Musorujsag
Élő Eredmények

„Katasztrófa”, „kudarc” – a versenyzők keményen kritizálják az új gumiszabályt

„Katasztrófa”, „kudarc” – a versenyzők keményen kritizálják az új gumiszabályt

F1, Motorsport Week, Autosport
Újabb kísérletre adta a fejét a Forma–1 a Magyar Nagydíjon, ám a mezőny tagjait összességében egyáltalán nem nyűgözte le az időmérő edzést érdekessé, a szabadedzéseket viszont érdektelenné tévő gumikiosztásos reform.

Egy újítás határozta meg a múlt hétvégi Magyar Nagydíj menetét. A Forma–1 új gumikiosztásos rendszert és módosított időmérős szisztémát tesztelt, melynek lényege, hogy a megszokott 13 helyett csak 11 szett gumijuk volt a versenyzőknek a három napra, a kvalifikáción pedig az első felvonásban a kemény, a másodikban a közepes, a harmadikban a lágy keveréket kellett használni.

Miközben a szombati időmérő izgalmasan alakult és nem várt eredményeket is hozott, a szabadedzéseken szinte „olvashatatlan” volt, hogy ki mit csinál, a versenyzők többnyire csak használt gumikon futottak, jóval kevesebb kört, mint általában. A csapatok úgy érezték, mivel kevesebb gumijuk van, és azokra új állapotukban az időmérőn lesz szükségük, inkább a spórolásról szólt a három gyakorlás.

A versenyzők utóbbi miatt egyáltalán nem fogadták jól ezt a kísérletezést.

„Véleményem szerint katasztrófa volt, hogy nem láttak autókat körözni a gumispórolás miatt. Sajnálom a nézőket. Nagyon rossz, borzalmas”

– vélekedett Fernando Alonso.

„Borzasztó, mert nem hiszem, hogy a nézők más időmérőt láthattak, mint máskor. Két kör a Q1-ben, a Q2-ben és a Q3-ban, és továbbjutsz, ahogy minden másik időmérőn. Ellenben nincs elég gumid a szabadedzésekre, ami hátrányos a műsor szempontjából. Használt gumikon teljesítjük az aerodinamikai teszteket, aztán bemegyünk a garázsba. Ha három-, négy-, ötszáz eurót fizetsz, és az autók nem köröznek az első és második szabadedzésen, gyanítom, hogy ez a károsanyag-kibocsátás szempontjából jó, de a közönség szempontjából nem…” – szúrt oda a gumispórolással elsősorban környezetvédelmi szempontokat követő Pirellinek.

Fernando Alonso (Fotó: XPB)

Honfitársa, Carlos Sainz szerint az időmérőt talán felrázta az új rendszer, de összességében inkább kudarc volt. „A szabályok érdekesek az időmérő szempontjából, de a hétvége többi része szempontjából nagyon unalmasak. Szerdán érkezünk, felkészülünk mindenre, aztán pénteken több időt vagy a garázsban, mint a pályán, mert nincs gumid.”

„Minek három egyórás szabadedzés, ha nincs hozzá gumid? Vagy miért van a péntek, ha nincs gumid, hogy körözz, ismerkedj az autóval, a pályával, hogy mutass valamit a szurkolóknak? Szóval mindenképpen felül kell vizsgálni ezt: vagy a formátum, vagy a gumikiosztás, de a kettő egyszerre nem megy.”

Lewis Hamilton már a pénteki edzések után jelezte, nem látja értelmét az egésznek. Az időmérő után finomított álláspontján. „Azt mondták, kritizáltam a szabályt, de én csak tekintettel vagyok a szurkolókra. Amikor csak egy szettünk van egy edzésre, kevesebbet megyünk. És már több évvel ezelőtt is változtattak a szabályon, amikor csak két szettünk volt az edzésen, és nem lett belőle sok körözés, kevesebbet voltunk pályán. Szóval nem hinném, hogy ez lenne a legjobb a péntek és a szórakoztatás szempontjából, de az időmérőn nyilván nagyszerű műsort produkált. Valójában élveztem, hogy a keményen kezdtünk, majd a közepesre váltottunk” – mondta a kvalifikáció győztese.

Lewis Hamilton (Fotó: MTI/Balogh Zoltán)

 

Nem is a gumik tették érdekessé az időmérőt?

Ám azzal sem mindenki értett egyet, hogy a hungaroringi időmérő a gumiszabályok miatt volt izgalmas. Max Verstappen és Lando Norris szerint nélküle is hasonló meglepetések születtek volna.

„Az Alfa Romeo egész hétvégén gyors volt, szóval ez nem lepett meg. Talán jobb kört mentek a keményen és a közepesen, mint mások, de talán a lágyon is ugyanez lett volna. Ennek véleményem szerint nem sok köze van a formátumhoz”

– vélekedett Max Verstappen.

„Persze a keményen könnyebb blokkolni és hasonlók, köszönhetően a kisebb tapadásnak, de nem tudom. Én kedvelem a normál formátumot, nem gondolnám, hogy lenne vele bármi gond, és amikor az autók közel vannak egymáshoz teljesítményben, az mindig sokkal izgalmasabb. ami a lágyon is azzá teszi a Q1-et és a Q2-t. Szerintem nem a formátumon múlik. Sokkal fontosabb ennél, hogy pénteken csak ülünk a boxban, miközben az emberek sok pénzt fizetnek a jegyükért a lelátón, és nem látnak sok kört, ami nem ideális.”

Max Verstappen (Fotó: XPB)

Lando Norris hasonlóan látta a helyzetet. „Szerintem szerencsénk volt, hogy pénteken esett, különben senki sem ment volna ki sokszor. Meg kell hagynunk egyszerűnek a szabályokat, hogy a szurkolók értsék. Engem néha összezavarnak. Ahogy Max is mondta, az Alfa Romeo amúgy is gyors lett volna a hétvégén, és szerintem mindkét verzióban izgalmas lett volna az időmérő.”

A versenyzők közül George Russell kevésbé volt kritikus. „Az összes pálya közül itt volt talán a legsimább. Az idei kemény a tavalyi közepes, és nagy a meleg, így a kemény jól működik. Ha mondjuk Imolában jött volna, már más történet lett volna. És nem tudom, hol lesz a következő (Monzában, a szerk.), de megint más lesz” – utalt arra, hogy a keményebb keverékek és a hűvösebb idő kombinációja még kellemetlen helyzetet teremthet egy ilyen formátum esetén.

„Az időmérő szempontjából szerintem jó volt, de az első és második szabadedzésen keveset mentünk. A szurkolók számára ez rosszabb, és jobb megoldást kell találnunk ennél, mert a szurkolók sok pénzt fizetnek azért, hogy nézhessenek minket pénteken, szombaton és vasárnap. Ha csak hatvan százalékát teljesítjük a normál körszámnak, kevesebbet kapnak a pénzükért. Szóval muszáj jobb megoldást találnunk.”

 

Elpazarolt esőgumik: mondani könnyebb, mint csinálni

Több versenyző megjegyezte, ha a Pirelli spórolni akar a gumikkal, nem azzal teszi a legjobban, hogy két száraz pályás szettet vesz el tőlük, amit amúgy szívesen használnának. Összesen hét esős garnitúrát visznek minden hétvégére, és több esetben ezek közül egyet sem használnak. Sainz és Hamilton is rámutatott, ezen kéne inkább elgondolkodni.

Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója szerint ez bonyolultabb, mint gondolják. „Az európai versenyeken a gumikat a felnin tartjuk, és visszük tovább az új gumikat. Szóval a csapatok ugyanazon gumikat kapják, mint az előző versenyen” – hívta fel a figyelmet, hogy ebben az esetben nincs szó pazarlásról. „A tengerentúli eseményeken már bonyolultabb a helyzet, mert a felnik a csapatokkal utaznak, a gumiknak viszont velünk kell jönniük.”

Fotó: Alfa Romeo

Ahogy a versenyzők, úgy a csapatfőnökök véleménye is megoszlott az új rendszer kapcsán. A mercedeses Toto Wolff határozottan a szabály ellen van. „Egyértelmű véleményem van a szabadedzésekről. Szerintem ez nem működik, mert egyszerűen korlátozva vagyunk a gumikkal. A szurkolók miatt szeretnénk a pályán lenni, sok kört menni. Az időmérő műsorát nem tudom megítélni. Most jó volt, és talán kombinálhatjuk a jó oldalakat: több pályán töltött idő pénteken, de kötelező gumiválasztás szombaton” – mondta az osztrák.

Mclarenes kollégája, Andrea Stella ezzel szemben talált jót is az újításban. „Személy szerint érdekesnek találom ezt a formátumot, főleg az időmérő szempontjából, mert alkalmazkodni kell, a versenyzőknek és a csapatoknak is. A gumik száma miatt a legtöbb csapat csak a Q1-ben tette fel a kemény gumit, és az volt a lényeg, hogyan hozod ki a legjobbat belőle akkor.”

„A szabadedzésen kevés gumink volt, de a fenntarthatóság szempontjából előnyös, hogy kevesebb gumit viszünk a versenyre. Nincs tehát válaszom, de szerintem az irány jó a kevesebb gumival, csak még finomítanunk kell pár dolgon” – fogalmazott az olasz.

Az F1 legközelebb az Olasz Nagydíjon, Monzában nyúl vissza a mostani gumikiosztáshoz, aztán a két hétvége tapasztalatait kiértékelve dönt arról, elkötelezi-e magát hosszú távon az új irány mellett, esetleg finomít rajta vagy teljesen elveti az ötletet.

Borítókép: Fotó: XPB

További tartalmak