Musorujsag
Élő Eredmények

„Cunoda vált átlagon felülivé, vagy Ricciardo ennyire gyenge?”

„Cunoda vált átlagon felülivé, vagy Ricciardo ennyire gyenge?”

Laola1, Formel1.de
Miközben Helmut Marko még nem tudta eldönteni, hová tegye a Cunoda Juki és Daniel Ricciardo közti idei különbséget, az RB-csapat főnöke és a japán versenyző magyarázatot adott rá.

Amikor 2023-ban a Red Bull úgy döntött, hogy Cunoda Juki és Daniel Ricciardo párosával vág neki a B-csapatuk a 2024-es bajnokságnak, még úgy tűnt, ez amolyan szétlövés lehet közöttük a 2025-ös Red Bull-ülésért folyó küzdelemben. Azóta változott a helyzet, hiszen a versenyzőpiac már az idei szezon rajtja előtt a feje tetejére állt, nem várt nagy nevek is elérhetővé váltak, és egyelőre az is kérdéses, ki hoz egyáltalán döntéseket a Red Bullnál versenyzőkérdésben és ezt mennyire befolyásolja a házon belüli hatalmi harc aktuális állása.

E téma eddig egyértelműen Helmut Marko tanácsadó asztala volt, aki a múltban általában inkább a saját programjukat részesítette előnyben, és házon belülről választott versenyzőket az első csapat számára.

A Laola1 című osztrák oldalnak nyilatkozva Marko előrebocsátotta, egyelőre semmi okuk keresni bárkit Sergio Pérez helyére. Mindezt annak kapcsán emelte ki, hogy a Melbourne-ben nyerő Carlos Sainz visszafogadásának lehetőségéről kérdezték. „Természetesen lenyűgöző a formája, de meg kell jegyezni, hogy Checo idén teljesített három jó versenyt. Az, hogy Melbourne-ben visszaesett, a sérült padlólemezre és a gumikopásra vezethető vissza. Az egyetlen gyenge pontját az időmérő jelenti. Ha ebben is sikerül javulnia, akkor nem lesz min gondolkodni” – szögezte le.

Helmut Marko és Sergio Pérez (Fotó: Red Bull/Getty Images)

 

Cunoda ilyen jó vagy Ricciardo ilyen rossz?

A másik ok, ami miatt nem érzi égető szükségét egy váltásnak, hogy egyelőre ő maga is bizonytalan az RB két versenyzőjének formája kapcsán. Cunoda Juki háromból három időmérőn győzte le Daniel Ricciardót, és miközben Ausztráliában a csapat első pontjait is megszerezte, az ausztrál látványosan szenvedni kezdett és tanácstalannak tűnt.

„Ezen mindannyian csodálkozunk” – mondta Ricciardo gyengélkedéséről Marko. „Alapvetően lassabb Jukinál. Valami sosem stimmel nála. Ez azért furcsa, mert a téli teszteken nagyon jónak tűnt. Jelenleg viszont Juki egyértelműen gyorsabb.”

Egyértelmű jelöltnek ugyanakkor egyelőre a japánt sem merné nevezni, ehhez a múltkori pontszerzése önmagában kevés.

„Ehhez szükség van egy másik versenyzőre az összevetéshez. A kérdés az: most Juki vált átlagon felülivé, vagy Daniel ennyire gyenge? Még nincs objektív válasz erre három verseny után, amiket teljesen eltérő pályákon rendeztek.”

Objektíven egyelőre csak az jelenthető ki, hogy Ricciardo komolynak tűnő hullámvölgybe került. Marko szerint ennek pszichés okai is vannak, az RB ügyvezető igazgatója, Peter Bayer viszont elsősorban technikai okokra vezeti ezt vissza.

A másik osztrák a Formel1.de-nek adott interjút a múlt hét végén, melyben mindenekelőtt cáfolta azon Új-Zélandról érkező híreszteléseket, miszerint Marko ultimátumot adott Ricciardónak, akinek két versenye van javítani, különben lecserélik Liam Lawsonra. „Ezek a pletykák határozottan nem állják meg a helyüket. Ahogyan Helmut Marko is mondta, nincs ultimátum. Jelenleg próbáljuk támogatni Danielt.”

Cunoda Juki és Daniel Ricciardo (Fotó: Visa Cash App RB)

 

Cunoda Ricciardo korábbi fegyverével került előnybe

Ricciardo úgy érzi, a legtöbbet hozza ki magából az idei RB-ben, ám nem érti, csapattársa miért képes jobb köridőkre. Cunoda szerint a titok nyitja a fékezésben rejlik. „Szerintem ez az elmúlt három év tapasztalatán alapul. Talán tudom, hogyan kell gyorssá tenni az ilyen típusú autót. Az első és a második szabadedzésen valójában többet küszködök, mint ő. Valójában egészen jól vezet. Közben viszont képes vagyok fordítani a helyzeten a másodikról a harmadik szabadedzésre, és így javulunk.”

„A vezetés szempontjából nagyjából hasonlóak vagyunk. Az erősségemet talán a fékezés jelenti. A korábbi versenyzőkkel szemben is. Olyan magabiztos vagyok fékezéskor, mint csak kevés versenyző. A fékezés tehát az erősségem, és ezzel ki tudjuk hozni a maximumot”

– magyarázta a hazai versenyére készülő japán.

Bayer is részletesebben beszélt arról, mi hátráltatja Ricciardót, és megerősítette, valóban a féktávok jelentik a kulcsot. Annak ellenére, hogy Ricciardo korábban (az előző autókkal) a fékezés igazi nagymesterének számított. „Kicsit más a vezetési stílusa, mint Jukinak. Abu-Dzabi óta használjuk ezt az új padlólemezt, amivel az autó egészen kis tartományban működik. Ahhoz, hogy az autót ebbe az extrém határterületbe juttassuk, nagyon kifinomult érzékekre van szükség, és Danielnek különösen a fékezéssel voltak problémái, valamint az autó stabilitásával, amikor elfordítja a kanyarban. Van pár ötletünk, hogy mit lehetne tenni, beszéltünk az autó menetdinamikáért felelős csoportjával is arról, mit lehetne tenni. Jelenleg tehát az a kérdés, mit tehetnénk Danielért.”

Cunoda Juki (Fotó: XPB)

 

Bayer: Cunoda szintet lépett

Bayer szerint van azonban egy másik magyarázat is. Markóval ellentétben ő meg van győződve arról, hogy Cunoda idén szintet lépett és egyszerűen nagyon jól vezet.

„Franzot (Tost, az előző csapatfőnök) csak dicsérni lehet, mert mindig ezt a hároméves filozófiát vallotta: három év kell ahhoz egy versenyzőnek az F1-ben, hogy elérje a teljesítőképessége csúcsát. Jukinál most pontosan ezt látjuk” – vélekedett az osztrák.

„A negyedik évében van. Félretette a fiatalos hevességét, fizikai szempontból hihetetlenül magas szintre dolgozta magát, csúcsformában van, és közben mentális szempontból is hatalmasat lépett előre. Most már megvan a szükséges nyugodtsága és magabiztossága, ami ahhoz kell, hogy ezekkel az autóval a határon menjen.”

„Helmut azt mondta, hogy egy fecske nem csinál nyarat, de őszintén szólva én úgy hiszem, hogy ha Juki képes folyamatosan ilyen teljesítményt nyújtani, akkor előbb-utóbb Milton Keynesben is fel fognak figyelni rá és alaposabban meg fogják vizsgálni” – jósolta Bayer.

Persze még ha így is lesz, ott a kérdés, milyen más szempontok befolyásolják majd a versenyzőválasztást. Horner a hírek szerint e téren átvette az irányítást, és mivel eddig elnyomva érezte magát Marko mellett, és Max Verstappennek is meg szeretné mutatni, hogy ő az úr a háznál, könnyen lehet, hogy inkább Fernando Alonsót vagy Carlos Sainzot választaná.

Bayert megkérdezték, igaz-e, hogy már Horner szava a döntő a téren – nem erősítette ezt meg. „A megbízásunk továbbra is arról szól, hogy a Red Bull Racing számára készítünk fel versenyzőket. Emiatt adja magát a válasz: a döntések a vezetőség megegyezése alapján születnek, Dr. Markón keresztül, miközben Christiannak is van beleszólása abba, hogy egy nálunk szépen fejlődő versenyző nála köthet-e ki valamikor. Működik ez a háromszög, és nem döntünk a másik két fél jóváhagyása nélkül” – utalt arra, hogy ilyen téren minden úgy zajlik, ahogy már a múlt évben is zajlott.

Borítókép: Cunoda Juki és Daniel Ricciardo (Fotó: Visa Cash App RB)

További tartalmak