Musorujsag
Élő Eredmények

Kártérítést remél az F1-től a Ferrari Sainz csatornafedeles balesete után

Kártérítést remél az F1-től a Ferrari Sainz csatornafedeles balesete után

Racefans, Autosport
Megvitatja a Ferrari a Forma–1-es szervezőkkel, milyen lehetőség van a kártérítésre Carlos Sainz csatornafedeles incidense kapcsán.

Dühös és csalódott hangulatban versenyzett Carlos Sainz a Las Vegas-i Nagydíjon. A hétvégéje már annak 8. percében megpecsételődött: akkor hajtott rá és ugrott át azon a csatornafedélen, ami aztán egy 10 rajthelyes büntetést és az időmérőn megszerzett 2. rajthelyének elvesztését eredményezte.

Ő és a Ferrari több okból is dühös volt a történtek után. Frédéric Vasseurt nemcsak az zavarta, hogy egy pályahiba miatt, szerinte igazságtalanul büntették meg a versenyzőjét, hanem az is, hogy a keletkezett kár költsége igen magas volt, és év végén ez különösen fájó számukra.

A vasárnapi futam után Vasseur elárulta, egyeztetni fog a szervezőkkel – aki jelen esetben maga a Forma–1, illetve a Liberty Media – a kártérítés lehetőségeiről. Precedens már van erre. 2017-ben a Haasnál Romain Grosjean autóját tette tönkre egy csatornafedél Malajziában, és a csapat akkor végül meg tudott állapodni a szervezőkkel az anyagi kártérítésről, igaz, az ügy igencsak elhúzódott.

„Ez egy magunk közötti tárgyalás lesz a résztvevőkkel”

– bocsátotta előre Vasseur, hogy fognak beszélni a kérdésről.

Fotó: XPB

A csapatvezető kiemelte, a keletkezett kár költsége többrétű. Egyfelől leírhattak egy motort, egy akkumulátort, és vázat is kellett cserélniük. Ennek következtében most Maranellóból külön egy tartalékvázat kell elszállítaniuk a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjra, ami szintén pluszköltség. És mindezt a költségvetési plafon keretein belül kell megoldaniuk, úgy, hogy már az év végén járnak, és ez olyan kiadás, amivel előre nem számolhattak.

„Nincs rendelkezés arról a költségvetési plafonnál a balesetek kizárására. Ez mindenképpen komoly extra költség. Sérült a kábelezés, a váltó, az energiatároló, a motornak pedig annyi. Súlyos következménye van anyagi szempontból, sportszempontból, és még a tartalékalkatrészek készlete szempontjából is. A költségvetés szempontjából ez semmiképpen sem egyszerű”

– magyarázta Vasseur.

Ilyen probléma nem először merül fel az F1-ben a költségvetési plafonnal kapcsolatban. 2021-ben a Red Bull és más csapatok is sokat zúgolódtak amiatt, hogy olyan balesetekért kell sok pénzt elkülöníteniük, amik rajtuk kívülálló okokból történtek. A bikások akkor Max Verstappen Lewis Hamiltonnal történt silverstone-i balesete, valamint a Valtteri Bottas által okozott magyarországi rajtbaleset kapcsán pedzegették, hogy ha egy ellenfél teszi tönkre más autóját, annak költségét talán nem kéne a költségvetési plafon alá vonni.

Frédéric Vasseur (Fotó: XPB)

Most Vasseur is jelezte, meg fogják vitatni, hogy ilyen esetekben nem kéne-e kivételt tenni a pénzügyi szabályozás terén. „Fogunk erről beszélni. Aztán hogy döntés is születik-e róla, az már más kérdés” – mondta.

A Ferrari vezetője emellett más témában is szükségét érzi a párbeszédnek a Sainz-eset kapcsán. Ők azzal sem voltak elégedettek, hogy a csatornafedél elmozdulása után az FIA lassan reagált, előbb csak sárga zászlós jelzést adott ki, és csak Sainz leállása után váltottak pirosra. „A fő gondot az jelenti, hogy amikor az első sárga zászlót kiadták, az azt jelentette, hogy láttak valamit. Sárga zászlót nem lengetsz csak gyanúra. Ha tehát az illető lengetni kezdte a sárga zászlót, és az én monitoromon is megjelent a sárga zászló, ami a versenyirányítástól jött, az azt jelenti, hogy láttak valamit. Ezt követően egy percbe telt, mire piros zászló jött, miközben az egyenesben ott volt egy fémdarab, az autók pedig háromszáznegyvennel mennek ott” – hívta fel a figyelmet a versenyirányítás késlekedésének veszélyeire Vasseur, előrebocsátva, át fogják beszélni a baleset körülményeit is.

Borítókép: Carlos Sainz (Fotó: XPB)

További tartalmak