Musorujsag
Élő Eredmények

A Red Bullt érő vádak után pontosít a csapatok együttműködésének szabályain az FIA

A Red Bullt érő vádak után pontosít a csapatok együttműködésének szabályain az FIA

Motorsport
A Red Bull-csapatok együttműködése kapcsán felmerült gyanúk után az FIA pontosítani tervezi a csapatok kapcsolatának szabályozását.

Több csapatban is kérdéseket vetett fel az Alpha Tauri év végi nagy javulása. A faenzai istálló az év első felében a mezőny végén kullogott, a szezon utolsó harmadában viszont komoly fejlesztésekkel szinte rendszeres Q3-as résztvevővé vált. Felmerült, hogy javulásuk talán nem csak a tervezőik érdeme: segítséget kaphattak a testvércsapat Red Bulltól.

A névváltását hamarosan bejelentő Alpha Tauri már év közben jelezte, hogy 2024-től újra szorosabban együttműködik a Red Bull-lal. Autójuk aerodinamikáját egy kibővített angliai irodában fejlesztik, a Red Bull szélcsatornájában, és annyi alkatrészt és elemet vesznek át a nagy testvértől, amennyit csak a szabályok engednek.

A hírek szerint több riválist is zavar ez az együttműködés, és egyesek attól tartanak, hogy a háttérben talán még a megengedettnél is szorosabb lehet ez a kapcsolat. Emellett állítólag politikai szempontból is aggályosnak érzik a két gárda együttműködését. Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke erre reagálva jelezte: ők mindent a szabályok keretein belül csinálnak, és az Alpha Tauri helyzete közel sem olyan extrém, mint például 2020-ban a Mercedes előző évi autóját lemásoló Racing Pointé volt.

A Motorsport az FIA együléses részlegének vezetőjét, Nikolasz Tombaziszt kérdezte arról, nekik vannak-e aggályaik a Red Bull-csapatok együttműködése kapcsán. „Azon csapatokat, akik szorosabb kapcsolatban állnak egymással, sokkal alaposabban vizsgáljuk, mint a teljesen független csapatokat. Éppen azért, hogy biztosítsuk, semmi sem történik.”

„Nemcsak az említett két csapat kapcsán merültek fel kétségek, pár másik csapat kapcsán is. Ami konkrétan az Alpha Taurit illeti, hisszük, hogy az aerodinamikai megoldásaik egészen eltérnek a másik cégétől, és semmilyen jelét nem látjuk a közvetlen együttműködésnek”

– jelentette ki a görög szakember.

Hozzátette: „Nyilván keményen dolgoznak, hogy javuljanak, de nem gondolnám, hogy ki lehetne jelenteni, hogy ez az együttműködés eredménye.”

Daniel Ricciardo (Fotó: XPB)

Tombazisz szerint az efféle kapcsolatok felügyelete nehéz feladat. Jelezte, a jövőben új iránymutatásokkal pontosítják a partneri kapcsolatok szabályait.

„Ellenőriznünk kell, hogy ezen csapatok mindegyike jól elkülönüljön egymástól. Hamarosan ki fogunk adni további iránymutatásokat, hogy további információkkal szolgáljunk a csapatok számára arról, hogyan győzhetnek meg minket, hogy semmi sem történik. Nem becsüljük alá ezt a kihívást, és ez jelenti az egyik nehézségünket”

– mondta a szakember.

Hasonló vádak korábban a Ferrari és a Haas, valamint a Mercedes és a Racing Point együttműködése kapcsán is fogalmazódtak meg. Rendszerint akkor, amikor egy nagyobb gárda partnere sikeresebb időszakot él. Visszatérő feltételezés, hogy e partnercsapatok segítik egymást a fejlesztésben, például azzal, hogy a közösen használt szélcsatornában egyikük ilyen, másikuk olyan megoldásokat tesztel, majd informális módon (Otmar Szafnauer szavaival élve, egy kávéautomatánál megejtett beszélgetés során) megbeszéljék a tapasztalatokat. Így könnyebben mérhetnek fel bizonyos irányokat, és határozhatják meg, melyik úton érdemesebb messzebbre menniük. Tombazisz egyértelművé tette: egy efféle együttműködés a szabályok megsértését jelentené.

Nikolasz Tombazisz (Fotó: XPB)

„Ez nyilvánvalóan súlyos szabálytalanság. A múltban ellenőriztük a csapatok hasonló elemeit, és aztán visszanéztük a fejlesztési eljárásaikat, hogy lássuk, hogyan alakultak ki ezek az elemek. Nem gondolnám, hogy pillanatnyilag ilyesmi történne. Ellenőriztük, és megvan az eljárásunk az ellenőrzésre. Könnyű? Nem, nem mondanám, hogy könnyű, mindig kihívást jelent” – magyarázta Tombazisz.

Végül hangsúlyozta, elég erősnek érzi az FIA rendszerét a helyzet kézben tartásához, és kiemelte, sokszor nem is a partnercsapatok a leggyanúsabbak. „Ezek a csapatpárok gyakran azért kapnak kritikát az együttműködésük kapcsán, mert például ugyanaz a tulajdonosuk. De nem csak ezek a párok működhetnek együtt. Lehet két független csapatod, akik megegyeznek arról, hogy együttműködnek. Nem gondolnám, hogy ez megtörténik most, csak azt mondom, hogy muszáj megelőznünk ezt, és nem csak azokat az alkatrészeket kell néznünk, amiket a csapatok egymásnak eladnak” – fogalmazott az FIA szakembere.

Borítókép: Fotó: XPB

További tartalmak