Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

Wéber Gábor: sok szempontból előny a hazai pálya

Wéber Gábor: sok szempontból előny a hazai pálya

Boxutca
A Magyar Nagydíj előtt az M4 Sport vezető F1-es kommentátorával, Wéber Gáborral beszélgettünk.

Szinte hihetetlen, de a Magyar Nagydíj lassan 40 felé közelít, hiszen a hétvégén már a 38. hazai Forma–1-es futamunk következik. Ez a hétvége mindig különleges mind a nézők, mind a közvetítésben résztvevők számára.

Az M4 Sporton például a pénteki nap délutánja végig a Hungaroringről szól majd. 13:15-kor kezdünk és 18 óráig megszakítás nélkül a Magyar Nagydíj eseményeit közvetítjük.

Ez a hétvége tehát sok mindenben más, de sok mindenben ugyanolyan, mint a többi F1-es versenyhétvége. A különbségről és az aktualitásokról Wéber Gábort, az M4 Sport vezető kommentátorát kérdeztük:

Wéber Gábor (Fotó: Száva-Nagy Zsolt)

Hogyan indul és hogyan zajlik számodra mint vezető kommentátor számára a Magyar Nagydíj?
A szerdai nappal már elindul, hiszen fel kell vennem az akkreditációt. A csütörtökkel együtt ez a két nap az akklimatizálódás napjai. Körbenézek a boxutcában, ismerősökkel találkozom, délután egy csapattal lesz programom. Ezt követően a normál hétvége szerint megy minden, csak annyiban más persze, hogy a helyszínen vagyunk.

Miben előny a hazai pálya?
Sok szempontból előny a hazai pálya. Az egyik legfontosabb, hogy a hétvége során sok extra információhoz juthatunk hozzá, ami nyilván színesíti a közvetítésünket is.

Wéber Gábor

Két nagyon érdekes változás van a Magyar Nagydíj kapcsán. Az első a fix gumiabroncsos időmérős szabály. Meglepheti a csapatokat, felkavarhatja kicsit az állóvizet?

Azt, hogy nagyon beleszólna bármibe, nem hiszem, viszont én örülök ennek a változtatásnak. Szerintem érdekes és nagyon fontos, hogy értelmetlenül legyártott 160 gumiabronccsal kevesebbre lesz szükség. Ez mindenképpen előrelépés.

És előrelépés olyan szempontból is, hogy van egy kis változó, ami más stratégiát követel meg a csapatoktól gumihasználat kapcsán. Az új szabály csökkenti a versenyre való felkészülés lehetőségét, hiszen még okosabban kell beosztaniuk a gumikat. Emiatt, ha nem is változik meg a sorrend, de könnyebben jöhetnek például a hibák.

Daniel Ricciardo (Alpha Tauri)

A második érdekes változás: Nyck De Vries ment, Daniel Ricciardo jött. Melyik lepett meg jobban?
De Vries menesztése egyáltalán nem lepett meg, Ricciardo érkezése viszont már annál inkább. Én már azt gondoltam, hogy nem fog Forma–1-es autót vezetni, mert eléggé formán kívülinek, megkeseredettnek tűnt az utóbbi időkben. Nem voltam biztos benne, hogy ezt lélekben vissza tudja hozni, de úgy tűnik, hogy fel tudta pörgetni magát.

A mezőny egyik legrosszabb autójában tér vissza. De ettől még össze lehet hasonlítani Cunoda teljesítményével, és fontos, hogy a csapat sokkal többet lát az adatokból, mint azt kívülről meg tudnánk ítélni. Éppen ezért bizonyosabb, hogy De Vriest sem véletlenül küldték el fél szezon után. Ennyi idő alatt már látják, hogy mire képes. Ricciardót is ezért ültetik be most az autóba, hogy legyen vele is egy fél szezonnyi felmérési lehetőségük.

Cunoda egyébként elég jól ment az elmúlt két évben. Nagyon kimagaslik az, amit ezzel az autóval csinál, ezért a japán versenyző jó fokmérő lesz Ricciardo teljesítménye kapcsán.

Te mindig megfigyeled a versenyzők vezetési stílusát. Van, akiéhez a leginkább passzol a Hungaroring?
Nem hiszem, hogy ki lehet valakit emelni, de persze vannak, akik jobban kedvelik az ilyen típusú pályákat. Ha ellenpéldát akarok hozni, akkor hirtelen eszembe jutott Sergio Pérez, akinek nem nagyon szokott feküdni a Hungaroring.

A 2022-es Magyar Nagydíj rajtja (Fotó: Charniaux / XPB Images)

Inkább egészében nézve viszont az kijelenthető, hogy a nagyoknak jól fekszik a mi pályánk. Lewis Hamilton csúcstartó, Fernando Alonso itt szerezte meg első futamgyőzelmét… Ha a fiatalabbakat nézzük, George Russell tavaly pole-t szerzett, Max Verstappen a 10. helyről nyert.

Van olyan csapat, amelyiknek a legutóbbi vagy az új fejlesztése meglepheti szerinted a mezőnyt a Hungaroringen? A Mercedesnek elvileg az új szárnya a lassabb kanyarokban hoz előrelépést.
Nehéz lenne bármit is jósolni, de a McLaren csomagjára például nagyon kíváncsi vagyok. A silverstone-i szereplésük után nagy kérdés, hogy tudják-e ugyanezen, vagy hasonló szinten folytatni. Nagyot léptek előre az autójukkal.

Talán ezúttal az Aston Martinnak is több keresnivalója lesz a pályán, mint az utóbbi futamokon. Kíváncsi vagyok, hogy a Mercedes milyen formát mutat, a Ferrari hogyan teljesít…

És a Red Bull?
Őket nem nagyon hiszem, hogy meg lehet fogni. Ráadásul állítólag egy komolyabb módosítással is készültek. De a Hungaroring nagyon sokszor okozott már meglepetést!

Valóban, a Hungaroring már számtalan esetben hozott meglepetésgyőzelmet. Ha csak az „első győzteseket” nézzük, már ők is szép számmal kötődnek a Magyar Nagydíjhoz: Damon Hill (1993), Fernando Alonso (2003), Jenson Button (2006), Heikki Kovalainen (2008) és Esteban Ocon (2021).  Ha bármilyen okból borul a papírforma, a McLaren formajavulása például akár újabb nevet is hozhat erre a listára.

A 38. Magyar Nagydíj következik

További tartalmak