Musorujsag
Élő Eredmények

Hivatalos: ezeken az F1-es nagydíjakon rendezik a 2024-es sprinthétvégéket

Hivatalos: ezeken az F1-es nagydíjakon rendezik a 2024-es sprinthétvégéket

F1
Hivatalos: ezeken az F1-es nagydíjon rendezik a 2024-es sprinthétvégéket

A 2021-es szezonban rendezett először sprintversenyeket a Forma–1, így jövőre már a negyedik évébe lép az új formátum. 2023-hoz hasonlóan 2024-ben is hat ilyen versenyt fognak rendezni, és az F1 kedden azt is megerősítette, hogy mikor és hol.

Az előzetes sajtóhírek igaznak bizonyultak, hiszen két új pályán is sprintel majd a mezőny:

a 2019 óta először versenyt rendező Sanghaj, valamint a harmadik F1-es nagydíjára készülő Miami is sprinthelyszín lett. Mellettük Ausztria és Brazília már harmadszor tart sprinthétvégét, míg Austin és Katar sorozatban másodszor.

Időrendben az első sprinthétvégét a Kínai Nagydíj jelenti majd áprilisban, az utolsót pedig a katari november végén, december elején. A sprintfutamok közül mindössze egyet fognak Európában rendezni, és hármat az amerikai kontinensen. A hat sprinthétvégéből három az év utolsó hat nagydíjhétvégéjére esik, vagyis a bajnoki hajrában nagy szerepe lesz az alternatív lebonyolítási módnak.

A 2024-es sprintek programja:

április 19-21. – Kínai Nagydíj, Sanghaj

május 3-5. – Miami Nagydíj, Miami

június 28-30. – Osztrák Nagydíj, Spielberg

október 18-20. – Amerikai Nagydíj, Austin

november 1-3. – Sao Pauló-i Nagydíj, Interlagos

november 29-december 1. – Katari Nagydíj, Luszail

 

Egyértelmű nézettségnövekedés

Az F1 a közleményében kiemeli, a sprintek a 2021-es bevezetésük óta „pozitív hatást gyakoroltak a nézettségi adatokra, különösen péntekenként, amikor általában a szabadedzéseket tartják”. Ennek igazolásaként közölték a sprintek idei mutatóit:

a 2022-es (normál) versenyhétvégéhez képest Bakuban idén a pénteki időmérő edzésen 83%-os növekedést regisztráltak a nézettségben az előző évi második szabadedzés nézettségéhez viszonyítva, Austinban 139%-os növekedést, Spában pedig 34%-ost mértek.

Mindez egyben azt is jelzi, miért ragaszkodnak annyira a sorozat vezetői a szurkolókat és a résztvevőket továbbra is erősen megosztó lebonyolítási formához.

SMax Verstappen és Lando Norris (Fotó: Red Bull/Getty Images)

Abu-Dzabiban a csapatokkal folytatott egyeztetések során megállapodtak abban, hogy 2024-re további módosításokat hajtanak végre a sprinthétvégéken. Ez várhatóan a program átalakítását (pénteken a sprintidőmérőt, szombaton előbb a sprintfutamot, aztán a normál időmérőt rendeznék meg), de bizonyos szabályváltozásokat (pl. parc fermé-szabály, esetleges fordított rajtrács a sprinten) is magába fog foglalni.

Stefano Domenicali, az F1 ügyvezető igazgatója elmondta: „Örömmel jelentjük be a hat izgalmas helyszínét a jövő évi F1-es szezon hat sprinteseményének, beleértve két új helyszínt, Kínát és Miamit. Mindkettő pálya fantasztikus pluszt jelent, és nagyszerű versenyzéssel fog szolgálni mind a versenyen, mind az odahaza ülő nézők számára.”

„A sprint a 2021-es megalkotása óta folyamatosan növekvő tévés nézettséget eredményez, több szórakoztatást a pályán, nagyobb szurkolói aktivitást a közösségi médiában és a digitális platformokon, és alig várjuk az izgalmas jövő évi eseményeket.”

Fotó: XPB

Mohammed bin Szulajm, az FIA elnöke hozzátette: „Örömmel erősítem meg a jövő szezon hat sprinteseményét, és várom már a négy rendező pálya visszatérését, amik izgalmas akcióról gondoskodtak az idei sprinteken.”

„Sanghaj hozzáadása kihívás lesz a csapatok és versenyzők számára, hiszen a Forma–1 2019 óta először tér vissza Kínába. A miami sprint eközben új dimenziót fog adni a lenyűgöző hétvégének.”

„Folyamatosan fejlődnünk és alkalmazkodnunk kell, hogy a sportág a legjobbat nyújtsa, és ennek jegyében működünk együtt az FOM-mel és a csapatokkal, hogy meghatározzuk a sprintformátum jövőbeli irányát.”

A bejelentéssel az is eldőlt, hogy az idén sprintet rendező Azerbajdzsán és Belgium 2024-ben visszatér a hagyományos lebonyolítási módhoz. A hírek szerint Sanghaj és Miami kiválasztásánál nemcsak a versenypálya karaktere játszott szerepet, hanem a versenynaptárban elfoglalt helyük is. Bahrein vagy Szaúd-Arábia még túl korai helyszín lett volna egy sprinthez, Ausztrália pedig az időzóna miatt nem jöhetett szóba, mivel európai idő szerint nagyon korán tartották volna a szombati sprintet (már ha átkerül reggelre). Kína esetében ez a jelek szerint már nem jelentett problémát.

A 2024-es F1-es versenynaptár
Borítókép: Lando Norris és Max Verstappen az interlagosi sprint rajtjakor (Fotó: XPB)

További tartalmak