Musorujsag
Élő Eredmények

Teljesen megújul a Hungaroring, ultramodern pálya fogadja a szurkolókat!

Teljesen megújul a Hungaroring, ultramodern pálya fogadja a szurkolókat!

M4 Sport
A Hungaroring Zrt. nemrég bejelentette, hamarosan kezdődik a Magyar Nagydíjnak otthont adó versenypálya felújításának második üteme. A fejlesztésekről, a pálya várható arculatáról és arról, mennyire szükséges volt már a modernizáció Gyulay Zsolt és Wéber Gábor beszélt az M4 Sport riporterének, Szeleczky Ádámnak.

Szerdán egy sajtótájékoztatón jelentették be, megszületett a kormányhatározat a magyar Forma–1-es versenypálya felújításának második ütemtervéről és lezárult a közbeszerzési eljárás is. A pályázat nyertese a Market Építő Zrt. és a Bayer Construct Zrt. lett, akik a versenypálya közleménye szerint a legjobb ár-érték arányú pályázatot nyújtották be.

A közel 79 milliárd forintos beruházás keretében a már zajló felújítási munkálatok második üteme (az első középpontjában a közművek felújítása állt, ami hamarosan lezárul) során a főlelátó és a paddock/boxutca épülete újul meg.

Az esemény után Szeleczky Ádám beszélt a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatójával, Gyulay Zsolttal, valamint Wéber Gáborral, az M4 Forma–1-es szakkommentátorával arról, mennyire lesz más a Hungaroring arculata a jól megszokotthoz képest, illetve arról, mennyire volt szükséges a mostani jelentős átalakítás.

Abban mindkét szakember egyetértett, hogy égető szükség volt a modernizációra. „Teljes mértékben! A 24 órában jártunk már” – jelentette ki Gyulay. „A tárgyalások nagyon régóta elkezdődtek. Ez (a felújítás szükségessége) látszott már akkor, amikor a Liberty Mediával elkezdtük a tárgyalásokat. Ez nem olyan, hogy kifizetjük a jogdíjat és akkor majd lesz valami, vagy az Ecclestone úrral megbeszéljük, hogy csinálunk valamit, de mégsem tudunk. Itt konkrét terveket kellett prezentálni, illetve a szerződéshosszabbításban vállalni azokat a mérföldköveket, amiket teljesíteni kell. Havi riportot kell adni az amerikaiaknak, és ha ez nem úgy működik, akkor 2026 után nincs F1!”

„Nyilván fáj (hogy eltűnik a régi pálya), mert rengeteg emlék köt hozzá. Én is itt voltam 1986-ban az első futamon még a domboldalban, és teljesen más képet fogunk látni, ha készen lesz az átépítés, de ez ezzel jár” – fogalmazott Wéber. „40 év távlatából a képek és videók megőrzik az emlékét, meg rengeteg kép itt marad a fejünkben, de ahhoz, hogy itt továbbra is Forma–1-es futamot lehessen rendezni meg normálisan, gazdaságilag értelmezhető módon ki lehessen használni a pályát egész évben, ahhoz kellettek ezek a módosítások.”

Ami a felújítást illeti, az elnök-vezérigazgató és a szakértő is biztosra veszi, szemmel látható lesz a változás – főleg a szurkolók számára, az ő élményeik szempontjából. „Valószínű, hogy a 2024-es futamra a főépület még állni fog. Az kérdés, hogy a fő lelátó elbontásra kerül-e. De például a depó és a hídszerkezet, a paddock szélesítése meg fog történni, valamint az előkészítő munkálatok is. Addigra befejeződik a közművek felújítása is. Ha elbontásra kerül a főlelátó, akkor ideiglenes főlelátó lesz. A rendezvénytér is ki lesz bővítve. A 2025-ös futamra állnia kell a főlelátónak és a paddock épületnek is. A paddock épület nem lesz teljes mértékben kész, nem tud mindenkit befogadni, de úgy fog kinézni minden, illetve úgy kell kinéznie mindennek, mintha nem lenne építkezés” – árulta el Gyulay.

„Szerintem a szurkolók szempontjából lesz új élmény, mert pont azok az épületek, lelátók, vendégfogadó terek, élményközpontok alakulnak ki vagy épülnek át, amik eddig vagy nem léteztek, vagy az 1985, 1986-ban megépített formájában léteztek, úgyhogy egy teljesen új, modernizált, sőt ultramodern pálya képe fogad majd minket” – emelte ki Wéber. „Ha vannak szurkolók, akik járnak például Ausztriába, a Red Ringre, vagy néhány más futamra a világban, ők azért tudják, mi a különbség. Nyilván nekünk mindig a szívünk csücske lesz a Hungaroring, de a lemaradást, amit érzékelünk versenyhétvégére járva, most behozzuk és ennek itt volt az ideje már!”

„A tervek modernek, de nem hajaznak azokra a futurisztikus építményekre, mert a környezet sem ezt kívánta” – válaszolta Gyulay, amikor szóba került, hogyan illeszkedik majd az új pálya az olyan látványos, futurisztikus helyszínek közé, mint Las Vegas. „Remélhetőleg, ha készen lesz, megtartja azt a jellegét, amit nagyon szeretnek a Forma–1-esek és szeret a világ bennünk. De mégis egy olyan épület lesz, ahol a Ferrarisok nem fognak kiabálni velünk, hogy beáznak a boxok és rácsöpög a cuccaikra a víz. Ilyen szempontból minden igényt és az FIA kézikönyvnek előírás szerűen minden igényt ki fog elégíteni az összes infrastruktúra. A folyamatot azért még folytatni kell, mert ez a minimális program, amit meg kellett csinálni.”

Az elnök-vezérigazgató azt is elmondta, nem tudna kiemelni egyetlen pontot a folyamat sorából, amit különösen nehéznek ítél, hiszen az egész modernizáció komoly kihívás. „Nem tudok könnyű pillanatot felidézni az elmúlt időszakból. A folyamatnak mindig megvolt a maga nehézsége. Hatalmas eredmény az, hogy most született egy kormánydöntés és a forrás biztosítva van, zajlott egy nagyon éles közbeszerzési verseny, ahol több mint 20 érdeklődő volt és 4 konzorcium is ajánlatott tett és a legolcsóbb nyert, szakmailag megalapozott ajánlattal, becsült ár alatt. Igazi Forma–1-es verseny volt ebből a szempontból. A következő időszak nehézségei természetesen az, hogy a céget életben kell tartani, a munkatársakat munkában kell tartani, mert egyébként elveszítjük a másik bevételi forrásunkat, a pályahasznosítást, hiszen itt építkezés lesz. És az, hogy időben minden úgy nézzen ki, hogy fogadni tudjunk Forma–1-es versenyzőket és az egész cirkuszt, mert azt örömmel jelenthetjük ki, hogy 2024-re szinte minden jegy el van adva!”

További tartalmak