Musorujsag
Élő Eredmények

A 10 évvel ezelőtti Verstappen-eset és egy „csodagyerek” szerepe Hamilton távozásában

A 10 évvel ezelőtti Verstappen-eset és egy „csodagyerek” szerepe Hamilton távozásában

ORF
Van egy „csodagyerekük”, és őt nem akarják elveszíteni. Toto Wolff elmagyarázta, mi köze Lewis Hamilton év végi meglepő távozásának ahhoz, hogy évekkel ezelőtt a Mercedes lemaradt Max Verstappenről.

Nehezen tagadhatná a Mercedes, hogy mélyütés volt számára Lewis Hamilton csapatváltásról hozott döntése. Toto Wolff csapatfőnök többször is megjegyezte, a múlt szezon végén és a karácsonyi szünetben még egyáltalán nem volt benne a levegőben, hogy 2024 végével elválnak az útjaik, noha azt mindvégig tudták, hogy papíron megvan rá az esély.

A felek 2023 augusztusában egy két évre szóló új szerződést kötöttek, melyről kiderült, volt benne egy kilépési lehetőség. „Az időzítés volt furcsa. Egy egy plusz egy éves szerződést kötöttünk, ami azt jelentette, hogy mindketten tudtuk, egy év után adott a lehetőség, hogy 2025-ben ne együtt folytassuk. Ennek oka az, hogy szerettük volna nyitva hagyni a lehetőségeket a 2026-os szabályváltozásokra. És természetesen számára is meg akartuk adni a lehetőséget” – magyarázta Wolff az ORF csatorna Sport am Sonntag című műsorában.

Hozzátette: „A dolog azért furcsa, mert általában nem csinálsz ilyet a szezon kezdete előtt, hiszen utána furcsa, hogy az egész évet együtt teljesítitek, és próbáljátok a lehető legjobb eredményt elérni, miközben a versenyző már tudja, hogy mi lesz utána. A döntés viszont megszületett, és ezt tiszteletben kell tartani. Ez télen történt, hiszen karácsony előtt még másnak tűnt a helyzet.”

Fotó: XPB

 

A rossz Verstappen-emlék miatt hagyták nyitva az ajtót

Wolff már a bejelentést követő első sajtótájékoztatóján hangsúlyozta, hogy csak a döntés időpontja lepte meg, a szakítás lehetőségével már a múlt évi megállapodásuk óta számoltak.

Felmerül a kérdés: miért hagyták nyitva ennyire nyilvánvalóan ezt a kaput? Eleve van már egy B-tervük?

Wolff fenti szavai azt sugallják, ez elsősorban a Mercedes érdeke volt, és most először egyértelműen kifejtette, hogy ennek hátterében az állt, hogy hosszú távon találtak valakit, akire építkezhetnek: az általuk a gokartos évek óta támogatott Andrea Kimi Antonellit, aki idén a Forma–2-ben fog bemutatkozni 17 évesen, és akit sokan máris Max Verstappenhez fogható tehetségként emlegetnek.

Wolff felhozta: 2014-ben éppen Max Verstappenről maradtak le annak köszönhetően, hogy hosszú időre kötelezték el magukat az akkori versenyzőik mellett. Ezt most szerették volna elkerülni.

Max Verstappen 2014-ben a Mercedesszel is tárgyalt, mielőtt a Red Bullhoz írt alá (Fotó: XPB)

„Végig tudtuk, hogy ez a lehetőség fennáll, és nyitva is akartuk hagyni ezt a lehetőséget. Sok évvel ezelőtt volt egy helyzet, amikor lehetőségünk lett volna versenyeztetni Maxot, de nem ment, mert nem volt szabad ülésünk – Rosberg és Hamilton hosszú távra elkötelezte magát hozzánk. A Red Bull aztán persze ki is használta ezt, és adott neki egy szerződést az Alpha Taurinál (Toro Rossónál, a szerk.), a következő évben pedig a Red Bullnál.”

„A fiatal versenyzőt akkor elveszítettük ezzel, és látjuk, mennyire sikeressé vált. Most, amikor nálunk van egy fiatal, aki kiemelkedik, és nagyon magas szinten versenyez, egyszerűen nyitva akartam hagyni ezt az opciót”

– ismerte el Wolff.

Sietve hozzátette: „Ez nem jelenti azt, hogy a fiatal Antonellit ténylegesen autóba fogjuk ültetni jövőre, hiszen csak tizenhét éves. Talán egy kicsit korai lenne. A következő öt-tíz évre gondolva azonban szerettem volna biztosítani ezt a lehetőséget, hogy ne kerüljünk újra ebbe a helyzetbe, hogy nem áll módunkban ülést biztosítani számára.”

 

A „csodagyerek” érkezésére készülve

Wolff szavai két dologról árulkodhatnak. Egyfelől arról, hogy Hamilton talán hasonló helyzetben találta magát a tavalyi szerződéssel kapcsolatos tárgyalásoknál, mint Fernando Alonso 2022-ben az Alpine-nal, akik a fiatal Oscar Piastri miatt nem akartak egynél több szezont adni a spanyolnak. A tervük akkor az volt, hogy az ausztrál tehetséget elhelyezik egy-két tanulóévre a Williamsnél, aztán Alonso nyugdíjazása után előléptetik. A McLaren aztán persze beleköpött a levesükbe.

Az a tény, hogy Hamilton legalább 2026 végéig elkötelezte magát a Ferrarihoz, jelzi, a britnek eszében sincs visszavonulni az aktuális szabályciklus végén. A Mercedes viszont már nem akarta garantálni számára a folytatást 2026-ra – azért, hogy nyitva hagyja Antonelli előtt az ajtót, ami 2014-ben Verstappen előtt zárva volt…

Persze az olasz esetében nagy különbség, hogy ő már eleve a Mercedesé, míg Verstappen független volt. Ugyanakkor Piastri 2022-es esete megmutatta: egy nevelőcsapat olykor túlfeszítheti a húrt, és ha nem ad időben megfelelő lehetőséget a tehetségének, elveszítheti.

A másik, amiről Wolff fenti kijelentései árulkodhatnak, hogy talán nem alaptalan az a feltételezés, hogy a Mercedes A-tervét Antonelli jelenti Hamilton helyére. A szaksajtóban vannak – például az elismert Mark Hughes –, akik biztosra veszik, hogy Wolffék elsődleges célja a saját nevelésű tehetségük előléptetése, ezért annak függvényében döntenek majd a 2025-ös ülésük sorsáról, hogy a tehetség hogyan teljesít az első F2-es idényében.

Andrea Kimi Antonelli (Fotó: Mercedes)

Wolff ezzel kapcsolatban óvatosan fogalmaz.

„Ő amolyan csodagyerek. A gokartban mindent megnyert, amit csak lehetett. A Forma–4-ben az összes bajnokságot megnyerte újoncként. Egy fokkal magasabban is mindenkit leiskolázott, és úgy döntöttünk, hogy átugorjuk a Forma–3-at, mivel amúgy sincs sok idő tesztelni. Egyből a Forma–2-be jött, és ez óriási ugrás. Ezek igazán nagy autók, komoly teljesítménnyel.”

„A Forma–1-es program részeként versenyeznek, és jó rálátásunk lesz a dolgokra. De a Forma–1-ben tizennyolc éves kor alatt még nem lehet versenyezni, és ő csak késő nyáron tölti be a tizennyolcat. Mindenesetre komoly tesztprogramot állítottunk össze számára, és látni fogjuk, hogy megérett-e 2025-re vagy 2026-ra. De lehet más helyzet is. A versenyzőpiacon rendkívül érdekes versenyzők válnak elérhetővé 2025-re” – hagyott nyitva minden lehetőséget az osztrák.

Hozzátette, kíváncsian várják, hogyan indul Antonelli F2-es pályafutása.  „A Melbourne utáni következő két-három versenyen látni fogjuk, hogyan teljesít. Aztán meglátjuk, hogy a tapasztalatra építünk-e, és valamit kipróbálunk, vagy egy fiatalt választunk, vállalva az újoncokkal járó kockázatot, és a közép- és hosszú távú teljesítményt helyezzük előtérbe.”

 

A Williams most nem tervez a Mercedes keltetője lenni

Ezek alapján két lehetőség körvonalazódik a Mercedes számára: vagy – ahogyan Wolff a Hamilton-bejelentés utáni sajtótájékoztatóján fogalmazott – „húznak egy merészet”, és egyből az A-csapatukhoz hozzák Antonellit, vagy hagyják még érni a versenyzőjüket, akár az F2-ben (ha szükséges), akár egy másik istállónál elhelyezve, miközben Hamilton helyére egy-két évre egy átmeneti megoldást választanak. A nyugdíj felé lépdelő Fernando Alonso ilyen szempontból egyébként kézenfekvő lehetőségnek is tűnhetne…

Wolff Bahreinben kijelentette, kétsége sincs afelől, hogy Antonelli az F1-ben fog kikötni. „Úgy vélem, a Forma–1-be fog kerülni, és nagyon sikeres versenyző lesz a Forma–1-ben” – fogalmazott.

Toto Wolff és James Vowles (Fotó: XPB)

Hogy csak úgy el tudnák-e őt helyezni, mint George Russellt, az már más kérdés. A Williams csapatfőnöke Bahreinben egyértelművé tette, hogy nem kívánnak fiókcsapatként működni.

„Nincs kétségem afelől, hogy Kimi a Forma–1-be fog kerülni. Nagyszerű volt az alsóbb szériákban. De ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy a Williamhez fog kerülni”

– mondta James Vowles, hozzátéve, nekik saját utánpótlásprogramjuk is van, és inkább ezt építgetnék, mintsem a Mercedesét. „Elkezdtünk egy programot, ami fontos az új versenyzőgeneráció képzése szempontjából.”

Vowles emellett tisztázta, hogy Alexander Albon maradása biztos 2025-re, Logan Sargeant pedig eleve a saját programjuk „terméke”. Azt ugyanakkor nem zárta ki, hogy lesz változás náluk. „A kérdés az, hogyan alakul a következő hat hónap.”

Borítókép: Fotó: XPB

További tartalmak