Musorujsag
Élő Eredmények

Hamilton: Minden pénzem feltenném, hogy az autók több mint fele szabálytalan lett volna

Hamilton: Minden pénzem feltenném, hogy az autók több mint fele szabálytalan lett volna

Sky Sports
Nem tetszik Lewis Hamiltonnak, hogy hozzá nem értők állítják, a Mercedes előnyre tett szert a szabálytalannak minősített autójával Austinban, és jelezte, biztosra veszi, hogy a mezőny jelentős része hozzá hasonlóan fennakadt volna az FIA vizsgálatán.

A Mercedes nem nyújtott be óvást az FIA múlt vasárnapi austini ítélete ellen, a csapat nem is hangoskodott igazán Lewis Hamilton kizárása miatt, versenyzőjük azonban Mexikóban határozottan kritizálni kezdett – de nem saját csapatát, hanem az FIA-t. A brit szerint tudniillik az egy dolog, hogy ők fennakadtak a padlólemezük vizsgálatán, az érdekesebb kérdést ő abban látja, miért csak négy vizsgálat volt, illetve hogy hány olyan autó lehetett még a mezőnyben, amelyek szintén szabálytalanok voltak, csak erre nem derült fény.

Csütörtökön Mexikóban Hamilton részletesen mesélt a kizárásának körülményeiről. „Éppen visszamentem a sajtótájékoztatóról, hogy jeges fürdőt vegyek, amikor Toto (Wolff) lejött hozzám, és közölte. Nyilván le voltam sújtva, hiszen olyan nagyszerű nap volt, nagyszerű verseny. De végül mindent csak akkor tudtam meg, amikor hazaértem. Egy kissé le voltam eresztve, de sok pozitívum volt így is, amit magammal vihettem” – mesélte a hétszeres világbajnok.

Kapcsolódó tartalom

Hamilton szerint az eset kapcsán nem azzal van a gond, hogy az autójuk szabálytalan volt, hanem azzal, hogy az egyenetlen austini pálya rendkívüli helyzetet teremtett, és jó eséllyel sok további szabálytalanságra nem derült fény az FIA szúrópróbaszerű vizsgálati rendszere miatt, melynek keretében csak néhány autót ellenőriz.

„Több forrásból hallottam, hogy sok további autó volt szabálytalan. De nem tesztelték őket, ezért megúszták”

– jelentette ki az írott sajtónak. „Tizenhat év versenyzem itt, és voltak időszakok, amikor más eseteknél valaki megúszott dolgokat, míg más egyszerűen balszerencsés volt, hogy tesztelték. Végül is talán jobb struktúrára lenne szükség, hogy biztosítsák az igazságosságot.”

Erről a brit Sky Sportsnak is beszélt, hangsúlyozva, az FIA-nak kellene változtatnia, mert meggyőződése, hogy a mezőny fele szabálytalannak bizonyult volna, ha mindenkit vizsgáltak volna.

Kapcsolódó tartalom

„Végső soron nem feleltünk meg a szabályoknak, és ezen nincs mit változtatni. Viszont a sportágnak olyan nagyszerű hétvégéje volt, nagyszerű versenye, és valahányszor tesz egy előrelépést a sport, valami elrontja.”

„Remélhetőleg fognak tanulni ebből a jövőre vonatkozóan. És nem csak ellenőrizni fognak mindenkit, hogy az autók több mint fele ne menjen át. Mert az összes pénzem rátenném, hogy ez lett volna a helyzet!”

„Ehelyett például azt tehetnénk, hogy amikor sprintversenyünk van, ki lehessen cserélni a kopólemezt vagy a padlólemezt szombat este, hogy vasárnap ne jöjjenek efféle nevetséges események utólag.”

Hamilton hangsúlyozta, az egyetlen oka annak, hogy most kifogott rajtuk a teszt, a sprintformátum volt. „Korábban sosem volt problémánk Austinban. Csakis azért volt, mert sprintversenyünk volt, és a könnyű megoldás az lenne, ha lehetne cserélni a padlólemezt. Vagy másképp megközelíteni a hétvégét, és ne kelljen rögzíteni az autót már pénteken olyannak, amilyen. Főleg a legbuckásabb pályán, amin eddig voltunk, mivel ez az egyedüli oka a hibának. Egyenetlen, és egyes autók jobban pattognak, mint mások.”

Lewis Hamilton, Charles Leclerc és Max Verstappen (Fotó: XPB)

Ennek kapcsán Hamilton a brit Sky Sportsnak megjegyezte, nem tetszik neki, hogy bizonyos személyek komoly rálátás nélkül elmélkednek arról, mennyit lehet nyerni az autó hasmagasságának ilyen kis mértékű variálásával. „Érdekes látni, hogy egyeseknek fogalmuk sincs ennek a hatásáról. Először volt sprintversenyünk ott, és csak pár autót teszteltek, aminek a felét kizárták. Sokkal több versenyző autója volt illegális.”

Kiemelte, nem csupán arról volt szó, hogy a Mercedes nem emelte magasabbra az autója hasát, hanem arról is, hogy egyes autóknak más az úttartása, jobban pattognak, és emiatt jobban ki vannak téve az efféle kopásnak is.

„Azon múlik, hol van a leszorítóerőd. Egyes autók nagyon alacsonyan termelik a leszorítóerőt, mások magasabb hasmagasságnál. Mi tavaly például nagyon alacsonyra engedtük, nagyon merev volt, de sokat pattogtunk. Idén magasabb hasmagasságnál generálunk nagyobb leszorítóerőt, szóval magasabbra is állítjuk. De vannak lassabb kanyarok, melyekben néha jobban teljesít, ha lejjebb engeded.”

„Itt viszont másról volt inkább szó. Ha megnézik a fedélzeti kamerás felvételeinket, az én és Charles fejét, a miénk volt talán az egész mezőnyből a legrosszabb futásteljesítmény. A Ferrarié és a miénk. A fejünk elég sokat ugrált, mert fel-le ugráltunk. És a kerékvetőkön is átmentünk. Mások is csinálják ezt, de ha például Max fejét nézed, az ő futásuk sokkal simább.”

„Egy milliméter nem teljesítménytényező, nem ezért voltunk olyanok, amilyenek. Nem arról volt szó, hogy a padlólemezünk meghajolt, és extra leszorítóerőt biztosított. Egyszerűen csak borzalmas volt a kerékvetőkön. Ha egy vagy fél milliméterrel – vagy akármennyi is hiányzott – megemeltük volna az autót, nem jelentett volna különbséget” – magyarázta Hamilton, aki szerint az autójuk versenyképessége nem e szabálytalansággal állt összefüggésben.

Borítókép: Lewis Hamilton (Fotó: Mercedes/Jiri Krenek)

További tartalmak