Musorujsag
Élő Eredmények

Az új Mercedes első titkait is leleplezte az Aston Martin

Az új Mercedes első titkait is leleplezte az Aston Martin

Autosport, The Race
Két napot még várni kell a Mercedes 2024-es autójának bemutatójára, ám az Aston Martin egyvalamit máris elárult a W15-ösről…

A Williams nem tette meg, megtette helyettük az Aston Martin. Egy hete előbbi csapat csak a 2024-es új festését mutatta be, ám James Vowles csapatfőnök előrebocsátotta, jelentős változásra számíthatunk az új autójuk hátulján. Hogy mire utalt, az nem derült ki, az Aston Martin egy héttel későbbi bemutatója viszont leleplezte – csakúgy, mint mindkettejüknek erőforrást biztosító Mercedest.

A silverstone-iak hétfőn közzétett első képein látható, hogy az új AMR24-es modellnek átalakult a hátsó felfüggesztése: az eddig használt vonórudasról nyomórudas megoldásra váltottak, ami azt jelenti, hogy a futóművet megtámasztó elemet a keréken alulra, a váltóháznál viszont felülre kötik be. Mivel az Aston Martin a váltót és a hátsó felfüggesztést készen vásárolja partnerétől, bemutatójuk jelezte, hogy e téren a Mercedes is irányt fog váltani az új szezonra.

A csillagosok már tavaly jelezték, hogy koncepcióváltásra készülnek a W15-össel, és úgy tűnik, ennek első részét a rivális már meg is mutatta. „A Mercedestől kaptuk az új felfüggesztést, ők biztosították nekünk a váltót és a hátsó felfüggesztés struktúráját. Ez kicsit változott az előző évhez képest. Változott a hátulja, de az eleje nagyon hasonlít a tavalyihoz” – magyarázta Dan Fallows technikai igazgató, akinek szavai azt sugallják, hogy e téren nem volt beleszólásuk a tervezőmunkába.

Az irányváltás egyben azt is jelzi, mik voltak azok a korlátok, amik miatt a Mercedes tavaly év közben nem tudott megoldást a problémáira. James Allison technikai igazgató már akkor tisztázta, hogy az autó váza mellett (ami a koncepcióváltáshoz útban lévő, a „zéródobozos” megoldásukhoz szabott oldalsó ütközők helyét is meghatározta) a hátsó felfüggesztésük és a váltójuk kialakításán sem tudnak módosítani év közben a költségvetési plafon korlátozásai miatt.

A Mercedes 2022 óta használta a vonórudas hátsó felfüggesztést (Fotó: XPB)

A két különböző hátsó felfüggesztés között a legfőbb különbséget az aerodinamikai hatás jelenti: a mostani nyomórudas nagyobb mozgásteret biztosít a mérnököknek az autó hátuljának alakítására. A felfüggesztés belső elemei feljebb kerülnek, a váltót is át lehet alakítani, amivel a kocsitest hátsó kialakításánál és az egész hátsó aerodinamika formálásánál új lehetőségek nyílnak meg.

A Mercedes és a Ferrari volt az a két csapat, amely még 2023-ban is kitartott az előző autógenerációnál általánossá váló vonórudas hátsó felfüggesztés mellett.

Az eddigi autóbemutatókból az derült ki, hogy 2024-ben a csapatok nagy hangsúlyt fektettek a felfüggesztések alakítására. Többen – így a Sauber és az RB is – vonórudas megoldásra váltottak elöl, hogy kövessék a Red Bull filozófiáját. És mivel a Sauber hától szintén nyomórúdra váltott, borítékolható, hogy a Ferrari is ezt tette a kedden érkező új autójával.

Lance Stroll az Aston Martin AMR24-essel Silverstone-ban (Fotó: Aston Martin)

Adrian Newey, a Red Bull vezető tervezője felhívta rá a figyelmet, csapatuk sikerének nem önmagában az aerodinamika vagy a padlólemez kialakítása jelentette a titkát, hanem az, hogy a felfüggesztés kialakításával teremteni tudtak egy stabil aerodinamikai platformot, aminél autójuk minden körülmények között, változó kanyartípusokban vagy hasmagasságoknál is képes kiszámíthatóvá tenni az áramlatokat, a leszorítóerőt és ezáltal magát az autót is.

Sokatmondó tény, hogy a Red Bull 2022-es új autójának éppen a felfüggesztések jelentették azon területét, amit maga Newey tervezett. A szívóhatású autókkal már az 1980-as években tapasztalatot szerző szakember az új szabályok bevezetése előtt tudta, hogy ez lehet a siker kulcsa ennél az autógenerációnál.

Lehet, hogy a szabályciklus harmadik évére már a riválisok is összerakták, hogy miért?

Borítókép: Aston Martin AMR24 (Fotó: Aston Martin)

További tartalmak