„Belöktetek az oroszlánok közé ezzel a korai kiállással. Ez hihetetlen!” – panaszkodott Fernando Alonso a Japán Nagydíj 22. körében az Aston Martinnak a csapatrádión. Éppen Lewis Hamilton és Esteban Ocon készült felfalni őt két irányból. Nehéz helyzete mögött az állt, hogy a többséggel ellentétben a lágy gumin rajtolt, amin ugyan a hatodik helyre jött előre a 10.-ről, de nagyon korán, már a 11. körben ki kellett állnia kemény gumiért, ami kiszolgáltatottá tette.
Hamilton ellen tehetetlen volt, Ocont viszont végül legyőzte, így a 8. helyen intették le az Aston Martin egy újabb nehéz hétvégéjén. A szuzukai formájuk alapján nem rossz eredmény, az év eleji eredményeikhez képest viszont egyáltalán nem jó, és Alonso rádiózása is azt sugallta, hogy van némi frusztráltság mostanság a spanyolban.
A versenyt követően ő azonban tagadta mindezt, és a tévés közvetítés rendezőire fogta, hogy félreérthető volt a megjegyzése.
„Nem voltam mérges. A Forma–1 mindig ezt csinálja. Bejátszanak rádiózásokat, kivéve őket a kontextusukból, miközben ki tudja, más versenyzők mit mondhattak. Ha egy lassabb autó mögött vagy, de lehagy az egyenesekben, még úgy is, hogy nyitva van a DRS-ed, nem tudom, más versenyzők azt mondják-e, hogy örülnek… Én inkább szeretek motivált maradni, próbálni megelőzni őket.”
„Még DRS-sel is lassú voltam, ezért eltérő taktikát kértem. A kiállásunk túl korai volt. Gyorsabbak voltunk, mint gondoltuk, és a Ferrarik, valamint Hamilton mögött voltam, miközben nem nehezedett rám nagy nyomás. A tizenkettedik körben álltunk ki, hogy lekövessük Cunodát. Ezek után a versenyed nagyon hosszú lesz, és ez talán hiba volt. De könnyű utólag ezt mondani. A végeredmény talán akkor is a nyolcadik hely lett volna” – elmélkedett Alonso.

„Nem vitáztam a stratégián. Tudtam, hogy korán álltunk ki, ez nem gond. Van, hogy hasznot húzol belőle, máskor tanulsz belőle. Az eredményen nem változtatott. Két kemény szettünk volt, a Ferrarinak csak egy, szóval próbáltuk belekényszeríteni őket a korai kiállásba. Megértem a taktikát, és nincs vele semmi baj. Amikor az autód lassú az egyenesekben, és forgalomba is kerülsz, lendületet veszítesz.”
Míg a stratégiával nem volt feltétlenül elégedett, Alonso a rajtjára büszke volt.
„A rajtom jó volt! Nem rossz egy negyvenkét évestől!”
– jegyezte meg mosolyogva. „Van, hogy szerencsés vagy, amikor a külső vagy belső ívet választod, miközben az autók egy sora a másik irányba kényszerül. A lágy gumi segített, extra tapadást biztosított az induláskor. Káosz volt Checo és Hamilton között a kettes kanyarnál, és én kihasználtam ezt. A hatodik helyen találtam magam, ami furcsa volt, de az autónk tempója meglepően jó volt.”
Alonso az Aston Martin látványos visszaesése közepette a jelek szerint a saját teljesítményében találja meg a pozitívumokat, amikbe kapaszkodhat. Szombaton az időmérő edzés után azt mondta, „büszke” a 10. rajthelyére (ami holtversenyben a legrosszabb helyezése idén), mert úgy érezte, igazán erős kört teljesített, az autójában pedig nem feltétlenül volt benne a Q3-ba kerülés.

Most úgy érezte, egy tökéletes taktikával és a meglepően erős tempójukkal talán kicsivel többet is kihozhattak volna a versenyükből. „Talán lehettünk volna hatodikak vagy hetedikek” – mondta, némiképp ellentmondva a korábbi megjegyzésének..
Az emlegetett egyenesbeli nehézségeik kapcsán felhívta a figyelmet: tudatosan választottak ilyen beállítást, mert a gumik kímélése volt az elsődleges céljuk. „Pénteken és szombaton az utolsók voltunk a végsebességek tekintetében, szóval nem ért váratlanul. Mi választottuk ezt. Előzetesen a kilenc-tizedik helyre vártuk magunkat, nyolcadikak lettünk, de úgy, hogy Checónak gondja volt. Nagyjából tökéletes versenyt futottunk, de szerintem gyorsabbak voltunk, mint vártuk” – összegzett a spanyol.