A Max nevet édesanyja adta neki
A Max tökéletes névnek tűnik egy mindig a maximumon lévő versenyző számára, ám a története kevésbé pátoszos. Verstappennek nevet édesanyja, Sophie Kumpen választott. Apja, Jos 2003-ban a következőket mesélte, amikor megkérdezték, esetleg az FIA akkori elnöke, Max Mosley neve ihlette-e meg őket: „A feleségem választotta a nevet. Szerintem inkább Max Biaggiról. Szeretett volna egy rövid és erős nevet, és a Max szerintem egészen klassz.”
Vestappen teljes neve egyébként Max Emilian.
Húga mellett három féltestvére is van
Max a Verstappen család első gyermekeként született 1997-ben, Jos első házasságából. Sophie Kumpen 1999-ben adott életet második gyermeküknek, Max húgának, Victoria Jane-nek. Verstappen szülei 2008-ban váltak el, amikor Max 11 éves volt. Apja 2014-ben újraházasodott Kelly van der Waallal, akivel egy lányuk született 2014-ben, Blue Jaye. Jos három évvel később újra elvált, jelenlegi felesége Sandy Sijtsma, akivel 2019-ben egy fiuk született, Jayson Jaxx, majd 2020-ban egy lányuk, Mila Faye.
Nagybácsi és pótapa
Max ugyan még csak 26 éves, már kétszeres nagybácsinak mondhatja magát, hiszen húgának, Victoriának két gyermeke is van. A divatbloggerként is tevékenykedő testvér egyébként a Verstappen-ruházatot forgalmazó Unleash The Lion cég társtulajdonosa is.
A Red Bull sztárját azonban nemcsak a közvetlen rokonságában veszik körül gyerekek, hanem odahaza is. Párja, Kelly Piquet (a háromszoros F1-es világbajnok Nelson Piquet lánya) 2019-ben adott életet Danyiil Kvjat kislányának, Penelopénak.
Sosem élt Hollandiában
Bár ő Hollandia első F1-es világbajnoka, Verstappen valójában sosem élt Hollandiában. Édesanyja belga, így kettős állampolgár. A belgiumi Hasseltben született, gyerekkorát a holland határnál lévő, de szintén belga Maaseikben töltötte, majd – immáron F1-es versenyzőként – Monacóba költözött.
„Belgiumban születtem, Belgiumban nőttem fel, átmentem a határon az iskolába, de az iskola után is csak átutaztam Hollandiába, ahol a garázsunk volt a gokartos dolgokkal. Szóval igen, nagy részem belga, a családom egyik fele is belga, és ezt élvezem. Már az akcentus is más egy kicsit. Apám miatt választottam a holland színekben való versenyzést, és nem bántam meg. De örülök, hogy végső soron fele-fele arányban vagyok belga és holland” – mondta kettős nemzetiségéről tavaly.
Már F1-es versenyző volt, amikor jogosítványa lett
Az első Forma–1-es nagydíjszereplésére 16 évesen került sor, így nem meglepő, hogy előbb vezetett F1-es autókat, mint személyautókat közúton. Verstappen 2015. szeptember 30-án töltötte be a 18-at, és ezt követően Belgiumban gyorsan le is tette a jogosítványt. Bevallása szerint ideges volt a vizsgán, és követett is el hibát, ám kivágta magát az oktatónál.
„Kétszer nem adtam meg az elsőbbséget. De azzal érveltem, hogy a másik autók még elég távol voltak, ezért nem lett volna értelme megállni. Az oktató azt mondta: »Rendben, elnézem ezt neked«” – mesélte tavaly a GQ-nak.
Verstappen első autója egy Renault Clio RS volt. A 200 lóerős masinát eleinte azonban nem használhatta, mivel hamarabb megkapta, mint hogy meglett volna a jogosítványa.
Négy keréken, de nem gokarton
Verstappen négy éves volt, amikor édesanyja először engedte gokartra ülni egy pályán, ahová baráti társasággal érkeztek. A kicsi Max azonban nem ekkor ült először motor hajtotta járművön. Két és fél éves volt, amikor 2000 tavaszán a maaseiki otthonuk udvarán egy sárga quad várta őt. Ezzel a járgánnyal kezdett először száguldani.
A négykerekű motort Verstappen az első gokartjaival együtt máig őrzi a garázsában. A gép elején sárvédőkön az 1-es szám virított, a kormány alatt viszont az 50-es.
Van hőse, de nem az F1-ből
Verstappent gyakran kérdezik arról, melyik versenyzőt tekinti példaképének, ám rendszerint azt mondja, sokakat tisztel, de senkit sem próbál utánozni. „Ha másolni próbálsz valakit, csak annyira lehetsz jó, mint ők, de jobb nem. Ennek nem látom értelmét” – indokolt.
Hőse azonban így is van a sport világából: Johan Cruyff, a hollandok aranylabdás futballegendája. „Két könyvet is elolvastam róla. És amúgy nem szoktam könyveket olvasni” – szemléltette a Red Bulletinnek, mennyire tisztelte Cruyffot.
2016-ban a barcelonai téli teszten találkozni is volt módja a pár hónappal később elhunyt futballistával. „Nem bonyolította túl a játékot. A sportban az ember gyakran beleesik ebbe, hogy érdekesebbnek tűnjön, de gyakran nem olyan bonyolult ez. A versenyzésben is így van: nagyon sok minden számít, de végül is csak a kormányt és a pedálokat kell kezelned. Ha jól megy, minden simán megy, ha nem, akkor besorolsz. Ez a helyes hozzáállás, Johan Cruyff is így csinálná” – mondta.

Virtuálisan is
Verstappenről köztudott, hogy amikor nincs versenye, akkor is előszeretettel versenyez – szimulátorral. Gyerekként Playstationnel kezdte, 2007 táján kapta az első szimulátorát, és már akkoriban szeretett online játszani a barátokkal. Öt évvel később asztali gépre váltott, majd amikor a Forma–3-ban szerződést kapott a Van Amersfoort-csapattól, megismerkedett Atze Kerkhoffal, aki új szemszögből tárta fel előtte a szimulátorozás világát. „Nem tartott sokáig, mire láttam, mennyire gyorsak ezek a versenyzők, és ez motiválóan hatott rám: le akartam győzni őket” – mesélte.
Verstappen azóta Kerkhof csapatának, a Redline-nak a tagja és nagykövete, és rangos virtuális versenyeken is gyakran indul. Az ilyen eseményekre órákig, napokig képes készülni, és minden részletre figyel. „Amikor télen újra autóba ülök, egyáltalán nem érzem úgy, hogy régen ültem autóba legutóbb. A szimulátorral sokkal tovább vezethetsz, mint a valódi életben. A küzdelem nagyon kemény, a mezőny szorosan együtt van, ezért a részletek döntenek arról, elöl vagy-e” – mondta Verstappen, aki a valós versenyzésben is tudja kamatoztatni a szimulátoros tapasztalatait.
Nem is „apja fia”?
Noha versenyzőnek az apja nevelte, aki Forma–1-es versenyző volt, édesanyja Sophie Kumpen nincs meggyőződve arról, hogy Max apai ágról örökölte a tehetségét. Ő maga kétszeres belga gokartbajnok volt, többek között Christian Horner Red Bull-főnök egyik ellenfele, aki azt mondta róla, hogy akkoriban a világ tíz legjobb gokartosa közé tartozott. Az autók világából a Forma–A-sorozatban versenyzett, valamint 1995-ben megnyerte az Andrea Margutti-díjat Olaszországban.
A családban ráadásul nem ő volt az egyetlen versenyző. „Őszintén szólva úgy vélem, a tehetségét a versenyzés terén inkább az én oldalamról örökölte. Az unokaöcsém Amerikában, a NASCAR-sorozatban versenyzett, apám és a testvérem gokartoztak, de én voltam az egyetlen a családból, aki nemzetközi szintre jutott. Jarno Trulli, Giancarlo Fisichella, Jenson Button, Marc Gené, Nick Heidfeld és Kevin Magnussen édesapja, Jan ellen versenyeztem.”
„A stílusom mindig finom volt, kiegyensúlyozott köridőkre voltam képes. Jos stílusa inkább agresszív volt, nagyon igénybe vette a gumikat. Ha ma Maxot nézem, úgy vélem, a finom stílusa tőlem van, a kemény manőverei pedig Jostól” – mondta az édesanya a Red Bulletinnek 2022-ben.
Macskás
Verstappen monacói lakásán nemcsak Kelly Piquet-vel és lányával, Penelopéval osztozik, hanem két macskával is. Volt időszak, amikor öt macskája is volt, illetve 2021-ig egy kutyája is.
A jelenlegi két jószág egyikének kalandos története amolyan internetes sláger is lett. Az év első felében a holland a Twitchen mesélt arról, hogy miután három-négy órára eltűnt az egyik macskája, keresni kezdte, és kiderült, hogy bement a lakás egyik kis helyiségébe, és mivel az ajtóhoz döntött valamit, be is zárta magát. A versenyző kalapáccsal ütött lyukat az ajtó közepére, hogy kiszabadítsa a négylábút… „A macska biztosan félt a hangtól a sötétben. Én majdnem a vállamat törtem, miközben próbáltam betörni az ajtót, de nem ment. Most van egy nagy lyuk az ajtómon” – mesélte.
Az apja ott sem volt, amikor gokartozni kezdett
Bár versenyzőcsaládba született, és apja szigorúan trenírozta, Maxot a szülei valójában hatéves kora előtt nem is akarták gokartra ültetni, és nem is erőltették nála a versenyzést. Az magától jött. 2001-ben Jos Verstappen a Kanadai Nagydíjon volt éppen, amikor jött egy telefonhívás a nejétől: Maxszal Genkben vannak egy gokartpályán, és mivel az egyik barátja már három évesen is volán mögé ült, ő is ki akarja próbálni. „Elkezdett sírni és düh9ngeni. Miután hazatértem, vettem neki egy gokartot” – mesélte Jos. Aztán mindjárt vehetett neki még egyet, mert az első túl gyengének bizonyult neki…
A „fertőzés” egyébként Jos egyik barátja, Richard Pex fiaitól, Yardtól, Jorrittól és Stantól jött, akik máig Max legjobb barátai. Verstappen Stan hatására akart mindenáron gokartra ülni. Jorrit 2015-ben – Verstappen F1-es bemutatkozása évében – később maga is gokart-világbajnok lett.
A dominancia ismerős
Verstappen profi szinten hétévesen kezdett gokartozni. Az első versenyét a hollandiai Emmenben teljesítette. Miközben ma szinte minden versenyt megnyer az F1-ben, amivel új rekordokat állított fel, a dominancia nem ismeretlen számára. Az első 50 gokartos versenyéből 49 az ő győzelmével ért véget…

Egy verseny, egy gyertya
Édesanyjának van egy szokása, ami segít neki leküzdeni a fia versenyzésével járó idegességet: a futamok előtt gyertyát gyújt, hogy minden rendben legyen. „A kockázat mindig fennáll. Ezért is megyek el minden versenyhétvége csütörtökjén egy templomba, ahol meggyújtok egy gyertyát. Eddig több mint kétszázötvenet gyújtottam már meg az évek során!” – mesélte még tavaly Sophie Kumpen.
Hogy ezen múlt-e, azt nem tudjuk, ám a 2021-es Abu-dzabi Nagydíjon, amikor Max vesztésre állt Lewis Hamiltonnal szemben, húga, Victoria e szokása kapcsán küldött SMS-t az édesanyjának: „Ha a sok gyertyagyújtogatásod után most nem történik valami csoda, akkor mérges leszek rád!”
Max a biztonsági autós kavarodás után a verseny utolsó körében megelőzte Hamiltont, és világbajnok lett…