Musorujsag
Élő Eredmények

Változtatott az FIA a pályahatárokon – ezekkel Verstappené lenne a vasárnapi pole

Változtatott az FIA a pályahatárokon – ezekkel Verstappené lenne a vasárnapi pole

Sky Sports, Auto Motor und Sport, Autosport
Olyan módosítást hajtott végre az FIA az austini versenypályán látszólag előjel nélkül, amivel Max Verstappen vasárnapra is megtarthatta volna a pole-t érő körét.

Két hete Katarban a Pirelli gumiaggályai miatt változtatott menet közben az FIA a pálya pénteken használt határain. Austinban is előkerültek a festékes vödrök a második nap előtt, ám ezúttal kicsit más volt a helyzet. Három kanyarban is kiszélesítették a pálya határait jelző fehér vonalat, amiről a sprintidőmérő előtt nem adott semmiféle tájékoztatást a szövetség.

Az előzmény az volt, hogy pénteken az időmérő edzésen Max Verstappen elvesztette a pole pozíciót érő köridejét egy kis pályaelhagyás miatt a 19.-es (utolsó előtti) kanyarban, illetve hogy a pénteken 76 olyan pályaelhagyást regisztráltak, amelynél körtörlésre került sor.

Ezek után péntek este a versenyzők megbeszélésén újra téma volt a pályahatár kérdése, amire reagálva az FIA a fehér vonalak szélesítése mellett döntött.

„A csapatokkal és versenyzőkkel folytatott egyeztetések után kiszélesítettük a fehér vonalat a 9-es, 12-es és 19-es kanyarok külső ívén, hogy némi extra ráhagyást biztosítsunk a versenyzőknek ezen kanyarokban”

– közölte utólag az FIA.

Fotó: Red Bull/Getty

A vonalat 30 centiméterrel növelték, és ezzel a versenyzők a kerékvetőt is jobban használhatják. Ez azért fontos, mert a fehér vonallal ellentétben a rázóköveket érzik maguk alatt.

A változtatás fő motivációja az volt, hogy szerették volna elkerülni, hogy a katari hétvégéhez hasonlóan most is minden a pályaelhagyások és a büntetések körül forogjon. Ez egyelőre hatásos is volt, hiszen a sprintidőmérőn csak Pierre Gasly vétett egyszer a szabályok ellen.

 

Verstappennek későn jött

Érdekesség, hogy az új pályahatárok átírnák a vasárnapi rajtfelállást. A brit Sky Sports elemzője, Anthony Davidson visszanézte, és megállapította, amennyiben Verstappen 19-es kanyarban történt Q3-as pályaelhagyása idején is szélesebb lett volna a fehér vonal, megtarthatta volna a pole-t érő eredményét, vagyis ő indulna az élről a versenyen.

„Nos, köszönöm, Ant! Ezzel teljes depresszióba ejtettél az ebédem előtt…” – reagált Christian Horner csapatfőnök.

Megerősítette, a módosításra a versenyzőkkel és csapatmenedzserekkel folytatott egyeztetés után került sor.

„Megbeszélték a csapatok és a csapatmenedzserek a tegnap esti ülésükön. A fehér vonal most már inkább tűnik sávnak, mint vonalnak. De mindenki számára egyforma.”

Horner kiemelte, Verstappen pole-ja nem feltétlenül ezen a vonalon múlt. „A tegnapi nem annyira a tizenkilences kanyaron ment el, inkább az első kanyaros elfékezésen. Az helyezett nagy nyomást Maxra a kör hátralévő részére.”

Max Verstappen pályaelhagyása (Fotó: Formula1/Twitter)

Ennek kapcsán azért azt is kiemelte, a hibája után Verstappen elképesztőt ment, a 19-es kanyart pedig olyan tempóban vette, mint előtte még soha. „Ennél a körnél azt kell leginkább megnézni, hogy Max két tizedet vesztett az első kanyarban az elfékezéssel. Óriási volt! Ha megnézzük, milyen sebességgel vette a tizenkilencest, öt-hat kilométer/órával gyorsabb volt minden addiginál. Nagyon finom határokról beszélünk, és ő csak hajszolta a pole-t. Meg is lett neki átmenetileg. Ha pedig a szélesebb fehér vonal lett volna ott, meg is tarthatta volna. Ez viszont csak izgalmasabbá teszi a vasárnapi versenyt.”

Annak kapcsán, miért okoz ekkora gondot a fehér vonal, Horner rámutatott. „Az autóban ülve csak a kerekek tetejét látod, és csak az érzés alapján mész, mert nem látod a vonalat. Az érzésre és a becslésre hagyatkozol. És nagyon kis különbségekről beszélünk, ami nagyon nehézzé teszi.”

Borítókép: Fotó: Red Bull/Getty

További tartalmak