Musorujsag
Élő Eredmények

Sajtó: ezen a hat pályán rendezhet sprinthétvégét az F1 2024-ben

Sajtó: ezen a hat pályán rendezhet sprinthétvégét az F1 2024-ben

Auto Motor und Sport
Sajtóhírek szerint már megegyeztek a csapatok a 2024-es hat sprinthétvége helyszínéről. Két olyan pálya is van, amely először rendezhet sprintversenyt.

Pénteken Abu-Dzabiban ülésezett idén utoljára az FIA, a Forma–1 és a 10 csapat vezetőit tömörítő F1-bizottság. Számos témában egyeztettek, köztük a sprinthétvégék megújításáról is. Az FIA hivatalos közleménye alapján egyelőre csak annyi vált biztossá, hogy lesznek további változások, a jövő évi sprinthelyszíneket „a következő hetekben” tervezik ismertetni, a szabálymódosítások részleteinek kidolgozását pedig az erre szakosodott bizottságot bízták meg, akik januárban tárják majd a javaslataikat az F1-bizottság elé.

A német Auto Motor und Sport úgy tudja, a sprintek helyszíneiről már döntés született, és az F1 vezetői meg is osztották a terveiket a csapatokkal.

A szaklap úgy értesült, hogy a sprintekben már járatos Red Bull Ring, Austin, Interlagos és Katar mellett két új helyszínen rendeznek majd alternatív nagydíjhétvégét: a négy év kihagyás után visszatérő Sanghajban, valamint a harmadik versenyére készülő Miamiban.

Ez azt jelenti, hogy az idei hat sprintnagydíj közül Spa és Baku áll vissza a megszokott hétvégi lebonyolításra. Brazília eközben negyedszer rendezhet sprinthétvégét.

Az AMuS szerint a hétvégi menetrend átalakítása borítékolható, nincs ellenzője a résztvevők közül. Ennek értelmében pénteken az első szabadedzést a sprintidőmérő fogja követni, szombaton délelőtt/délután a sprintfutammal kezd a mezőny, a nagydíj rajtsorrendjéről határozó normál időmérő edzést pedig aznap délután/este rendezik. Ezzel a parc fermé-szabályokon is lazítani tudnak majd, így a csapatoknak nem kell egyetlen szabadedzés után véglegesíteniük az autójuk beállításait.

Arról még nincs döntés, pontosan mekkora szünetet tartsanak az egyes események között, illetve mikortól és hogyan lépjen életbe a parc fermé-szabály.

Alexander Albon (Fotó: XPB)

A további változtatásokra bőven akadnak javaslatok. Az abu-dzabi pénteki sajtótájékoztatón Franz Tost, az Alpha Tauri búcsúzó csapatfőnöke elárulta, ő felvetette, hogy a pénteki szabadedzés hosszát növeljék 60-ról 90 percesre. „Az újoncok számára óriási hátrány, hogy csak hatvan percük van felkészülni, miközben a pályák többsége új számukra” – hangzott az érvelése.

Vannak ennél extrémebb ötletek is. Például a fordított rajtrács a sprintfutamon. Miközben a csapatok éveken keresztül kézzel-lábbal tiltakoztak ez ellen, mára a sok reform megpuhította őket annyira, hogy legyenek támogatói ezen megoldásnak. A Mercedes főnöke, Toto Wolff már a sprinteknek sem rajongója, ugyanakkor pénteken azt nyilatkozta, hogy amennyiben az F1 nyíltan felvállalná, hogy a sprint a szórakoztatásról szól, és elkülönítené azt a normál versenyzéstől, részéről a fordított rajtrács is vállalható opció lenne.

Az Auto Motor und Sport szerint a fordított rajtrácsos javaslatnál a Forma–2-es példa merült fel. Az első tíz helyezett sorrendjét fordítanák meg. Kiemelték, mindez azonban csak úgy működne, ha a sprintidőmérőt is pontoznák, és nem csak a sprinteket, máskülönben az időmérőn mindenki elkezdene taktikázni és a rosszabb helyezésekre menni.

Ezzel viszont szinte annyi pontot osztanának ki a sprinteseményeken, mint egy normál nagydíjon, ami a bajnokság szempontjából nem elhanyagolható szempont.

Max Verstappen és Charles Leclerc (Fotó: Red Bull)

A Red Bull főnöke, Christian Horner úgy véli, a sprintkérdésben a szurkolók véleményére és igényeire kell alapozniuk. „Bárhogy is alakul, utána hosszú ideig stabilnak kell maradnia. És szükségesnek érzem ehhez a kutatásokat is. A szurkolói visszajelzéseknek meghatározó szerepük van. Mit akar a közönség? Élvezik a sprintformátumot? Vagy egy kicsit több versenyt akarnak látni, ha sprintversenyre mennek? És ha igen, és ezt tesszük, hogyan osszuk a pontokat? Hogyan ösztönözzük a versenyzőket és csapatokat? Sok téma van, de a legfontosabb és legalapvetőbb, hogy mit akarnak a szurkolók” – mondta a brit.

A további részletekről döntés legkorábban az F1-bizottság következő, januári ülésén várható.

Borítókép: Max Verstappen és Charles Leclerc (Fotó: Red Bull)

További tartalmak