Musorujsag
Élő Eredmények

Startol a 2024-es Forma–1-es szezon – interjú Wéber Gáborral

Startol a 2024-es Forma–1-es szezon – interjú Wéber Gáborral

Boxutca
Az M4 Sport vezető kommentátorával, Wéber Gáborral beszélgettünk a várható erősorrendről, néhány kiemelt idei fejlesztésről, a változó sprinthétvégéről, de szó esik például a 2025-ös Hamilton-féle átigazolásról is, ami befolyásolja a Mercedes idei évét.

Csütörtökön beindul a nagyüzem a Forma–1-ben, hiszen ez lesz a 2024-es Forma–1-es évad első nagydíjhétvégés gyakorlási napja. A Bahreini Nagydíj a szokásoktól eltérően egy nappal korábbi programmal zajlik idén, így a hétvége csütörtöktől szombatig fog tartani.

Természetesen a nagy kérdés idén, hogy megállítható lesz-e Max Verstappen menetelése, és ha igen, kik lehetnek a legnagyobb kihívók. A témában az M4 Sport vezető kommentátora, Wéber Gábor az illetékes, aki a tesztek után mindig készít összesítő táblázatokat, melyben minden létező adatot figyelembe véve kialakít egy várható erősorrendet. Többek között erről is kérdeztük szakértőnket.

Neked a szezon ezen szakaszára mindig készül egy táblázat, amiből nagyon sok jó dolog kiolvasható. Hogy áll ez a táblázat, mit mondanak a számok, hogyan áll az erősorrend?

Természetesen megvan a táblázat, de mint mindig, most is vannak ismeretlenek, mint például, ki milyen motorüzemmódot használt, mennyi üzemanyaggal körözött. Ha azt kellene megmondani, hogy pontosan ki, mennyire gyors, vagy mi lesz pénteken az eredmény, az rengeteg szubjektív elemet is tartalmazna.

Példának okért a számok alapján a McLaren teljesen együtt van az Aston Martinnal és a Mercedesszel. Viszont meg kell említeni, hogy például Lando Norris nem ment rendes egykörös tempót, sőt versenyszimulációt sem, és Norrisban biztosan valamivel több van, mint Oscar Piastriban. Ezt a szubjektív dolgot figyelembe véve pedig már lehetnek simán harmadik erő is. A Mercedes is össze-vissza csinálta a programját, főleg a versenyszimulációt.

Nem lehet tehát teljes képet kapni, de az látszik, hogy az erősorrend nagyjából ugyanaz lesz, mint tavaly év végén. Lehet, hogy amit a táblázatban látsz 8 tized lemaradás, az valójában csak 5-6, de kb. az a kép rajzolódik ki erősorrendben, mint 2023-ban.

Nem esett szó a Red Bullról, de pontosan tudjuk, hogy miért: ők a viszonyítási pont. Ami már csak azért is érdekes, mert nagyrészt teljesen új útra léptek az autójukkal, holott mindenki azt várta, hogy mennek tovább a jól kitaposott ösvényen. Mi a véleményed, tényleg merész a Red Bull dizájnja?

Abszolút! Olyan, mintha 19-re lapot húztak volna. De úgy, hogy tudták, hogy a kettesek nem jöttek még ki a pakliból. Tehát nagyjából tudták, hogy nem lesz ez egy rossz irány, de akkor is mindig nagy rizikó, ha valaki ilyen nagy mértékben eltér a korábbi sikeres konstrukciójától.

Max Verstappen (Fotó: XPB)

Ha visszaemlékszel, minden egyes sikercsapat egy nagy ötletre épült, és ezt vitték végig, csiszolták a végtelenségig. Ott van pl. a Schumacher-féle Ferrari korszak, a Red Bull-os Vettel-korszak…

Benne van tehát, hogy valami félresiklik, de a tesztek alapján azt kell mondanom, hogy az ellenfelek nem nagyon bízhatnak ebben. Inkább azt látni, hogy a Red Bull látta a lehetőséget ebben az irányban, és meg is találta benne a pluszt az eddigiekhez képest.

A Mercedes sem aludt el, úgy tűnik, van két érdekes megoldásuk is, az egyik szabályokkal, vagyis inkább a szabályok szellemiségével talán nem passzol.

Az szabályos, ami megfelel a szabálykönyv szövegezésének. Értelmezési kérdést nem érdemes felvetni, mert azt az FIA majd eldönti. De egy éven belül nem nagyon szokás és nem is illik szabályt módosítani ilyen esetek kapcsán. Ez történt a Mercedes DAS-rendszerénél is, ami szabályosnak bizonyult, de egy év után mégis száműzték.

De bontsuk ketté a Mercedes idei megoldásait. Az első a különleges lengőkar-bekötési megoldás, amikor változtatni tudják az első bekötési pontot nagy tartományon belül. Ez nem bevett szokás, így kell legyártani az egész monocoque-ot. Ez némi súlytöbblettel jár, tervezésileg bonyolultabb, de valószínűleg nem tudták eldönteni, hogy melyik irány az optimális. Gondolom, láttak egy irányt, ami aerodinamikailag kedvezőbb: ez az alsó bekötési pont. Aminél viszont nem voltak meggyőződve, hogy geometriailag, gumihasználatilag és vezethetőségileg ideális lesz. De nem akarták elengedni, és éppen ezért csináltak egy huszárvágással két bekötési pontot.

George Russell (Fotó: XPB)

Azzal, hogy ezt meglépték, szabadon tudnak játszani a két bekötési ponttal. Ha működik az extrémebb megoldás, akkor maradnak annál, ha nem, akkor visszalépnek a kevésbé agresszív megoldáshoz. Aztán az is lehet, hogy pályáról pályára megpróbálják variálni.

Ezzel a fejlesztéssel a Mercedes semmiféle szabályossági kérdést nem vetett fel. Ellenben a másikkal, az első szárnnyal, amin található egy kisebb hézag, felvet kérdéseket. Itt olyan turbulenciák keletkeznek, amit a Mercedes jól tud hasznosítani a saját autójának gyorsítására, de túl sok turbulens levegőt kelthet majd hátul, és itt jön a képbe a szabályok szellemisége.

A szabályok a jobb követhetőséget szeretnék elősegíteni, és amikor jön egy ilyen szabályos megoldás, ami azonban felborítja az eddigi megtervezett áramlási összképet, akkor az FIA lehet, hogy úgy érzi, hogy le kell ülni a Mercedesszel és hozni egy döntést. Ha olyan mértékű a probléma, akkor akár év közben is.

Lewis Hamilton (Fotó: Moy / XPB Images)

Fontos, hogy senki ne higgye, hogy ez egy versenyt nyerő megoldás. A segítségével optimálisabb lesz egy csomó dolog az autó körül és biztosan gyorsul is általa a Mercedes, de nem 5-6 tizedet.

Ha olyan helyzet áll elő, hogy év közben mégis csak terítékre kerül a megoldás, akkor akár év közben is tudnak változtatni. Ahogyan 2006-ban a Renault ellensúlyos lengéscsillapítóját is támadták a csapatok. Először nem értek el vele semmit, de aztán a hockenheimi futam után mégiscsak betiltották. Biztonsági okokra való hivatkozással év közben is útját tudják állni az ilyesminek. A biztonsági okos kártyát az FIA, ha akarja, kis túlzással minden esetnél ki tudja játszani.

Ha nem rondít túlzottan bele a szabályok szellemiségébe, akkor valószínűleg békén hagyják őket, és csak 2025-re írják meg úgy a szabálykönyv kiegészítését, hogy egy ilyen megoldás ne lehessen szabályos.

A Mercedesnél maradva, nézzük meg a jövőre esedékes, az évszázad átigazolásának titulált csapatváltás idei évre gyakorolt hatását. Hogyan alakul a Mercedes-Hamilton kapcsolat 2024-ben?

Másképp fogják kezelni, de nem fogják inkorrektül kezelni. Nem vesz részt a fejlesztésben, és semmi olyanban, ami már az új autóra vonatkozik. Különösképp azokban nem, amik a 2026-os szabályrendszerre vonatkoznak. De ettől még a számára fontos dolgokat meg fogja kapni. Az autója ugyanúgy az igényei szerint lesz felkészítve, és minden évközi fejlesztést, ami az idei autóra vonatkozik, meg fogja kapni.

George Russell és Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

Viszont preferencia szempontjából, ha eddig ő volt a kedvezményezett, akkor mostantól inkább a jövőt veszi figyelembe a Mercedes és jobban fókuszál George Russellre. De ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy Lewis Hamilton hátrányba kerül a csapaton belül.

Egyszerűen csak abba a helyzetbe kerül, amibe minden, a csapattól távozó versenyző kerülni szokott. Már nem rá építenek, hanem a távozását készítik elő.

A Mercedes eddig mindig arról beszélt, hogy meg kell szerezniük Lewis Hamiltonnak a 8. címet, de talán most már akkor inkább George Russell önbizalmát fogják építeni?

Szerintem Russell önbizalmával semmi gond nincs, ő magától is felfogja, hogy ez a történet kedvezményezett helyzetbe hozza őt. De volt is egy félmondata erről, hogy mostantól „egyértelműen én leszek az első számú”.És igen, ez nem is lehet kérdés. Mostantól tényleg ő lesz a vezérürü. De Hamilton egyáltalán nem lesz elnyomva, csak gyakorlatilag kezd elfogyni majd a levegő körülötte abból a szempontból, hogy mennyire keresik a kegyeit. Hiszen eddig azért a Mercedes nagyon kereste…

Fotó: XPB

Néhány szóban mesélj, mi a véleményed a sprinthétvége változtatásáról? Pénteken egy szabadedzés, aztán sprintidőmérő, szombaton sprintfutam, majd rendes időmérő és vasárnap a normál futam. Átláthatóbb lett, előrelépés az új formátum?

Nem érzem ettől sem jobbnak, sem rosszabbnak. Vannak előnyei, vannak hátrányai. Akárhogy csűrik, csavarják, mindig lesznek előnyök és hátrányok. Nincs olyan megoldás, ami minden szempontból a legjobb, mindenkinek megfelel. Már láttom az újítás hátulütőit, de nem akarom felsorolni, mert akkor azt gondolja mindenki, hogy ez is egy melléfogás. De az igazi válasz az, hogy nincs tökéletes megoldás. Ez egyszerűen egy plusz elem, amivel együtt kell élnünk, ha szeretjük, ha nem. Egyébként ez a formátum talán logikusabb az összekép szempontjából, de ennek is lesznek hátulütői.

Két csapat meglehetősen feladta a leckét a névválasztással. Az AplhaTauriból VISA CASH APP RB lett, a korábbi Sauberből, amit az utóbbi időkben Alfa Romeóként ismertünk: STAKE F1 TEAM KICK SAUBER. Megvan már, hogy a közvetítésekben hogyan fogjátok őket hívni?

A Sauber az Sauber, az eddig sem volt kérdés, csak az Alfa Romeo nevet rátették, de most visszaminősül Sauberré. Az RB-vel viszont más a helyzet, mert ott azt gondoltam, hogy az RB egy egyszerű és könnyű megoldás lesz, de a legutóbbi Boxkiállás adása közben rájöttem, hogy ez félrevezető. Magamban a Red Bullt hívom RB-nek, hiszen az autót magát is így hívják, RB19, RB20…

Elemzés közben ránéztem az egyik táblázatra, megláttam az RB feliratot és elkezdtem a Red Bullról beszélni. Rájöttem, hogy engem ez az RB-zés sokszor félrevezethetne, de ami ennél is fontosabb, hogy a nézőket is. Nem érdemes a nézőket egy betűszóval fárasztani, aminek kapcsán sokaknak a Red Bull jutna eszébe.

Úgy döntöttem, ahogy nem akartam: a legtermészetesebbnek a VISA-t érzem. Nagybetűkkel ott van az autón és az overallokon is.

Daniel Ricciardo (Fotó: Red Bull)

Egy idő után az emberek már nem a bankkártyára fognak asszociálni, hiszen nagyon sok szponzori csapatnév volt már a Forma–1-ben eddig is.  A korábbi éveket tekintve ott van a Footwork vagy a Leyton House… Tradicionálisan ők sem Forma–1-es gyártók voltak, hanem csak egy szponzor.

Egészen jól csengő versenyzős nevek voltak egyébként. Például egészen vagányul hangzott, hogy Footwork az autó, pedig a név egy cipő áruházláncot takart, a Leyton House pedig egy ingatlan céget, de nekünk F1-es csapatok voltak. Nem is akármilyenek, hiszen például a Leyton House-nál dolgozott Adrian Newey is.

Szóval úgy vagyok vele, hogy gondolnunk kell azokra a nézőkre is, akik hetente, kéthetente kapcsolják be a tévéiket, hogy F1-et nézzenek, és esetleg nem nagyon olvasnak Forma–1-es híreket. Jön egy nagy VISA feliratú autó és én pedig elkezdek RB-zni… Nem fogják tudni, hogy miről beszélek.

Tehát nálam VISA vagy VISA RB lesz, miközben nagyon nem akartam így nevezni őket, de rájöttem, hogy a gyakorlatban az RB használhatatlan.

Fotó: XPB

Rekordhosszú évad következik. Mit vársz 2024-től?

Egyértelmű Verstappen-győzelemnek tűnik elsőre, de ettől még remélhetjük, hogy szorosabb, izgalmasabb évadunk lesz. Tudjuk jól, hogy elég egy szezonban 3-4 emlékezetes futam, és azzal már maga az évad is emlékezetes tud maradni, még akkor is, ha simán eldől benne a bajnoki cím.

Ha vannak emlékezetes futamok, akkor könnyebben tudunk élvezetesen közvetíteni, akármilyen hosszú is egy évad.

További tartalmak