Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

Megalkotója felfedte, miről szólt a Mercedes Hamiltont és Rosberget féken tartó szabályzata

Megalkotója felfedte, miről szólt a Mercedes Hamiltont és Rosberget féken tartó szabályzata

F1i.com, Planet F1
A Mercedes korábbi stratégiai főnöke elmesélte, hogyan alkotta meg a Lewis Hamilton és Nico Rosberg rivalizálását kordába terelő viselkedési kódexet, és milyen hatása volt arra Michael Schumacher kettős megítélésének.

Lewis Hamilton és Nico Rosberg elmérgesedett rivalizálásának szimbólumává vált a két Mercedes-versenyző 2016-os Spanyol Nagydíj első körében történt ütközése, amely a csapat számára kettős kiesést eredményezett, és hozzájárult ahhoz, hogy Max Verstappen győzelemmel debütáljon a Red Bull-csapatnál.

A két Ezüstnyíl ütközése fagyos hangulatot teremtett a Mercedesnél, ám a csapat vezetősége rövidre fogta a pórázt, és nem hagyta, hogy a nyilvánosság előtt sárdobálás kezdődjön, és elinduljanak az Ayrton Senna és Alain Prost, vagy akár a Lewis Hamilton és Fernando Alonso által választott úton.

A történtek eredménye lett egy úgynevezett viselkedési kódex, amely pontosan lefektette, Hamilton és Rosberg milyen szabályok szerint köteles játszani a párharcuk során. Erre a dokumentumra többször is hivatkozott a Mercedes, ám részleteket nem fedett fel róla, csupán annyit, hogy megfenyegették párosukat: aki nem viselkedik megfelelően, azt bármikor kitessékelhetik az autóból egy versenyre.

James Vowles, a Mercedes korábbi stratégiai igazgatója a High Performance podcastnak elárulta, őt bízták meg ezen híres dokumentum megírásával.

Lewis Hamilton és James Vowles (Fotó: XPB)

„Nico és Lewis tudta, hogy az egyikük fog nyerni abban az évben. Tudták már az első verseny teljesítése előtt. Nemigen találni más ilyen sportot, ami úgy csapatsport, hogy az első lépést a csapattársad legyőzése jelenti. Ha nem győzöd le a csapattársad, akkor bajban vagy. De ez csak egy küzdelem. A kulcsot az jelenti, hogy mindenki hozzájárul a sikerhez.”

„Szóval összeállítottam egy dokumentumot, ami nagyon tisztán lefektette, hogyan dolgozunk együtt a másikkal, hogyan fogunk harcolni egymással. Akkoriban ezt ’Bevetési szabályzatnak’ neveztük, aztán később egy kevésbé katonai kifejezésre váltottunk” – mesélte a Williams jelenlegi csapatfőnöke.

Arról is képet festett, mit tartalmazott ez a dokumentum.

„Az egész első oldal arról szól, mit jelent sportembernek lenni. Elmagyaráztuk, hogy nyerhetsz világbajnokságot, de ha úgy teszed, hogy nem voltál fair és sportszerű, akkor azt egész hátralévő életedben bánni fogod. Lesz egy bajnoki cím a neved mellett, de be lesz piszkítva, el lesz rontva, nem lesz tiszta.”

Vowles elmondta, a Mercedes kiemelten foglalkozott a hírnév tisztaságának kérdésével, és igyekezett meghonosítani azt a szemléletmódot, hogy nyerni erőből, a puszta képességek alapján kell, nem pedig kiskapuk keresésével és trükközéssel.

„Ez éppúgy áll a versenyzőkre, mint a mérnökökre, a tervezőkre. Ezzel szerettük volna összehozni őket, és gondoskodni róla, hogy tisztában legyenek vele: a világ legjobb sportolójává válhatsz, amivel még sok év múlva is élő örökséget teremthetsz. Vagy nyerhetsz egy versenyt egy lépéssel, amivel ártasz a csapattársadnak. Feltettük a kérdést: melyik utat akarod választani? És végül azt az utat akarják, amivel örökséget hagyhatnak hátra, sok-sok évre szólót.”

2016, Barcelona (Fotó: XPB)

Vowles, aki 2010 és 2012 között Michael Schumacherrel is dolgozott együtt, elárulta, a hétszeres világbajnok és az ő kettős megítélése állt ezen elveik és célok mögött. A német hírnevén foltot jelentettek az 1994-es adelaide-i vagy 1997-es jerezi ütközése, és ebből okulva próbáltak másképp eljárni.

„Michael egy hihetetlen ember, de sok tekintetben még ma is rontja a megítélését 1997. Mindenki emlékszik rá. Mi teremtettünk egy közeget, amiben nem akartuk, hogy így emlékezzenek ránk, és azt akarjuk, hogy úgy emlékezzenek, mi egy domináns erőként dolgozunk együtt.”

„Ezen szabályok mellett kettejük közül az nyer, aki a gyorsabb a húsz verseny során. Nem egy adott hétvége gyorsabbja, nem az, aki tesz valamit, amiből rövid távon profitál. A húsz verseny során gyorsabb versenyző nyer, és mi gondoskodunk róla, hogy így legyen, megadjuk nektek az egyenlő feltételeket. Elgondolkodtak rajta, és ez jó közeget teremtett” – magyarázta Vowles.

2016 persze így is egy viharos, gyanúsítgatásokkal és ellenséges megnyilvánulásokkal tarkított szezon marad a Mercedes történetében, és nem csak a barcelonai ütközés miatt.

Borítókép: Lewis Hamilton és Nico Rosberg (Fotó: XPB)

További tartalmak