Musorujsag
Élő Eredmények

Leclerc: A tragédiák után senki se panaszkodjon, ha az eső miatt nem körözünk!

Leclerc: A tragédiák után senki se panaszkodjon, ha az eső miatt nem körözünk!

Motorsport Week
Charles Leclerc előre figyelmezteti a szurkolókat és a versenyzőtársakat az esősnek ígérkező Belga Nagydíj előtt: el kell fogadni, hogy egy ponton túl lehetetlen pályára hajtani.

Nem lehet megkerülni a Belga Nagydíj hétvégéjén, hogy a közelmúltban történt egy halálos baleset a spái helyszínen. A FRECA-sorozat négy héttel ezelőtti ottani versenyén egy 18 éves holland versenyző, Dilano van ’t Hoff vesztette életét az esős futamon, melyben egyik társa hajtott bele nagy tempóval a megpörgő autójába.

A történtek az akkor éppen Ausztriában versenyző Forma–1 mezőnyét is megrázták. Többen a spái pálya módosítását szorgalmazták, mások az esős versenyzés veszélyességére mutattak rá. Csütörtökön a nagydíjhétvége „nulladik” napján eső fogadta a versenyzőket a belga versenypályán, és az előrejelzések szerint a hétvége képét is nagyban befolyásolhatja a csapadék, így mindkét veszélyforrás téma az F1-esek körében.

Charles Leclerc úgy véli, egyfelől Spa biztonságát is lehet növelni, másfelől viszont néha el kell fogadni, hogy van az a helyzet, amiben lehetetlen a versenyzés. „Úgy vélem, vannak bizonyos változtatások, amik számíthatnak. Mindenekelőtt az Eau Rouge utáni falaknál egy kicsivel nagyobb helyre lenne szükségünk balra és jobbra is. Ha elveszíted az irányítást az autó felett, a jelenlegi helyzetben csak pattogsz a falakról, és nagyon nagy az esély rá, hogy más útjában leszel. Ezt a változtatási lehetőséget szerintem a jövő szempontjából mérlegelnünk kéne.”

„Ami az Eau Rouge kialakítását illeti, a szezon során ilyen helyzetben találjuk magunkat mindenhol, és nehéz lenne bármi mást tenni ez ellen. A vonalvezetésen mindig változtathatsz kicsit, de nem gondolnám, hogy ki lehetne jelenteni, hogy ezt kéne tenni” – mondta a ferraris.

Charles Leclerc (Fotó: XPB)

Miközben a spái tempós Eau Rouge beláthatatlansága inkább Anthoine Hubert 2019-es tragédiájában játszott szerepet, Van ’t Hoff baleseténél, mely a Kemmel-egyenes későbbi részén történt, inkább a rossz esős látási viszonyok jelentették a problémát. Ez pedig már a múlt évben a Forma–1-es Japán Nagydíjon is gondot okozott, amikor Pierre Gasly egy pályára küldött traktor mellett haladt el nagy tempóval.

2021-ben éppen az eső és a pálya állapota hiúsította meg a belga versenyt, mely végül csupán három biztonsági autó mögött megtett körből állt, majd lefújták. Miközben akkor sok kritika érte az F1-et, Van ’t Hoff közelmúltban történt tragédiája rámutatott, a modern, formaautókkal nehezebb már kezelni a vizes pályát, mint régebben. Az FIA keresi is a megoldási lehetőségeket – nemrég egy sárhányótesztet hajtottak végre Silverstone-ban, ám nem jártak sikerrel.

„Ami a látási viszonyokat illeti, nehéz lenne leírni, hogy mit tapasztalunk, csupán annyit mondhatok, hogy semmit sem látunk. Nem túlzás, amikor azt mondjuk, hogy semmit sem látunk. Tényleg nem látunk semmit, amikor esik!”

„Ez nagyon komoly problémája a Forma–1-nek, és általában véve a motorsportnak is. Minden együléses autónál, aminek van leszorítóereje, elég komoly a vízpermet mértéke, és ez elég sok balesethez vezet, hiszen nem tudsz reagálni arra, ami előtted történik.”

„Könnyű ezt mondani, de sokkal nehezebb megoldást találni rá. Tudom, hogy az FIA foglalkozik vele, és próbálja a legjobban csinálni.”

Fotó: XPB

Leclerc szerint ezt szem előtt kell tartani, amikor felmerül, kiengedjék-e a mezőnyt a vizes aszfaltra. Hangsúlyozta, ilyenkor a legkevésbé sincs szükség arra, hogy nyomást gyakoroljanak a döntéshozókra. „A legnehezebb megmondani, mikor elég biztonságos ahhoz, hogy elrajtoljon a verseny. Ez szintén olyan téma, amivel foglalkozik az FIA.”

„Egy, a mostanihoz hasonló hétvége esetén, amikor nagyon sok eső várható, nem szabad érezni annak nyomását, hogy el kell rajtoltatni a versenyt, csak mert akkor nem lesz semmilyen körözés. Előállhat ilyen helyzet a hétvégén.”

„Ezt könnyű mondani, de a biztonságnak kell az első helyen állnia, és ennek kell élveznie a prioritást. Azok után, ami történt, a embereknek és mindenekelőtt a versenyzőknek nem szabad panaszkodniuk, ha nem fogunk körözni, mert nem biztonságos” – bocsátotta előre Leclerc.

 

Borítókép: Charles Leclerc (Fotó: XPB)

További tartalmak