott apró módosításnál azt írták, az íveltebb profilú finomításuknál „egy rivális dizájnjából merítettek inspirációt”.
Tekintve, hogy a Red Bull domináns erő 2023-ban, feltűnő lehet, hogy másoktól merítenek ötleteket, ám a megjegyzésük még érdekesebbé vált, amikor vezető mérnökük, Paul Monaghan vasárnap délelőtt felfedte, hogy a kérdéses módosítást nem másról koppintották, mint a sereghajtó Williamsről!
Volt aerodinamikai vezetőjük, az azóta már az Aston Martint erősítő Dan Fallows korábban arról nyilatkozott, azt tiszteli a legjobban Adrian Neweyban, hogy nem jellemzi „technikai arrogancia”. A jelek szerint ugyanez az egész csapatára igaz, hiszen hiába a sorra nyert futamok, a jelek szerint nemcsak nézegetik még a mezőny végén küzdő riválisok autóit is, de akár át is vesznek tőlük dolgokat.
„Nem feltételezheted, hogy minden területen a tiéd a legjobb megoldás” – magyarázta Monaghan. „A mi valutánk a köridő, és a padlólemez ezen része 2022 kezdetén ment ki. Emlékszem, a Williamsen elég korán látható volt, és másoknál is.”
„Nálunk nem feltétlenül működött. Megnéztük pár alkalommal, és kis előnyt hoz. Valamivel nagyobb változtatásnak néz ki, mint valójában felfogtuk” – magyarázta a szakember, hozzátéve, már dolgoztak egy ideje ezen a megoldáson.

Októberig nem derül ki, mit kezdtek padlólemezükkel
Az eset azonban nemcsak azt mutatja meg, hogy még a csúcson is lehet tanulni a kisebb vetélytársaktól, hanem azt is, hogy egy csapat lemásolása még nem feltétlenül hozza meg ugyanazt az eredményt egy másik csapat számára.
Ez a Red Bull Monacóban világ elé tárt padlólemeze kapcsán is igaz lehet. Miközben a riválisok már bőszen tanulmányozzák az RB19-es összetett és kifinomult lemezének működését, Monaghan úgy véli, önmagában a lemásolásával nem fognak sokra menni. Emellett megjegyezte, még ha le is vonnak majd belőle hasznos tanulságokat, annak hatását legkorábban ősszel élvezhetik a tervezés és gyártás hosszú átfutási ideje miatt.
„Ez nem nagyszerű. Nem emelgetjük így az autónkat. De mivel megtörtént, már továbbléptünk” – mondta Monaghan a padlólemezük nyilvánosság elé tárásáról.
„Van viszont egy fáziseltolódás aközött, hogy az emberek látják ezt, felteszik az autójukra és ténylegesen gyorsabbak lesznek tőle. Egy tudatlan másolás nem feltétlenül tesz gyorsabbá. Be kell építeni ezt, és nem csak egy kis részéről van szó a padlólemeznek”
– hívta fel a figyelmet.
Monaghan szerint akár októberig is eltarthat, mire a most meglátott dizájnjukat a riválisok ténylegesen fel tudják használni. „A fejlesztési tervünk az idő szempontjából meg van határozva. Ha valamit változtatsz a fejlesztési terveden, az csak növelheti az időeltolódást, mire az autóra kerül. Szóval Japán környékén derül majd ki, hogy ki hol tart ezzel” – vélekedett.
„Nekünk fegyelmezetten tartanunk kell a fejlesztési ütemtervünket. Mi csak a saját autónkon tudunk változtatni, azt, hogy mit tesznek a többiek, nem befolyásolhatjuk. Szóval a magunk útját járva igyekszünk a leggyorsabbak lenni” – fogalmazott.
Végül elmondta, nincs abban semmi meglepő, hogy az autók egyre inkább kezdenek egymáshoz (leginkább az övékhez) hasonlítani a szabályrendszer második évében.
„Ha visszamegyünk 2009-be, 2010-be, 2011-be, de akár 2014-be, nagyjából hasonló csomaggal nyertünk versenyeket, mint a Mercedes. Mások meg fogják vizsgálni az autónkat, és ha úgy érzik, ez gyorsabbá teheti őket, akkor ötletet merítenek belőle. Ez rendben van.”
„Kérdezzék csak a McLarent 2011-ről és arról, hogyan nézett ki az akkori autójuk, ami nem volt gyors! Aztán hirtelen mindenki előállt a kipufogókkal, amik úgy néztek ki, mint a miénk, és egészen gyorsak lettek. Sok éve is ugyanez ment, és most ez folytatódik. Ez a kiegyenlítődés folyamata a sportban. Elvégre itt nincsenek tulajdonjogok, nemde?” – összegzett Monaghan.