Musorujsag
Élő Eredmények

Elnöke szerint Vasseurrel irányba állt a Ferrari – leszámoltak a hibáztatás kultúrájával

Elnöke szerint Vasseurrel irányba állt a Ferrari – leszámoltak a hibáztatás kultúrájával

BBC
Nem azt kapta 2023-tól a Ferrari, amit előzetesen várt, ám a márka elnöke, John Elkann meg van róla győződve, hogy Frédéric Vasseur a helyes irányba fordította a csapat hajóját. Arról is beszélt, milyen szemléletváltásra volt szükség Maranellóban, és szerinte minek köszönhető a 16 éves bajnoki nyeretlenségük.

Az utolsó versenyéhez érkezett Frédéric Vasseur első ferraris szezonja. A Maranellóban januárban munkába álló csapatfőnök feladata nem volt egyszerű, hiszen egy olyan istálló irányítását vette át, amely 2022-t a bajnokság legfőbb esélyeseként kezdte, majd az év közepén látványos zuhanórepülésbe kezdett. Megbízhatósági és taktikai hibák, nem elég hatékony fejlesztés – ezek voltak a legfőbb problémák, amikre megoldást kellett találnia. És mindezt annak tudatában, hogy elődjét, Mattia Binottót egy második hely miatt menesztették.

Vasseur a Ferrari elnöki pozícióját 2018 közepétől betöltő John Elkann választása volt, és bár az idén egyetlen versenyt nyerő csapat messze elmaradt az előzetes várakozásoktól 2023-ban, a francia mégis maximálisan élvezi felettese bizalmát.

Elkann Las Vegasban a BBC-nek nyilatkozott, és egyértelművé tette, hogy elégedett Vasseur munkájával, mert úgy látja, a francia előrébb vitte a csapatot, és a helyes irányba terelte.

Charles Leclerc (Fotó: Ferrari)

„Az egyik legfontosabb tényező, amit az ellenfeleink elértek, az elszámoltathatóság, valamint a mozgékonyság, annak ellenére, hogy nagy szervezetekről van szó. Az ellenfeleink általában fürgébbek, gyorsabbak. Fred viszont rendelkezett ezekkel a képességekkel, miközben pályafutása során végig a motorsportban dolgozott, és nagyon sikeres volt a különböző kategóriákban, de az F1-ben is, ahol kisebb csapatokat irányított.”

„Az egyik tehát, amit magával hozott, a felelősség és elszámoltathatóság kultúrája. Ő ismer és működtetett is kisebb, hatékonyabb, fürgébb szervezeteket, és ez egyértelműen olyasmi, ami nálunk hiányzott az erősebb ellenfeleinkhez viszonyítva”

– nevezte meg az egyik tényezőt, amiben szerinte a Ferrari javult Vasseur kezei között.

Vasseur Binotto csapatát és projektjét örökölte meg az év elején, és gyorsan szembesült vele, hogy az autójuk nem áll a kívánt szinten. Az olaszok a szezon során ugyan nem tudták utolérni a Red Bullt, de így is látványos javulást értek el a csomagjukkal, amire nemcsak Carlos Sainz szingapúri győzelme a bizonyíték, hanem az is, hogy az elmúlt 10 versenyen 6 pole pozíciót szereztek, a konstruktőri bajnokság második helyén álló Mercedesen pedig 52 pontot hoztak a nyári szünet óta.

Elkann emellett rámutatott, hogy míg az év első felében átlagban 15,7 pontot szereztek versenyenként, a másodikban már 20,5-et, ami 30,5%-os növekedést jelent. Ennél jobb mutatót egyedül a McLaren tudott elérni.

Frédéric Vasseur (Fotó: Ferrari)

 

Az egymásra mutogatás kultúrája

E statisztika jelzi, Elkann szívén viseli az F1-es csapat sorsát. A Ferrarit ugyanakkor éppen annak kapcsán érte sok kritika az elmúlt hónapokban, hogy túlzottan vállalati szemléletmódot követ, és hogy elnökük, valamint ügyvezető igazgatójuk, Benedetto Vigna úgy gyakorol túl nagy befolyást az istállóra, hogy valójában nem ért igazán az F1-hez.

Az elnök maga is fontosnak tartja, hogy ne telepedjenek rá a versenyistállóra, példaként pedig Jean Todt időszakát hozta fel, melyben a csapat erős vezetéssel az elnökségtől függetlenül működött jól. „Amikor ő irányított, nagyon világos volt, hogyan működik a szervezet. Egy cég vagyunk, nagyon büszkék vagyunk erre, és az elmúlt években igyekeztünk ezt kihangsúlyozni. Ugyanakkor ezzel együtt egyértelműnek kell lennünk az elszámoltathatóság és a felelősségek szempontjából.”

Elkann szerint a legfontosabb a Ferrarinál az volt, hogy elérjék, nincs egymásra mutogatás a csapatnál.

„Ez a fajta kultúra nem jellemzett minket Jean Todt és Stefano Domenicali óta. Egyszerűen kiveszett nálunk. Elszámoltathatóság az, amikor vállalod a saját felelősségedet. Az egymás hibáztatásának szokása ezt elrontja. Szóval nem hibáztatni kell, hanem felelősnek lenni. És ez jelentette nálunk a nagy kulturális különbséget.”

„Ha megnézzük 2020-at, nagy csalódás volt. Akkor döbbentem rá arra, hogy nagyon komolyan kell ezt vennünk, és fontos volt megvizsgálni, hogy mi történt, tudatában lenni, és úgy dolgozni.”

Fotó: XPB

„2022-ig nem voltunk versenyképesek, és mindenki elutasította ezt. Aztán végigdolgoztuk magunkat ezeken az éveken, és 2022-re versenyképesek lettünk. A figyelem valóban fontos, de szükség van a megfelelő kultúrára is ahhoz, hogy alkalmazni tudd ezt a figyelmet, teljes felelősséggel, elszámoltathatósággal, és végső soron az egymás nem hibáztatásának kultúrája előfeltétele ennek.”

 

Miért nem nyertek 2007 óta?

A Ferrari 16 éve szerezte a legutóbbi egyéni bajnoki címét, és 15 éve a legutóbbi konstruktőrit. Közben többször is közel kerültek a sikerhez, ám valamin mindig elbuktak. Így lett az egykor rettegett Scuderiából egy „majd jövőre” csapat. Elkann ennek okairól is beszélt.

„Sok-sok oka van ennek, minden lényeges tényezőre visszavezethető. Emlékszem, ez volt az, ami miatt mélyebbre kellett ásnom.”

„2020-ban igazán rossz évünk volt, és az lepett meg igazán, hogy rosszabbak lettünk a kerékcserékben, mint a bajnoki helyezésünk. Ez a szemléletmódra irányította a figyelmet, mivel ahhoz, hogy nyerni tudj, mindenben jónak kell lenned. Igaz, hogy ha nincs jó autód, a többi nem tesz győztessé, de ha így gondolkodsz, akkor nehéz nyerned.”

A Ferrari az azóta eltelt években nagy javuláson ment keresztül a kerékcserék terén, és Elkann szerint ez példaértékű. „Ez megmutatja, hogy az odafigyelés és az akarás milyen fontos ahhoz, hogy elérd a versenyképesség szintjét, és hogy ezt eredménybe ültesd át.”

John Elkann (Fotó: Ferrari)

Elkann úgy érzi, a Ferrari ma már sínen van ilyen szempontból. Erre bizonyítéknak tekinti a Las Vegas-i hétvégéjüket, amelyen Carlos Sainz csatornafedeles incidense és az igazságtalannak érzett büntetése ellenére a csapat leszegett fejjel dolgozott tovább, és közel került a győzelemhez.

Hogy ez a javulás mikor kezd gyümölcsözni igazán, és a Ferrari mikor lesz olyan erős, hogy megfossza trónjától a Red Bullt, az még a jövő zenéje. Elkann szerint Max Verstappen dominanciája nem feltétlenül tesz jót az F1-nek, ám kifogásolni ezt aligha lehet. „Ha dominálnak, az azt jelenti, hogy igazán jók, és ez jó hír, mivel a sportban a legjobb akarsz lenni. Mi is erre törekszünk. Ha senki sem tudja utolérni őket, az viszont nem jó” – állapította meg, hozzátéve, a Red Bull mögött már idén szorossá és változatossá vált a küzdelem, amit jó jelnek tekint.

Borítókép: Frédéric Vasseur és John Elkann (Fotó: XPB)

További tartalmak