Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

Versenynaptár, mezőny, változások – amit a 2024-es F1-es szezonról tudni kell

Versenynaptár, mezőny, változások – amit a 2024-es F1-es szezonról tudni kell

Boxutca
Az ismert felállásban, új versenyek nélkül vág neki a 2024-es évnek a Forma–1. Rekordszámú, 24 nagydíj, hat sprintfutam – nézzük, kik mikor és hol versenyeznek, és milyen újdonságok várnak ránk az új esztendőben!

Nemcsak az új év vette kezdetét, a Forma–1-ben a 2024-es szezonra való felkészülés is gőzerővel folytatódik. Azt követően, hogy a sportág a története során először teljes leállásra kényszerítette a csapatokat a karácsonyi szünetben, most újra beindul a nagyüzem a gyárakban, és folytatódik a munka az új autókon.

Több szempontból is sajátos év van mögöttünk, hiszen nemcsak az eredmény szempontjából volt egyhangú a 2023-as szezon, a versenyzőpiacon sem történt túl nagy változás, és még nagy szabályváltozások körül sem alakultak ki viták, politikai csaták. Az állandóság ugyanakkor fontos tényező az F1-ben, így reménykedhetünk, hogy a királykategória 75. bajnoksága sokkal változatosabb és izgalmasabb lesz az előzőnél.

A téli menetrend

Az elmúlt hetekben minden alakulat bejelentette már, mikor leplezi le 2024-es autóját: a sort a Haas nyitja egy online bemutatóval, február 2-án és a címvédő, a Red Bull zárja február 15-én.  Az évet idén is egyetlen háromnapos teszt vezeti fel. Ennek helyszíne Bahrein lesz.

A menetrend:

február 2. (péntek) – Haas, online

február 5. (hétfő) – Williams, New York

február 5. (hétfő) – Sauber, London

február 7. (szerda) – Alpine

február 8. (csütörtök) – Visa RB, Las Vegas

február 11. (vasárnap) – Haas-bejáratás, Silverstone

február 12 (hétfő) – Aston Martin, Silverstone

február 13. (kedd) – Ferrari, online, Fiorano

február 14. (szerda) – Mercedes, Silverstone

február 14. (szerda) – McLaren

február 15.(csütörtök) – Red Bull

február 21. (szerda) – teszt, Bahrein

Versenynaptár

A 2019-es szezon óta nem fordult elő, hogy a Forma–1 nem adott hozzá legalább egy új helyszínt a programjához – 2024-ben ez lesz a helyzet. A versenynaptár hossza így is nő az előzőhöz képest, hiszen 22 helyett 24 helyszín szerepel benne.

Négy év kihagyás után visszatér a Kínai Nagydíj. Sanghaj legutóbb 2019-ben rendezett F1-es versenyt, aztán kitört a világjárvány, ami kizárta az F1-et az ázsiai országból. Az idei visszatérés több szempontból is ugrás lesz az ismeretlenbe, hiszen miközben a mezőnynek nincs még tapasztalata a pályán a modern szívóhatású autókkal, a visszatérésre sprinthétvégével kerül sor, ami korlátozni fogja a felkészülési lehetőségeket – még ha a sprinthétvégék szabályai várhatóan fognak is változni.

A másik „visszatérő” helyszín Imola lesz, ahol 2023-ban az esős időjárás miatt maradt el az Emilia-Romagna Nagydíja.

Fotó: XPB

Az idei versenynaptárban emellett több változás is történt. Az év a Közel-Keleten, Bahreinben és Szaúd-Arábiában rajtol, igen korán, hiszen a Bahreini Nagydíj programja február 29-én kezdődik. A bajnokság eközben újra belenyúlik majd az adventi időszakba: december 8-án lesz a szezonzárás. Közben újításként bevezetnek egy őszi szünetet a szingapúri és az austini hétvégék között.

Idén három szombati futamot is fogunk látni. Azt követően, hogy tavaly Las Vegasban 1985 óta először rendeztek szombati napon F1-es versenyt, 2024-ben a Bahreini, a Szaúd-arábiai és a Las Vegas-i Nagydíj is szombaton lesz. Magyar szempontból újdonság, hogy az első kettő a mi időzónánk szerint is szombatra esik.

Szintén rendhagyó a Japán Nagydíj időpontja. Szuzuka története során először került el a megszokott őszi dátumáról kora tavaszra. Versenyüket április elején rendezik, mivel az F1 próbálta logisztikai szempontból észszerűbbé tenni a menetrendet. Baku eközben az év második felére került: az Azeri Nagydíjat szeptember közepén láthatjuk majd.

Fotó: XPB

Ezen átalakításnak köszönhetően az év első európai versenyére május 19-én kerül csak sor Imolában, és már szeptember elején búcsúzik a mezőny az öreg kontinenstől Monzában.

A Magyar Nagydíj idén is a nyári szünetet megelőző utolsó előtti verseny lesz, július 19-e és 21-e között.

Idén is hat sprintfutamot fognak rendezni. Sanghaj és Miami először bonyolítja le ilyen formátumban a nagydíját, aztán Ausztriában, Austinban, Brazíliában és Katarban láthatunk még alternatív hétvégét. A formátum új szabályairól az F1 csak később fog döntést hozni.

A 2024-es versenynaptár:

Időpont Nagydíj Helyszín
1. március 2. Bahreini Nagydíj Szahír
2. március 9. Szaúd-arábiai Nagydíj Dzsidda
3. március 24. Ausztriál Nagydíj Melbourne
4. április 7. Japán Nagydíj Szuzuka
5. április 21. Kínai Nagydíj* Sanghaj
6. május 5. Miami Nagydíj* Miami
7. május 19. Emilia-Romagna Nagydíja Imola
8. május 26. Monacói Nagydíj Monaco
9. június 9. Kanadai Nagydíj Montreal
10. június 23. Spanyol Nagydíj Barcelona
11. június 30. Osztrák Nagydíj* Spielberg
12. július 7. Brit Nagydíj Silverstone
13. július 21. MAGYAR NAGYDÍJ Mogyoród
14. július 28. Belga Nagydíj Spa-Francorchamps
15. augusztus 25. Holland Nagydíj Zandvoort
16. szeptember 1. Olasz Nagydíj Monza
17. szeptember 15. Azeri Nagydíj Baku
18. szeptember 22. Szingapúri Nagydíj Szingapúr
19. október 20. Amerikai Nagydíj* Austin
20. október 27. Mexikói Nagydíj Mexikóváros
21. november 3. Sao Pauló-i Nagydíj* Sao Paulo
22. november 23. Las Vegas-i Nagydíj Las Vegas
23. december 1. Katari Nagydíj* Loszail
24. december 8. Abu-dzabi Nagydíj Abu-Dzabi

*sprinthétvégék

 

Mezőny

Az elmúlt több mint 40 évben nem fordult elő olyan, hogy a Forma–1 mezőnyében egyetlen változás se történik az utolsó versenyhez képest a következő évre. 2024-nek a 2023-ashoz képest változatlan felállásban vág neki a tíz istálló, ami 1980 óta példa nélküli változatlanság. Azt megelőzően még jellemzőek voltak a vendégszereplések, a mezőny menet közben is folyamatosan változott.

Harminc évvel ezelőtt, 1994-ben az idény előtt 10 versenyzőcserét láthattunk, amit az év során – az eltiltásoknak és baleseteknek köszönhetően is – további 21 változás követett. Ilyesmire manapság már nemigen van mód, hiszen egy csapat egy évben legfeljebb négy versenyzőt foglalkoztathat.

Fotó: Ferrari

2023-ban változások azért voltak, hiszen Nyck de Vriest Daniel Ricciardo váltotta év közben, majd az ausztrál kéztörése után Liam Lawson is bemutatkozhatott az Alpha Taurinál.

Ricciardo austini visszatérésével ugyanakkor felállt a 2024-es mezőny – ahhoz képest egyetlen ;csapat sem variálta meg a felállását.

Változás így csak a csapatok nevében lesz. Az Alfa Romeo már bejelentette, hogy Stake F1 Team néven fogja teljesíteni a következő két szezont, ám az FIA nevezési listájából kiderül, hogy a hivatalos nevükben szerepel a Sauber név is.

Az Alpha Tauri új nevét eközben még nem jelentették be, erről január végén várható hivatalos kommunikáció. A találgatások szerint a Racing Bulls név lesz a befutó, ám vannak, akik már ezt is vitatják, és más elnevezésre számítanak.

A Forma–1 2024-es nevezési listája:

Rajtszám Versenyző Csapat neve A cég neve Alváz neve Motorgyártó
1 Max Verstappen Oracle Red Bull Racing Red Bull Racing Limited Red Bull Racing Honda RBPT
11 Sergio Pérez Mendoza Oracle Red Bull Racing Red Bull Racing Limited Red Bull Racing Honda RBPT
63 George Russell Mercedes-AMG Petronas Formula One team Mercedes Grand Prix Ltd. Mercedes Mercedes
44 Lews Hamilton Mercedes-AMG Petronas Formula One team Mercedes Grand Prix Ltd. Mercedes Mercedes
16 Charles Leclerc Scuderia Ferrari Ferrari Spa Ferrari Ferrari
55 Carlos Sainz Scuderia Ferrari Ferrari Spa Ferrari Ferrari
81 Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team McLaren Racing Ltd. McLaren Mercedes
4 Lando Norris McLaren Formula 1 Team McLaren Racing Ltd. McLaren Mercedes
18 Lance Stroll Aston Martin Aramco Formula One Team AMR GP Limited Aston Martin Aramco Mercedes
14 Fernando Alonso Díaz Aston Martin Aramco Formula One Team AMR GP Limited Aston Martin Aramco Mercedes
10 Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team Alpine Racing Limited Alpine Renault
31 Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team Alpine Racing Limited Alpine Renault
23 Alexander Albon Williams Racing Williams Grand Prix Engineering Limited Williams Mercedes
2 Logan Sargeant Williams Racing Williams Grand Prix Engineering Limited Williams Mercedes
3 Daniel Ricciardo Scuderia AlphaTauri RB Scuderia AlphaTauri S.p.A RB Honda RBPT
22 Cunoda Juki Scuderia AlphaTauri RB Scuderia AlphaTauri S.p.A RB Honda RBPT
77 Valtteri Bottas Stake F1 Team Kick Sauber Sauber Motorsport AG Kick Sauber Ferrari
24 Csou Kuan-jü Stake F1 Team Kick Sauber Sauber Motorsport AG Kick Sauber Ferrari
20 Kevin Magnussen MoneyGram Haas F1 Team Haas Formula LLC Haas Ferrari
27 Nico Hülkenberg MoneyGram Haas F1 Team Haas Formula LLC Haas Ferrari

 

Új főnökök, új arcok

Míg egy évvel ezelőtt a főnökváltások telét láthattuk lezajlani az F1-ben, az idei holt idény e téren is csendesebb. Megújulást az Alpha Taurinál láthatunk, ahol a múlt év végén Franz Tost 18 év után elköszönt Faenzától. Az istálló irányítását helyette két személy viszi tovább. Peter Bayer ügyvezető igazgató már a múlt év közepén munkába állt Tost mellett, január 1-jével pedig már a Ferraritól érkező Laurent Mekies is csatlakozhatott hozzájuk csapatfőnökként.

A francia szakember korábban már dolgozott a csapatnál. Minardiként többek között Baumgartner Zsolt mérnöke is volt, 2008-ban pedig vezető versenymérnökként ünnepelhette Sebastian Vettel emlékezetes monzai győzelmét. Ez innen nézve visszatérés Mekies számára.

Laurent Mekies (Fotó: XPB)

Az Alpine is más főnökkel kezdi az évet, mint egy éve. Bruno Famint ideiglenes csapatfőnöknek nevezték ki tavaly augusztusban, ám a hírek szerint nem keresnek mást a helyére, a folytatásban állandó jelleggel ő töltheti be ezt a pozíciót.

Új főnököket máshol nem fogunk látni, új arcok viszont feltűnhetnek itt-ott, hiszen a múlt év szakemberszinten nagy mozgolódást hozott. A McLarennél több nagy név is kikötött, így láthatjuk majd náluk a Red Bulltól érkezett Rob Marshallt; a Williams az Alpine-tól erősített, Pat Fry már a múlt év végén munkába állt náluk technikai igazgatóként; és James Key is felvette már a munkát ebben a pozícióban a Stake-Saubernél.

 

Szabályok

Sokat elmond a 2024-es szabályváltozásokról, hogy a legfőbb említésre méltó újdonságot olyasmik jelentik, mint a pilótafülke hűtésének bevezetése, a sárvédők tesztelése miatt bevezetett extra tesztnapok, a maximális pénzbüntetés 250 ezerről 1 millió euróra emelése, vagy éppen a fütsbombák kitiltása a lelátókról.

Technikai fronton az apróbb változásoktól eltekintve az állandóság az úr 2024-ben, ami táplálhatja a Red Bull üldözőinek reményét. A szabályrendszer harmadik évében már mindenki láthatja, mire érdemes koncentrálni a mostani autóknál, és mely utat érdemes járni.

A csata a Red Bull mögött már tavaly is rendkívül kiélezett volt, és ha a bikások mögötti szakadékot is sikerül eltüntetni, végre úgy kezdhet el működni az F1 kis mozgásteret engedő szabályrendszere, ahogyan azt a megalkotásakor megálmodták.

További tartalmak