Musorujsag
Élő Eredmények

„A csapat ne velem, az autóval foglalkozzon!” – búcsúzik az F1 munkamániás főnöke

„A csapat ne velem, az autóval foglalkozzon!” – búcsúzik az F1 munkamániás főnöke

Sky Sport
Pályafutása utolsó Forma–1-es versenyére készül az Alpha Tauri 18 év után nyugdíjba vonuló csapatfőnöke. Franz Tost nem hazudtolja meg magát: érzelmekről hallani sem akar, csakis a feladatra koncentrál.

Talán nem olyan ismert vagy népszerű, mint a nagyobb gárdákat irányító és hangoskodni jobban szerető egyes kollégái, de Franz Tost ettől még egy igazán különleges és szerethető karakter. A 2006-os indulás óta irányítja a Red Bull B-csapatát, az idei Abu-dzabi Nagydíj viszont az utolsó lesz számára, év végén átadja a stafétát Peter Bayer ügyvezető igazgatónak és a jövő év elején kezdő új csapatfőnöknek, Laurent Mekiesnek.

Christian Horner után Tost a második legrégebb óta szolgáló csapatfőnöke a mezőnynek, a jelenleg Alpha Tauri néven futó faenzai kiscsapatot ő alakította a Minardiból igazi utánpótlásképző F1-es csapattá, és a gárdának még sosem kellett nélküle működnie.

Ez utóbbi alighanem szó szerint értendő, Tost ugyanis híres a munkamániájáról. Hogy mennyire a hivatásának él, arra van pár szemléletes példa. Feleségének már a kezdet kezdetén megmondta, hogy nem akar gyereket, mert a munka mellett nem tudna kellő figyelmet fordítani rá, és létfontosságú, hogy rugalmas legyen. Amikor egyszer újságírókat vezetett körbe a faenzai gyárukban, egy teljesen automatikusan működő gép előtt mosolyogva állt meg, és azt mondta: „Ez a kedvenc munkaerőm. Huszonnégy órában, a hét minden napján dolgozik, és nem kell vele szabadságokról és ünnepekről vitázni.” Ő maga a szombat délelőttöket is az irodában szokta tölteni, főnökként nem szerette a karácsonyi időszakot, mert az év legfontosabb időszakában esik ki miatta egy-két hét.

Franz Tost (Fotó: Alpha Tauri)

Azért néha az is megmutatkozik, hogy a munkakedve mellett Franz Tostnak azért szíve is van. Csak éppen az idő nagy részében a csapatért dobog, ami remek álca.

Ezek alapján aligha meglepő, hogy egyelőre a búcsúhétvégéje sem az érzelgősködésről és a nosztalgiáról szól.

„Pillanatnyilag nem gondolok arra, hogy ez az utolsó verseny. Az egyetlen, ami most foglalkoztat, hogy az új padlólemezünk működjön, hogy jól teljesítsünk, és hogy megszerezzük a hetedik helyet a konstruktőri bajnokságban”

– tette egyértelművé az osztrák a Sky német csatornának.

A kérdésre, érez-e némi szívfájdalmat a búcsú miatt, elmondta: „Ma reggeli közben olvasgattam a híreket, majd azon járt az agyam, hogy mit kell csinálnunk a beállításokkal, mire kell figyelnünk itt, Abu-Dzabiban a gumiknál, és hasonlók. Szívfájdalom nincs.”

Csapata bizonyára készül számára valamilyen meglepetéssel. A garázsuk mögötti falon már ott virít a neve a csapatlogóban, a nagy fehér részre pedig egye több kézzel írt üzenet, jókívánság kerül fel. Búcsúajándéknak viszont csak egyvalamit kíván. „A konstruktőri bajnoki hetedik hely lenne. Ez a cél. Szuper lenne, ha sikerülne, mert év elején az autónk semmirekellő volt, és jól fejlesztettük. Ez is egy jele lenne annak, hogy az aerodinamikusok a helyes filozófiát kezdték követni. Ez nagyon fontos a következő évi autó szempontjából.”

Franz Tost előtt tiszteleg Yuki Tsunoda (Fotó: Peter Fox/Getty Images)

Ő akkor már nem lesz csapatfőnök, mégis gondol a csapat jövőjére. Ami az Abu-Dzabit követő folytatást illeti, egyértelművé tette, karácsonyig még a megszokottak szerint dolgozik tovább.

„Amint hazatérek, pontosabban az irodába – jó kifejezés ez: hazatérni az irodába… –, hétfőn lesz egy megbeszélés a megbízhatóságról.  Aztán kedden lesz egy pénzügyi megbeszélésünk, amin a szezon hátralévő részének gazdasági terveiről egyeztetünk. Szóval a hátralévő hónapokról, arról, mit kéne vásárolnunk és hasonlók. December huszonharmadikáig teljesen elfoglalt leszek.”

Egy nappal karácsony előtt aztán leadja a munkát, és tényleg véget ér az F1-es pályafutása. „Hogy mi lesz, azt még magam sem tudom. A karácsonyt és az újévet Bécsben fogom tölteni. Aztán meglátjuk, milyen lesz a hóállás. És ez egy új érzés lesz. Januárban nem Olaszországba megyek, hanem szabadon dönthetek majd arról, hogy éppen mihez kezdjek: porhó lesz-e, megyek-e síelni, vagy valami mást csináljak?”

Franz Tost (Fotó: Dan Istitene/Getty Images)

Hogy az Alpha Taurinál tanácsadóként aktív lesz-e, illetve vállal-e még egyáltalán szerepet, az nyitott kérdés. „Vannak egyeztetések, de nem gondolnám, hogy maradni fogok tanácsadói szerepkörben, mert Peter Bayer véleményem szerint rendkívül jól végzi a munkáját. Már hat hónapja dolgozunk együtt, megismerte a csapatot, és van elegendő tapasztalata” – utalt arra, hogy hasztalannak érezné magát.

„Laurent Mekies január másodikán kezd csapatfőnökként. Laurent már dolgozott nálunk, ismeri a csapatot. A Ferraritól jön. Szóval jobb embereket nem is választhattunk volna vezetőknek. Biztosan tovább fogják vinni a csapatot, és nem lesz szükségük valakire, aki badarságokat beszél nekik…”

Sebastian Vettel 2008-as monzai győzelmének ünneplése (Fotó: XPB)

Ez az ő másik ismérve: a szerénység. Amikor a sajtótájékoztatón azt mondták neki, hiányozni fog az F1-nek, csak annyit felelt: „Ebben nem vagyok biztos.” Amikor a 18 éves csapatfőnöki pályafutását nagyszerűnek nevezték, azt felelte: „Nem tudom, hogy ez nagyszerű pályafutás-e.”

Bajnok és futamgyőztes versenyzők sorát nevelte ki a Red Bull és az F1 számára. Két futamgyőzelmet ért el egy kiscsapattal, és 18 éven keresztül mutatott irányt nekik. Faenza számára igazi legenda ő.

De persze csak semmi érzelgősség! „A csapatnak az autóra kell koncentrálnia, arra, hogy jól végezze a munkáját. Ez a legfontosabb, és az, hogy jól szerepeljünk” – intette óva az istálló tagjait attól, hogy vele és az ő búcsújával foglalkozzanak.

Mert ő már csak ilyen. És mai F1-ben nemigen találni hasonlót.

Franz Tost (Fotó: Peter Fox/Getty Images)
Borítókép: Franz Tost (Fotó: Peter Fox/Getty Images)

További tartalmak