Musorujsag
Élő Eredmények

Új hidrogénautós projektbe szállt be a Forma–1

Új hidrogénautós projektbe szállt be a Forma–1

Extreme H
Új irányba kalandozik a Forma–1: szerepet vállal az első hidrogénhajtású autóknak kiírt sorozat technológiai kutatásaiban, az FIA-val is együttműködve.

Egy új sorozat indul 2025-ben a terepralizás világában. Az Extreme H a jelenleg elektromos autókkal működő Extreme E-szériát váltva az első olyan bajnokság lesz, amelyben hidrogénnel meghajtott versenyautók fognak szerepelni.

Csütörtökön az Extreme H az FIA-val és az F1-gyel bejelentette, hogy együtt megalkották a Hidrogén Munkacsoportot, melynek feladata feltérképezni a különböző hidrogén alapú technológiák motorsporton belüli hasznosításának lehetőségeit. Ebbe az üzemanyagcellás és az energiatároló rendszerek terén végzett kutatások is beletartoznak, de annak vizsgálata is, hogy a versenysorozat infrastruktúrája terén (szállítmányozás, energiagazdálkodás) miként lenne hasznosítható a hidrogéntechnológia.

Az Extreme H részéről a 2025-ben elektromosról hidrogénautókra váltó Extreme E-sorozat technikai igazgatója, Mark Grain lesz tagja a munkacsoportnak, az F1-et Pat Symonds technikai igazgató, a 2022-es szabályváltozások egyik meghatározó alakja, az FIA-t pedig Nikolasz Tombazisz, az együléses részleg vezetője képviseli.

Miközben az Extreme E hidrogénhajtású autókat fog használni a jövőben, az F1-nek ilyen tervei egyelőre nincsenek, hiszen 2026-tól az erőforrás elektromos oldalának jelentőségét fogják növelni, valamint átállnak szintetikus üzemanyagra, és ez a szabályciklus legalább 2030-ig fog tartani. Pat Symonds azonban jelezte, minden lehetséges irányt fel akarnak térképezni, és nem kizárt, hogy hosszabb távon e munkacsoport kutatásait is hasznosítani tudja majd a királykategória.

Pat Symonds (Fotó: XPB)

„A sportunkban hagyomány, hogy új technológiát viszünk a nagyközönség elé hihetetlenül rövid időn belül. Azzal érjük ezt el, hogy nyitottak vagyunk minden megoldásra, és hasznosítjuk a mérnöki munkánk keresztezését” – mondta Symonds.

„A klímaváltozás mérséklése mindenki célja, és szeretnénk népszerűsíteni a fenntarthatóságot, amihez a karbontól való megszabadulás minden lehetséges területét meg kell vizsgálnunk a mobilitás szektorában. Ennek részeként a folyékony hidrokarbon üzemanyagokat, az elektromosságot és a hidrogént is. Ez a munkacsoport lehetővé tesz egy olyan együttműködést, amellyel első kézből tehetünk szert tapasztalatokra, és hozzájárulhatunk a hidrogénhajtás megértéséhez és fejlesztéséhez, ami az Exttreme H célja.”

Nikolasz Tombazisz kiemelte, a projektben nyert tapasztalataik az FIA más sorozatai, az egész motorsport, de a mobilitás szektorának is a javára fognak válni.

Az Extreme H célja, hogy úgy „növeljék a duplájára a versenyek mozgalmasságát”, hogy közben elenyésző hatást gyakoroljanak e tevékenységgel a környezetre.

Symonds korábban egy interjúban arról beszélt, hogy az F1 számára azért nem opció jelenleg hidrogénhajtás, mert egyszerűen túl nagy hőtermeléssel jár, ami növelné a hűtési igényt, és ezáltal rontaná az autók teljesítményét. A GP Racingnek nyilatkozva elmondta: „Járható út a hidrogén energiaforrásként a versenymotorok számára? Szerintem a válasz kétségtelenül igen. De hogy jobb megoldást jelent-e,mint mondjuk egy kifinomultabb fenntartható bioüzemanyag vagy e-üzemanyag? Ez a bonyolultabb kérdés, mivel ez azon múlik, hogyan fog fejlődni a szállítmányozás üzemanyagának infrastruktúrája a következő egy-két évtizedben.”

Borítókép: Fotó: Extreme H

További tartalmak