Az idei legerősebb versenyét teljesítette a múlt vasárnapi Spanyol Nagydíjon a Mercedes. Mivel az autójuk Monacóban jelentősen átalakult, kézenfekvő a fejlesztés terén történt irányváltásnak tulajdonítani a 2-3. helyet hozó teljesítményt. Ugyanakkor nem annyira távoli emlék még az egy évvel ezelőtti barcelonai verseny, ami óvatosságra int a következtetések levonása kapcsán.
2022-ben George Russell sokáig kemény csatát vívott a későbbi győztes Max Verstappennel a katalán pályán. Az addig csak pattogó autója azon a hétvégén sokkal jobban működött, mint addig, és mivel az első körben balesetbe keveredett Lewis Hamilton látványos felzárkózást és igen erős tempót produkált, a Mercedes a verseny után úgy érezte, sikerült megoldást találni az addigi gondokra, és megindul a javulás útján. A folytatás viszont csak újabb pattogásokat, más nehézségeket és kiábrándító eredményeket hozott.
Ezek alapján felmerül, talán a 2023-as jó szereplésükben is a pálya és a körülmények voltak a meghatározóak, és a mostani eredmény is lehet félrevezető a fejlesztési irányuk kapcsán. Toto Wolff csapatfőnök viszont nem tart ettől.
„Sosem vagyok optimista. Csak az ostobák optimisták. De összességében úgy vélem, ez most más, mint a tavalyi évben. Még mindig van pattogás, és érdekes megérteni, miért van így. De az elmúlt tizenkét hónapban annyi mindent tanultunk. Ezért mondom azt, hogy összességében sok okunk van az óvatos bizakodásra”
– fogalmazott az osztrák.
A Mercedes Red Bull-lal szembeni helyzetének változását nehéz megítélni. A Lewis Hamiltont 24 másodperccel megelőző Max Verstappen utólag elismerte, csak annyit adott ki magából, amennyi feltétlenül szükséges volt a versenyen. Emellett a két csapat eltérő taktikán is volt, hiszen a Red Bull a közepes gumin rajtolt, a Mercedes a lágyon, majd a bikások a kemény, a csillagosok a közepes keverékre váltottak, és csak az utolsó etapon használták mindketten a lágy gumikat. Ekkor a Mercedes pár tizeddel bizonyult lassabbnak, a leggyorsabb körük például 0,3 másodperccel volt gyengébb Verstappenénél, noha Hamilton akkor még a DRS-ét is használhatta.

Wolff szerint világos, hogy a Red Bull előnyben van, ám úgy érzi, sikerült kicsit közelebb lépniük hozzájuk.
„Úgy vélem, két-három tized lehet a különbség. A mostani alapján így értékeljük ezt. És ez hatalmas előrelépés. De higgadtnak kell maradnunk, mert tavaly is egészen jók voltunk Barcelonában.”
„Úgy megy ez, mint a tőzsdén: a görbe felfelé megy, de tudod, hogy lesznek ingadozások. Lesznek még nehezebb pillanatok, de az elvégzett munkánkkal elégedett vagyok. Ez most az elmúlt hónapokban végzett kemény munka eredménye. Valamint a bátorságé, hogy mertünk egy teljese új útra lépni a fejlesztés terén, és bevetettünk egy új padlólemezt, borítást és más elemeket. Most már van egy erős alapunk, amire építve fejleszthetünk miközben már több mindent tudunk, mint korábban” – állapította meg Wolff.