Musorujsag
Élő Eredmények

Hol van a Red Bull jósolt nagy fölénye?

Hol van a Red Bull jósolt nagy fölénye?

F1, Racing News 365
Toronymagas favoritnak kiáltották ki őket, volt, aki már a bajnoki címet is nekik ítélte, a Red Bull csütörtöki edzésnapja viszont más képet mutatott. Hová lett a tempó? Mi a valós kép?

„Bár így lenne” – mondta mosolyogva Sergio Pérez szerdán Bahreinben, amikor arról kérdezték, igaz-e amit többen állítanak, és valóban 0,8 másodperc körül mozog a Red Bull többiekkel szembeni előnye. A mexikói már akkor jelezte, sokkal szorosabb küzdelemre készülnek ennél, és az első szabadedzések egyelőre őt igazolják.

A mérvadóbb esti gyakorláson Max Verstappen csak a 6. időt autózta, a Lewis Hamiltonnal szembeni hátránya ráadásul nem is volt kicsi, közel fél másodperc. Sergio Pérez eközben 10. lett, további három tizedet kapva.

Verstappen mindkét edzésen sokat panaszkodott. Többek között a fel- és lefelé váltásokkal is meggyűlt a baja, amik rángatták az autóját, és az egyensúllyal sem volt elégedett. Ennek ellenére nem nevezte ezt egy katasztrofális napnak.

„Nem volt ez olyan rossz, csak nagyon szoros. Egyesek talán kicsit feltekerték a motorjukat körülöttünk, a végsebesség alapján. Mi csak magunkkal foglalkozunk”

– mondta a háromszoros világbajnok.

A problémáikról elmondta: „Volt egy kis egyensúlyi problémánk ma, elöl és hátul. Semmi komoly, csak keressük az ideális állapotot. Itt a durva aszfalttal, ha megtalálod ezt az pontot, egyszerűen időt nyersz. Ezzel próbálkozunk holnap.”

Max Verstappen (Fotó: XPB)

Szerinte nincsenek nagyon távol ettől a céltól. „Nem vagyunk túl messze tőle, csak bele kéne találnunk, és kicsit elégedettebb lennék az autóval. Közben persze az ember leginkább a hosszú etapokra akar figyelni, mert azokon kell igazán jól működnie az autónak. Az időmérő is fontos persze, de fontos, hogy az autó jó formában legyen a versenyen.”

Verstappen utalt rá, egyes ellenfelek nagyobb motorteljesítménnyel mehettek, mint a Red Bull. Nem nehéz kitalálni, hogy a Mercedes-motoros csapatokra utalt ezzel.

„Nem állítom, hogy mindenki ezt tette, de páran megtették. Nem aggódom tehát például az elsővel szembeni lemaradás miatt. De nagyon szoros lesz az időmérő. Ez klassz. A hosszú etapon egy kicsit elégedettebb voltam, de ott is van még pár apróság, amit jobban csinálhatunk.”

Helmut Marko tanácsadó megerősítette versenyzője szavait: szerinte is egy körön voltak inkább nehézségeik, és a Mercedes szerinte is feltekerte a motorját. Emellett rámutatott, nem olyan viszonyok uralkodtak, mint a teszten. „A hosszú etapjaink nagyon jók voltak, de a hőmérséklet öt-hat fokkal alacsonyabb volt, mint a teszteken. A szabadedzések nem mentek olyan simán, mint a teszt, de még így is magabiztosak vagyunk. A váltások kissé akadoztak, bár ez megszokott panasz Max részéről.”

Max Verstappen, Max Verstappen, Gianpiero Lambiase és Christian Horner (Fotó: XPB)

A kérdésre, új favoritot kéne-e kikiáltani a mostani tapasztalatok alapján, Marko elmondta:

„Nem hiszem, hogy így lenne. Nem gondolnám, hogy a Mercedes időeredményei teljesen reprezentatívak lennének. A Ferrari nagyon erős a versenyen és az időmérőn is. A versenytempóban viszont szerintem még mindig mi vagyunk a leggyorsabb csapat.”

A számok megerősítik, amit az osztrák mond. Verstappenék hosszú etapja a leggyorsabb és a legkiegyensúlyozottabb volt az élmezőnyben. A végsebességek listája szintén árulkodó volt. A Red Bull 3,8 km/órával maradt el az RB-től, és ezzel csak a harmadik lett az összevetésben, amiben a teszten még a legjobbnak tűnt. A Ferrari eközben utolsó előtti volt, ami szintén arra enged következtetni, hogy visszafogták még az erőforrásukat.

Emellett a körülmények is mások voltak, mint egy hete. Míg akkor még az esti órákban is 30 fok körüli volt a pálya hőmérséklete, most 23-22 fokra hűlt vissza. És erős széllökések is mozgatták az autókat. „Nagyobb a szél. A kérdés az, érzékenyebbek lettünk-e a szélre most, hogy nagyon hatékonnyá vált az autónk aerodinamikai szempontból. De mint mondtam, ez csak az első nap, és rá fogunk jönni dolgokra. Amikor hat fokkal hidegebb van és erős a szél, alkalmazkodsz. Ez nyilvánvalóan nehezítette a helyzetet” – mondta Marko.

Max Verstappen (Fotó: XPB)

Pérezt nem érte váratlanul ez a nehézség. „Olyan volt, amilyennek Bahreint vártuk. Nehéz a nappalból az éjszakába menni, és a kulcsot ennek megértése jelenti. Érdekes volt. Sokat kísérleteztünk az autóval, olyan dolgokkal, amire a teszteken nem volt lehetőségünk. Kísérleteztünk a mechanikus egyensúllyal. De összességében jó volt” – mondta a mexikói.

Hozzátette: „A jó hír az, hogy ha javítunk egy körön, az a hosszú etapon is segít. Így egy célunk van: egy jobban kiegyensúlyozott autó, ami az időmérőn és a versenyen is jó lesz.”

Ami a Mercedes kettős sikerét illeti, Pérez rámutatott, nem ők túloztak, amikor szorosabb küzdelmet emlegettek… „Tudtuk ezt. Sokan mondták, hogy egy másodperccel jobbak vagyunk és hasonlók. Mi csak nevettünk ezen, mert tudjuk, hogy ennél sokkal szorosabb. Holnap is nagyon szoros küzdelem lesz.”

Borítókép: Max Verstappen (Fotó: XPB)

További tartalmak