Musorujsag
Élő Eredmények

Aston Martin: A Red Bull legyőzhető!

Aston Martin: A Red Bull legyőzhető!

Motorsport, The Race, Racer, Marca
A Red Bull is legyőzhető, és az Aston Martin mindent elkövet ennek 2024-es bizonyításáért. Technika igazgatójuk az új autójuk változásairól és a célokról beszélt.

Már hat csapat bemutatta a 2024-es versenyautóját. A tavalyi élmezőnyből elsőként az Aston Martin leplezte le az AMR24-es modelljét, amely hétfőn Silverstone-ban egy 200 kilométer megtételét lehetővé tévő „filmes napon” debütált.

Az új zöld masina nagyban hasonlít elődjére, de a Red Bull vonásai is felismerhetőek rajta. Az orrának kiképzését némiképp átdolgozták, az oldaldobozok formája az eddigi mintát követi, de agresszívebb az előzőnél. Az oldalsó légbeömlők egészen szűk, „tálcás” kialakításúak, az oldaldobozok tetején pedig továbbra is jelen van az áramlatokat lefelé húzó „csatornaszerű” vájat.

Dan Fallows technikai igazgató rámutatott, a 2024-es autójuk már a múlt év végén is a figyelmük középpontjában állt. Csapatuk év közben visszaesett, mivel kissé eltévedt a fejlesztésben. A szakember szerint 2023 utolsó hétvégéit emiatt is amolyan tesztlehetőségekként fogták fel.

Az Aston Martin AMR24 (Fotó: Aston Martin)

„Gondoskodni akartunk róla, hogy legyen egy jó alapunk a fejlesztéshez, ez állt a figyelmünk középpontjában. Szerintem ezt sikerült is elérnünk, szóval ez jó tél volt számunkra. Már a múlt év végén elkezdtünk foglalkozni az AMR24 felkészítésével, és jó évkezdésre számítunk, de az autó fejlesztése terén megnyílt szélesebb lehetőségeknek köszönhetően a célunk, hogy a szezon során a fejlesztésekkel folyamatosan javuljunk” – vázolta a programjukat Fallows.

„Nem titok, hogy tavaly év végén pragmatikusak voltunk. Szerettünk volna minden lehetőséget kihasználni, hogy tanulhassunk az AMR23-asról. Lényegében teszteket hajtottunk végre bizonyos versenyeken. Ez viszont fontos volt számunkra, mert muszáj volt kipróbálnunk dolgokat, hogy levonhassuk belőlük a tanulságot 2024-re. És ez sikerült is.”

„Az év vége felé sikerült jó eredményeket elérnünk, például Brazíliában dobogósok voltunk és ötödikek. Így zártuk le, és vittük tovább a lendületet az idei évre. Szerintem ez kulcsfontosságú volt számunkra. Végigmentünk ezen a folyamaton, és lendületet vettünk 2024-re, ami magabiztossá tesz minket a mostani szezon előtt.”

A szakember az AMR23-as továbbfejlesztésének nevezte az idei modelljüket, ám elismerte, sok mindent megváltoztattak rajta. „Az egész autón változtattunk. A legtöbb alkatrészt kicseréltük. De lényegében ez egy erős továbbfejlesztése a tavalyi autónknak, tehát az AMR23-asra építkeztünk. A legnyilvánvalóbb látható változást az orr és az első szárny jelenti. A kocsitest is más lett, de sok minden a borítás alatt is, amit remélem, nem is fognak meglátni! Próbáljuk majd titkolni ezeket.”

Dan Fallows (Fotó: Aston Martin)

„Az első felfüggesztés kialakítása hasonló az AMR23-aséhoz: nyomórudas. A hátsó felfüggesztésünket a Mercedestől vettük. Ők biztosítanak váltót és a hátsó felfüggesztés struktúráját, szóval e téren történt változás az előző évhez képest. Változott a hátulja, de az eleje nagyon hasonló.”

Ami a hátsó felfüggesztést illeti, Fallows nem reklámozta, de jelentős változás történt: vonórudasról nyomórudas kialakításra váltottak, amit a Red Bull már 2022 óta alkalmaz. Ez egyúttal azt is jelzi, hogy vélhetően a Mercedes is átállt erre az útra a szerdán érkező új autójával, hiszen a váltót és a hátsó felfüggesztésdizájnt az Aston Martin átvette tőlük.

 

A Red Bull is utolérhető

A szabályok 2024-re nem változtak jelentősen technikai oldalon, így számíthatunk arra, hogy a tavaly a mezőnyben megfigyelt összezáródás tendenciája folytatódni fog. Fallows úgy érzi, ez lehetőséget kínál számukra a Red Bullra való felzárkózáshoz. Szerinte az sem véletlen, hogy az autók egyre inkább a Red Bulléra kezdenek hasonlítani.

„Amikor egy csapat olyan jól teljesít, mint a Red Bull 2022 óta, egyértelmű, hogy megfigyelhető némi közelítés az ő megoldásaik felé. A jelenlegi szabályok mellett nem egyszerű szemre nagyon eltérő autókat kreálni. Emiatt elkerülhetetlen, hogy megmutatkozzon némi hasonlóság. A legérdekesebb viszont a köridők közelítése lesz.”

Lance Stroll az Aston Martin AMR24-essel Silverstone-ban (Fotó: Aston Martin)

„A csapatok kezdenek nagyon közel kerülni egymáshoz, és ez azt mutatja, hogy talán nem képesek olyan ugrásra a koncepció területén. De ettől nem válik kevésbé érdekessé.”

„A köridőt a részletekben találjuk meg. A padlólemez és már részek sokkal kifinomultabbak. De még így is sok a teendő.”

„Teljes mértékben hiszem, hogy a Red Bull legyőzhető. Ez a célunk, és rájuk fókuszálunk.”

„A Red Bullról beszélünk, ők jelentik a viszonyítási pontot. De számunkra mindig a leggyorsabb autó jelenti a célt. Mérnökként szeretnénk olyan autóval előállni, ami versenyképes minden pályán, és kedvez a versenyzőknek. Ha ez sikerül, akkor versenyképesnek kell lennünk” – összegzett Fallows.

Borítókép: Lance Stroll az Aston Martin AMR24-essel Silverstone-ban (Fotó: Aston Martin)

További tartalmak