Kevés versenyző produkált a Forma–1 történetében olyan sikersorozatot, mint idén Max Verstappen, a holland 2023-as szezonjának mégis van egy olyan témaszála, ami kevésbé illik ezen eredményekhez. A Red Bull címvédője a tél óta sokat emlegette a visszavonulás lehetőségét, és egyértelművé tette, hogy el sem tudja képzelni magát 40 évesen az F1-ben.
Verstappen nem rejtette véka alá sem az F1 sprintformátumával és más mesterkélt show-csináló módszereivel szembeni ellenérzését, sem azt, hogy nem tetszik neki, hogy egyre sűrűbb a versenynaptár. A hosszú távú céljai között szerepel a sportautós karrier, a Le Mans-i 24 órás verseny, melyen nem a zenitjén túl akar indulni, emellett a csapatalapítás gondolatával is kacérkodik, mi több, apjával már tervezi a saját GT3-as csapatát.
A szerződése 2028 végéig érvényes a Red Bull-lal. Verstappen akkor még csak 31 éves lesz, ám a versenyző nem tartja kizártnak, hogy azon túl nem is fog hosszabbítani. És a Red Bull tanácsadója, Helmut Marko is elképzelhetőnek látja, hogy versenyzőjük korán elköszön az F1-től.
„Ha valami akadályozhatja Verstappent, az önmaga. Ő nem az a típus, aki olyan sokáig fog versenyezni, mint például egy Alonso. Ő ehelyett valamikor csak azt fogja mondani, hogy ennyi volt, és csinál valamit, amit élvez, aminél nincs nyomás.”
„Ne feledkezzünk meg arról, hogy a versenyek között mindig a szimulátorban kell ülnie. A PR- és marketingkötelezettségeinek számát csökkentettük, de így is vannak. Dolgoznia kell az erőnlétének fenntartásán és felépítésén. Szabad ideje viszonylag kevés van” – sorolta a Motorsport-Magazinnak nyilatkozó Marko az esetleges korai visszavonulás lehetséges érveit.

Hozzátette, az sem mindegy, hogy az amerikai tulajdonos merre tereli tovább az F1-et. „Ez mindenképpen függ attól, hogyan alakul a sport a folytatásban. Ha már többé nem érzi hozzá illőnek, ha már nincs meg ez a varázs, el tudom képzelni, hogy azt mondja, ennyi volt.”
Verstappennek jelenleg látszólag nincs oka a távozáson gondolkodni. A 12-ből 10 futamot ő nyert meg idén, két győzelemre van attól, hogy egyedüli rekorderré váljon a sorozatban aratott győzelmek tekintetében, de az egy idényen belül szerzett elsőségek számában is túlszárnyalhatja saját tavalyi csúcsát (15), miközben vélhetően háromszoros világbajnokká fogják koronázni a következő hónapokban.
Mivel még a 26-ot sem töltötte be, ideje még bőven lenne arra, hogy minden más F1-es rekordot is átírjon, ám Marko nem hiszi, hogy ez szempont lenne a holland számára.
„Nem gondolnám, hogy addig megy, míg el nem éri a hét világbajnoki cím rekordját. Neki szüksége van a varázsra, a szenvedélyre”
– hangsúlyozta az osztrák szakember.
Marko abban ugyanakkor biztos, hogy a mostani győzelmi sorozat és dominancia nem lesz rossz hatással versenyzője motiváltságára és élességére, és nem teszi őt jóllakottá a siker. „Nem, szerintem nála nem ez a helyzet. Ő mindig a tökéletest akarja. Ez hallható volt a versenymérnökével folytatott vitái során is. Aki egyébként mostanra szinte már kultikus figurává vált. (Max) Spában a Q2-ben csak tizedik lett, és GP azt mondta, továbbmentél, mire ő azt felelte, hogy a tizedik hellyel nem elégedett, mindig elöl akar lenni.”

„Ez a törekvés minden téren jellemzi őt, legyen szó akár a leggyorsabb körről, amiért egy pont jár. Ennél persze mindig mérlegelni kell a kockázatot is, ami minden kiállásban benne van. Akár túl gyorsan is érkezhet és átlépheti a sebességhatárt. Ha tehát nincsenek észszerű feltételek, akkor lemondunk Max egy pontjáról és az ezért járó presztízsről, ez viszont nem az, amit ő akar.”
Marko szerint ez a szemléletmód biztosítja, hogy Verstappen nem fog beleunni a sikerességbe.
„Max egy maximalista. Minden körülmények között nyerni akar.”
Hozzátette, mostanra a kétszeres világbajnok tökéletes egyensúlyba került a kockázatvállalás és az ésszel versenyzés szempontjából, ami meghatározó. „A bajnokká válása után az érési folyamat részeként már egyértelműen kevesebbet kockáztat. Ez az első körein is látható: ha nem az élről rajtol, kimarad mindenből. Ezzel egy időben megtanulta jobban olvasni a versenyeket is. Ahogy a legtöbb élversenyző, ő is nézi a kivetítőket, és ezért is gondolt a leggyorsabb kört, mert tudta, hogy Hamiltonnak van lehetősége egy ingyen kiállásra, akkora volt az előnye a mögötte lévővel szemben. Ő ilyen kapacitással rendelkezik, és a versenyen akár egy gyors kanyarban is a rádión beszél” – méltatta versenyzőkét Marko, visszautalva a legutóbbi Belga Nagydíjon történtekre.