Musorujsag
Élő Eredmények

Verstappen szerint „marhaság” az FIA vizsgálata: Maguknak csinálják…

Verstappen szerint „marhaság” az FIA vizsgálata: Maguknak csinálják…

F1, Sky Sports
Elmaradtak a feltartásos esetekért osztott büntetések a mexikói időmérő edzés után. A versenyzők a rendszer visszásságára hívták fel a figyelmet, Max Verstappen szerint az FIA magának csinál felesleges munkát.

Három versenyző ellen is vizsgálatot indított az FIA a Mexikói Nagydíj időmérő edzése után. Max Verstappen, George Russell és Fernando Alonso vétsége ugyanaz volt: megálltak a boxutca kijáratánál, és feltartották a mögöttük érkezőket, miközben szabad utat akartak biztosítani maguknak. A büntetések végül elmaradtak, mivel a bírók elfogadták a védekező résztvevők azon érvelését, hogy a versenyigazgató által bevezetett időminimum kényszeríti rá őket arra, hogy már a boxutcában próbáljanak távolságot tartani egymástól.

Niels Wittich Monzában léptette életbe az időlimit rendszerét: a boxutca kijáratánál lévő második és a bejárata előtti első biztonsági autós vonal között megadott köridőn belül kell elhaladniuk a versenyzőknek az összes körükön. E szabállyal éppen a feltartásos eseteket próbálta kezelni: így előzné meg, hogy a pálya utolsó szektorában a körükre készülő lassú autók a gyorskörön lévők útját állják és veszélyes helyzet álljon elő.

Kapcsolódó tartalom

Max Verstappen szerint a mexikói boxutcában e rendszer fonákoldalát láthattuk.

„Ez marhaság! Maguknak teremtették ezt az új szabállyal”

– mondta ki egyenesen a címvédő a holland médiának.

A sajtótájékoztatón kifejtette: „Mindenki próbál távolságot tartani. Láttam, hogy egy autó öt autót előzött meg mögöttem. Aztán engem is meg akart előzni, de én csak próbáltam távolságot tartani a boxból kifelé. Lényegében mindenki ezt csinálta. Meglep, mert szerintem mindenkit be lehetne idézni a feltartásért, mivel mindenki nagyon lassan halad a boxutcában ezzel az új szabállyal. Nem gondolnám, hogy bármi furcsát vagy rosszat tettem volna.”

Max Verstappen boxutcai leállása (Fotó: Formula1/Twitter)

Verstappen szerint az időlimit csak félmegoldást jelent. „Szerintem ez minden, csak nem tökéletes. Elő kell állnunk valami mással. De nehéz. Azt nem értem, hogy mindenki a boxutcában próbál helyet csinálni maga előtt, mert már csak ott tudunk. Nem értem, hogy ezzel hogyan lehet feltartani másokat.”

„Egy kicsit elnézőbbnek kell lennünk ezzel, tudva, hogy ez egy biztonságos közeg, lassan haladunk, és ez az egyetlen hely, ahol távolságot alakíthatunk ki, mivel ha kihajtunk a boxból, és a boksz elején vagyunk, nem tudjuk, mások mit csinálnak, így folyamatosan próbálod felmérni a különbséget. Nem akarod úgy kezdeni a kört, hogy három-négy másodpercre vagy, mert az rossz a követésnél.”

„Másfelől ha nem lenne ez a minimum köridő, akkor talán az utolsó szektorban lennének újra feltartások. Elég nehéz megtalálni a megfelelő kompromisszumot” – ismerte el.

Russell is ugyanezzel érvelt, amikor arról beszélt, hogy nem aggódik a büntetés miatt. „A Q2-ben teljes káosz volt, amikor elhagytuk a boxutcát. Azt kérik tőlünk, hogy ne álljunk meg a boxban, hogy távolságot tartsunk, de ez azt jelenti, hogy a pályán kell kialakítani a távolságot, ami szerintem sokkal veszélyesebb. Tíz mérföld/órával mész, miközben mások körülötted kétszázhússzal. Úgy vélem, ez sokkal veszélyesebb, mint a boxutcában csinálni. Nem számítok semmire ebből, de mindenképpen jobb megoldást találtunk” – mondta a brit.

Carlos Sainz, Charles Leclerc és Max Verstappen (Fotó: XPB)

Bár ellenük nem zajlott vizsgálat, a Ferrari versenyzői egyetértettek Verstappenék érvelésével. Carlos Sainz megjegyezte:

„Nem akarok védeni egy ellenfelet, aki holnap mellőlünk rajtol, de mind csináljuk ezt. Lelassítunk a boxutca végén, hogy legyen egy hat-nyolc másodperces különbség az előttünk lévőhöz képest. És azt várod, hogy a mögötted lévők ne előzzenek meg, mert nekik is szükségük van egy nyolc másodperces különbségre.”

„Nem láttam, mit csinált, talán rossz volt, de egy hajóban evezünk a boxutca kijáratánál.”

A pole-szerző Charles Leclerc is megértően beszélt Verstappen esetéről. „Az egyetlen dolog, amit kiiktattunk ezzel, a veszélyes helyzetek az utolsó szektorban. Nem feltétlenül itt, mert az utolsó szektor itt elég lassú. De Spában például elég őrületes tempókülönbség alakulhat ki az utolsó szektorban. Erre egészen jó megoldást jelent.”

„Másfelől új problémákat teremtett, ami nem nagyszerű.  Például a boxutcában, de az még a kisebb gond. A legnagyobb problémát én abban látom, és elég gyakran szembesülök vele, hogy amikor két autó eltérő ritmusban van, és kijössz a boxutcából, áthaladva a biztonsági autós vonalon, miközben a másik autó a pályán van, akkor véged van, mivel mindkét autó tartja a minimum köridőt, és nem növelheted a távolságot. Vagy harcolni kezdesz a másikkal, mint én Katarban Fernandóval, vagy lőttek a körödnek. Szóval jó lenne felülvizsgálni ezt, mert ebben van egy kis véletlenszerűség, ami nem jó. Ami a boxutcát illeti, ott növelhetjük egyedül a távolságot” – mondta a monacói.

Sainz előrebocsátotta, már vannak javaslataik a helyzet megoldására. „Jobb megoldást kell találnunk a jövőre nézve. Ez most a problémát a boxutcába tolta át, de ezzel a boxutcai helyzettel sem vagyunk elégedettek. Van máris pár ötletünk a következő évre, de ehhez bizonyos szabályváltozások kellenek, amivel meg kell várnunk a jövő évet, és szükség van az FIA-ra is hozzá” – fogalmazott a spanyol.

Borítókép: Max Verstappen (Fotó: XPB)

További tartalmak